آیت الله رمضانی: مهمترین وظیفه عارفان واقعی، شناخت دشمنان شان و کرامت انسانی است

 جمعی از علمای اهل سنت امامیه صوفیه هند که به ایران سفر کرده اند روز یکشنبه 10 بهمن ماه 1400 با حضور در مجمع جهانی اهل بیت (ع) با آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع دیدار و گفتگو کردند.

گزارش: آیات زین الدین

آیت الله رمضانی طی سخنانی در این دیدار گفت: محبت الهی حقیقتی است که وقتی وجود هر کس را دربرمی گیرد سراسر وجود را دربرمی‌گیرد و او غیر از معبود به شخص دیگری فکر نمی‌کند.

وی افزود: انسان وقتی می‌خواهد به این محبت حقیقی برسد باید از ابزار و وسایلی که خداوند معرفی کرده بهره‌مند شود که آن هم اولیاء الهی هستند. اولیاء می‌توانند نقش مهمی داشته باشند تا ما را به محبت الهی متصل کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه اگر محبت به صورت واقعی باشد انسان به حب الله می‌رسد تصریح کرد: در زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) می‌فرماید: “مَنْ اَحَبَّکُمْ فَقَدْاَحَبَّ اللَّهَ وَمَنْ اَبْغَضَکُمْ فَقَدْ اَبْغَضَ اللَّهَ وَمَنِ اعْتَصَمَ بِکُمْ” (هرکس مطیع شما شد به یقین مطیع خدا است و هرکس نافرمانی نسبت به شما داشت به یقین در محضر حق عاصی محسوب می‌شود). حضرت فاطمه (س) نیز می‌فرماید: “إنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ احَبَّ عَلیّا” (همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت‌ها و رستگاری‌ها در دوستی علیّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهد بود.)

آیت الله رمضانی گفت: این محبت اگر در کل دنیا منتشر شود در همین دنیا بهشت را احساس کرده و می‌بینیم. مهم این است اشخاصی که محبت در دل و وجودشان قرار گرفته آن را به دیگران آموزش و تعلیم دهند و این وظیفه مهم عارفان است. علاوه بر محبت باید به معنای واقعی تبعیت و پیروی هم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت ملاصدرا، عارف، حکیم و بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه افزود: ملاصدا هر وقت به مشکل علمی یا مطلب مبهمی برمیخورد، به حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشرف می‌شد و با توسل به آن حضرت مشکلش حل می‌شد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ملاصدرا تعبیری دارد که یک عارف چهار مرحله را باید طی کند تا عرفانش کامل شود و کتابش با عنوان حکمت متعالیه در چهار سفر را برهمین اساس قرار داده است. سفر‌های چهارگانه، بنا بر آثار و تعلیمات عارفان مراحل عملی برای رسیدن به خدا است. سفر اول: سفر من الخلق الی الحق، سفر دوم: سفر بالحق فی الحق، سفر سوم: سفر من الحق الی الخلق بالحق، سفر چهارم: سفر فی الخلق بالحق.

آیت الله رمضانی گفت: وقتی که انسان به این مرحله برسد از احدی غیر از خدا نمی‌ترسد. امام خمینی (ره) با این قدرتی که داشت گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند، شاگرد ایشان حضرت آیت الله خامنه ای هم به همین مرحله رسید و فرمود دشمنان انسانیت و کرامت انسان هیچ غلطی نمی‌توانند کنند.

وی تاکید کرد: مهمترین وظیفه عارفان واقعی شناخت دشمنان بشریت، انسانیت و کرامت انسانی است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − چهار =