آیت الله نوری: با طلوع اسلام بانوان از منزلت بسیار خوبی برخوردار شدند

آیت الله العظمی نوری از مراجع تقلید شیعه، در دیدار با آیت الله اراکی و اعضای اتحادیه جهانی زنان مسلمان ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن به ضرورت تبین جایگاه بانوان مسلمان بر اساس سبک زندگی فاطمی پرداخت و خاطر نشان کردند: متاسفانه قبل از بعثت رسول گرامی اسلام (ص) دیدگاه نادرستی نسبت به زنان وجود داشت. در جوامع گذشته زنان از کرامت و حقوق انسانی خویش محروم بودند اما با طلوع اسلام بانوان از منزلت فردی و اجتماعی بسیار خوبی برخوردار شدند.

گزارش: آیات زین الدین

وی در ادامه به نمونه های از تکریم بانوان در فرهنگ اهل بیت (علیه السلام) پرداخت و با بیان ضرورت الگوپذیری از ایشان فرمودند: رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) همواره به حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با دید احترام و کرامت می نگریست و به ایشان علاقه شدیدی داشت به طوری که هرگاه حضرت فاطمه (علیها السلام) وارد مجلس می شدند پیامبر به احترام ایشان از جا بر میخواست و ایشان را در جایگاه خود مینشاند.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه به نقش برجسته بانوان در نشر و حفظ اسلام ناب محمدی اشاره نمود و افزودند: حضرت زینب کبری (علیها السلام) در شام و کوفه با خطبه های غرا خویش اهل بیت (علیهم السلام) را به جهانیان شناساند و اسلام را احیا نمود و یا حضرت زهرا (علیها السلام) با ایراد خطبه از مقام امامت پشتیبانی نمود که ما باید از سیره این بزرگواران درس بیاموزیم.

معظم له با بیان نقش محوری زنان در تحکیم خانواده و تاثیر برجسته آنان در تربیت فرزند افزودند: امام (راحل) در این درباره می فرمودند: مرد از دامن زن به معراج میرود از این رو تربیت فرزندان صالح یکی از مهم ترین وظایف مادران مسلمان است.

حضرت آیت نوری همدانی پیروزی انقلاب اسلامی را زمینه بسیار خوبی برای رساندن زنان به جایگاه اصلی خویش توصیف کردند و فرمودند: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان در عرصه اجتماع یک حضور ظاهری و سطحی بود و آنان از بسیاری از فعالیت های اجتماعی محروم بودند اما با انقلاب اسلامی زمینه حضور آنها را در عرصه های مختلف بوجود آمد.

وی در ادامه افزودند: راهپیمایی های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها گوشه از فعالیت های اجتماعی زنان در دوران انقلاب اسلامی است.

مرجع تقلید شیعیان معرفی سبک زندگی اسلامی و بیان الگوهای مناسب برای بانوان در زمان کنونی را بسیار ضروری دانست و خاطر نشان کردند: زنان مسلمان در زمان حاضر باید نسبت به مسئولیت های فردی و اجتماعی خویش بر اساس معارف اسلامی آگاه باشند و با برقراری ارتباط با هم در سطح جهان به نشر و گسترش اسلام و اندیشه فاطمی بپردازند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 1 = هشت