آنتونی بلینکن، چین را مجدد به بهانه‌های حقوق بشری در «تله مهار» برد!

♦به گزارش سلام نیوز ،خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه ای که روز یکشنبه پخش شد  ضمن بر شمردن قدرت فزاینده چین در عرصه معادلات بین الملل، این کشور را به رفتار خشونت گرا و نقض حقوق بشر جهت اعمال کنترل بیشتر ، متهم کرد  و گفت : این درست است که چین که به طور فزاینده ای قدرتمند می‌شود اما او نظم جهانی را به چالش می کشد، قدرت آمریکا را به چالش می‌کشد؛چین سرکوبگری بیشتر در داخل و بی اعتنایی به حقوق انسانی و عمل تهاجمی را دنبال می‌کند.

08:56:43

دیپلمات ارشد آمریکایی در مصاحبه با برنامه”60 دقیقه” CBS گفت: آنچه در طی چند سال گذشته شاهد بوده ایم این است که چین به حقوق انسان ها احترام نمی‌گذارد، مردم در اقلیت هستند و او با سرکوبگری وخشونت بیشتری در داخل کشور عمل می‌کند.این یک واقعیت است.

اظهارات وی پس از آن مطرح شد كه رئیس جمهور آمریکا «جو بایدن» در اولین سخنرانی خود در كنگره در روز چهارشنبه ، تأكید كرد كه وی به دنبال درگیری با پكن نیست اما با شیوه های دیگر آن را مدیریت خواهد کرد.

بایدن گفت که وی به رئیس جمهور چین«شی جین پینگ»گفته است که در رقابت برای کسب قدرت غالب قرن 21 ما از این رقابت استقبال می کنیم و به دنبال درگیری نیستیم.

بلینکن گفت چین تنها کشوری در جهان است که از نظر نظامی ،سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک توانایی تخریب یا به چالش کشیدن نظم مبتنی بر قوانین را دارد که ما بسیار به آن اهمیت می دهیم و مصمم به دفاع از آن هستیم.

بلینکن ضمن بهانه قرار دادن حقوق بشر و نگاه به آن از سوی چین اشاره کرد:من می خواهم در مورد موضوعی کاملاً روشن و شفاف باشم؛ هدف ما این نیست که چین را مهار کنیم یا جلوی رشد آن را بگیریم یا آن را از مسیر خود نگه داریم اما حفظ نظم جهانی لازم است و ما بدان اهمیت ویژه می‌دهیم؛ دستورهای گفته شده مبتنی بر قوانین بین الملل است که چین آن را در حوزه حقوق بشر و اقلیت های خود به چالش می کشد.

گفتنی است طی چند سال گذشته تنش ها میان چین و ایالات متحده افزایش یافته است . ایالات متحده ضمن اعتراف به مسیر رو به رشد چین و به چالش کشیدن قدرت و نظم آمریکایی با بهانه های حقوق بشری برخلاف آنچه ادعا می کند در صدد حفظ نظم موجود به نفع آمریکا و مهار چین و قدرت های نوظهور است ؛ که نمونه اخیر آن این مصاحبه بلینکن است که با اتهامات ضدحقوق بشری، مخالفت با صلح و خشونت گرا خواندن چین در حقیقت طبق اعتراف خود مقابل به چالش کشیده شدن خود از سوی قدرت چینی در جهان یا هر قدرت مستقل دیگری ایستاده است.

* تله مهار چیست؟

«جوزف نای»تئوریسین قدرت، در کتاب “قدرت و موازنه نرم در سیاست بین الملل” از نوعی  استراتژی معادلات بین الملل تحت عنوان «تله مهار» صحبت می‌کند که روال تاریخ سیاسی گویای آن است این استراتژی از اهرم های ثابت ایالت متحده در مواجهه با افراد و گروهها و سازمان ها و کشورهایی است که قدرت آمریکایی را در داخل یا خارج به چالش می کشند. تله مهار بر پایه دیپلماسی استوار است و در مقابل گزینه مواجهه سخت قرار داده شده است. در تله مهار که جوزف نای بدان اشاره می کند طرف به کار برنده از اهرم های گوناگون جهت هدف اصلی یعنی مهار جبهه روبرو بهره می برد . جوزف نای تاکید می کند از تله مهار تنها با تله مهار متقابل می‌توان بیرون آمد و هیچ گزینه دیگری قادر به شکستن آن نیست؛ یعنی فعال کردن ابزار دیپلماسی در مقابل ابزار دیپلماسی و ایجاد تله مهار متقابل. البته «جوزف نای» بر این تاکید می کند که داشتن ارتش قوی(در کنار سپاه و ذخیره میدانی قوی) از مهم ترین ابزار ایجاد تله مهار است. طرفی که ارتش نظامی و به طور کل میدان قوی تری دارد، تله مهار قوی تری در دست دارد. بر این اساس به نظر می رسد تنها راه مواجهه با این دست استراتژی های آمریکا در میدان حقوق بشر علیه ملت ها به ویژه چین که یک قدرت نوظهور است، این باشد که این کشور به جای تقابل نظامی یا پاسخگویی، به تله مهار متقابل دست بزند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + پنج =