اعمال اول ماه رجب را چگونه بجا بیاوریم ؟

 ماه رجب ماه پر برکت برای مسلمانان محسوب می‌شود. اعمال ماه رجب را می‌خوانید.

گزارش: سارا نصغی

رسول خدا صلی الله علیه و آله در برکت ماه رجب فرمود «رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه ُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ؛ رجب، ماه خداست؛ در این ماه رحمت خود را بربندگانش میریزد.» از این جهت  خود آن حضرت نسبت به پاسداشت این ماه شریف اهتمام ویژه‌ای به خرج می‌دادند و اطرافیان خویش را دعوت به تعظیم و تکریم ماه رجب می‌کردند. ابن‌عباس نقل می‌کند هنگامی که ماه رجب می‌رسید رسول خدا صلى الله علیه و آله مسلمانان را جمع مى‌کرد و برایشان خطبه مى‌خواند و مى‌فرمود: اى مسلمانان، ماه بزرگى آمده است؛ خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش نازل میکند، مگر آن که بنده‌اى مشرک باشد. أَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ قَدْ أَظَلَّکُمْ شَهْرٌ عَظِیمٌ مُبَارَکٌ وَ هُوَ شَهْرُ الْأَصَبِّ یَصُبُّ فِیهِ الرَّحْمَةَ عَلَى مَنْ عَبَدَهُ إِلَّا عَبْداً مُشْرِکاً أَوْ مُظْهِرَ بِدْعَةٍ فِی الْإِسْلَامِ

اما اعمالی که برای این ماه در کتب ادعیه بیان شده، به شرح ذیل است:

 اعمال شب اول ماه رجب
 1. در نقلی آمده که وقتی پیامبر اکرم(ص) هلال رجب را مى‌‏دید این دعا را می‌خواند: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»
2ـ غسل
نبّی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید: هر نفر ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.
3ـ خواندن ادعیه
4ـ نماز مخصوص شب اول ماه رجب: بعد از نماز مغرب 
5-بعد از نماز عشاء مستحب است دو رکعت نماز خوانده شود:
در رکعت اول حمد، یک مرتبه سوره «انشراح» و سه مرتبه سوره توحید.
در رکعت دوم حمد، یک مرتبه سوره «انشراح»، یک مرتبه سوره توحید و ناس و فلق خوانده شود.
بعد از نماز، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را بیامرزد مانند آن لحظه که از مادر متولد شده است.

 اعمال روز اول رجب
روزه

روایت شده که حضرت نوح علیه‌السلام در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند .

اذکار و ادعیه بسیاری برای این ماه شریف ذکر شده است: (لااله الالله، استغفرالله، صلوات)

میرزا آقا در بخشی از کتاب “المراقبات” نیز به شرح فضیلت ماه رجب پرداخته است.

شب اول ماه رجب
و از مراقبات در این ماه آنکه سالک بداند که این سه ماه، موسم عبادت است و بهتر است وقت بیشتر به عبادت اختصاص داده شود؛ هرچند تحصیل علم نیز از افضل عبادات است.

نخستین شب این ماه استحباب و بیدار ماندن در آن تأکید گردیده و در روایت ماه شب اول آن دعائی روایت شده و سزاوار است که در دعای مأثوره در این باب التفات کند و در این دعا ماه شعبان و ماه رمضان را به یاد آورد و از خدا بخواهد که در آن دو ماه نیز اهلیّت برای عبادت پیدا کند و در اوقات دعاها، زیاد به یاد آن دو ماه باشد تا استعداد در آنها را به‌وسیله دعا تکمیل نماید و مستحب است که بعد از نماز عشاء دعایی را که سید روایت نموده، بخواند. 

به هر حال، در این شب و مانند آن باید به‌قدری که امکان دارد در کسب رضایت خدا و امام زمان عج الله کوشش و بذل جهد نماید تا نسبت به خدای تعالی جل جلاله مخلص و عمل او خالص گردد. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × نُه =