•رئیس جمهور ضلعِ فساد یا ضدِ فساد؟/ امروز«مهدویت»قابلیتِ «معنویت‌درمانی»دارد

♦در گفت و گوی  سلام نیوز با حجت الاسلام و المسلمین حقیری مطرح شد: امروزه مهدویت به مثابه «معنویت درمانی»برای بسیاری امراض روحی و اجتماعی مطرح است./ کسانی که خواهان جدایی ملاکهای مهدوی و اعتقادی از انتخاب گزینه اصلح در انتخابات ریاست جمهوری و مانند آن هستند ، تجربه امثال “مهدی بازرگان” را چگونه می توانند توجیه کنند.

یکی از مسائل بنیادین در اندیشه شیعه مقوله ” مهدویت” است؛ به ویژه در جامعه که حکومت و دولت آن جدای از اصول و باورهای دینی و اعتقادی حرکت نمی کند. لذا پرداختن به این مساله به ویژه همزمان با سالروز میلاد امام عصر عج الله و نیز نزدیکی به انتخابات رئیس اجرایی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد. به همین مناسبت سراغ «حجت الاسلام حقیری» کارشناس خانواده و آسیبهای اجتماعی و امام جماعت آستان حرم عبدالعظیم حسنی رفته ایم و از نظرات تخصصی و تجربیات میدانی ایشان در این زمینه بهره جستیم.

*امام خمینی(ره) روز تولد مهدی موعود را «بزرگترین عید بشریت» دانسته اند ،به نظر شما وجه تسمیه این سخن امام راحل چیست؟

امروز بشر با مشکلات و رنج های بسیاری ذست به گریبان شده است که بیشتر این مشکلات یک مساله جهانی و همگانی هستند مثل فقر ، ظلم ، ناامنی، بی عدالتی فراگیر، بیماری .چه فرقی می کند شما کجای دنیا باشید به نوعی با این بلاهای آخر الزمانی درگیر هستی . این که امام گفتند روز میلاد امام عصر روز عید بشریت است یعنی همین. یعنی ایشان به عنوان آخرین ولی و انسان کامل الطافش به همه می رسد اگر استحقاق بیشتری پیدا کنیم این نجات پایدار خواهد بود. شما از هر رنگ و نژاد و ملیت و قومی باشید و به ایشان ایمان یابید و مقابل ایشان نایستید ایشان ما را می پذیرند.

مباحث ظهور منجی عالم گره خورده با فطرت و ذات بشر خصوصا در دوران کنونی که جهان سرشار از مشکل است این مسائل باعث یک حس همگرایی مشترک در انواع بشر شده است .
یکی دیگر از نکات مهم در وجه تسمیه امام راحل به «عید بشریت» ذکر این نکته است که بشر زمانی حیات جسمی یا روحی دارد که از مردگی فاصله می گیرد و این عید ، این تولد ، اعتقاد به این مسائل اساسا نشاط آفرین است.

این از حیث روانی باعث فعالیت و نشاط در جامعه می شود و افراد و جامعه را از حالت ایستا در می آورد.وقتی باور و به ظهور در افراد هست، نوعی آرامش ایجاد می کند . تکاپو ایجاد می کند و  از این حیث علما به خصوص جدیدا به بحث ارتباط مردم و مهدویت انقدر متمرکز شده اند . بحث ولایت ما گره خورده و توام شده با نشاط درونی و رمز این سخن در این نقطه خوابیده است.
امروز با توجه به متنوع شدن آسیب های اجتماعی،این مساله مهدویت و ارتباط مردم با آن درکنار تلاش برای حل مشکلات،و با توجه به کارکرد امید بخشی که دارد می تواند اثر مثبتی بر مردم و جامعه و حال آن داشته باشد.

*با توجه با اینکه شما در حیطه خانواده و آسیبهای اجتماعی فعالیت دارید و نمونه هایی که به صورت عملی با آنها ارتباط داشته اید، چه راهکارهایی برای انتقال این مفاهیم در خانواده وجود دارد به گونه ای که حقیقتا افراد با آن ارتباط برقرار کنند؟

نقش اعتقاد و معنویت در آرامش روانی ما موثر است.حالا این اعتقاد و معنویت اگر درخانواده حکمفرما باشد چقدر در ارامش سطح ارتباط افراد خانواده با هم تاثیر دارد. بیشتر مشکلات ما از آنجا نشات می گیرد که خانواده ایمنی و کارکرد مناسب ندارد. من در نمونه هایی که داشتم برخی اوقات این را کاملا حس کردم که نبود اعتقاد در خانواده باعث گسست می شود و جوانان و حتی والدین از همه چیز گریزانند و فقط هم خانه اند نه خانواده. اعتقاد به مهدویت از طرق مختلف مثل صحبت از امام عصر، بردن فرزندان به مراسم و هدیه دادن در این روزها کم کم باعث شکل گیری یک ارتباط قوی می شود و افراد اگر دچار مشکل شوند می دانند پناهگاهی هست. خانواده و اعتقادات در خانواده پناهگاه هستند.

به جرات می توان گفت همه مشکلات و امراض و آسیب های روحی بشر مثل اظطراب، ناآرامی،افسردگی ها و بدرفتاری ها و هم ناشی از نبود نخست آرامش درونی و دوم فاصله از معنویت است . مهدویت و امام عصر و اعتقاد به ایشان خاصیت «معنویت درمانی» دارد و باعث نزدیکی و حفظ افراد و خانواده ها در برابر سخت ترین مشکلات است . خانواده ای که روی معنویت خود کار می کند حواس جمع است ، یک خانواده خوب است.
و ما را به سمت نشاط می برد . برخلاف آنچه علیه دین تبلیغ می شود دین و معنویت نشاط آفرین است.

 

*پس می توانیم بگوئیم اصلاح در بعد فردی و خانوادگی با کمک گیری از عناصر معنوی مهم ترین گام در کاهش آسیب ها و مسائل اجتماعی است ، که آنهم خود از عوامل مهم بیرونی زمینه سازی برای ظهور است ؟
صد درصد همین است؛ گام اول اصلاح فردی و سپس تربیت و اصلاح در خانواده است. اولین گام  خودسازی شخصیتی است. آیا شما کسانی را دیده اید که دین اسلام ندارند اما امام حسین را چنان قبول دارند که آدم شکه می شود؟ اینها از لحاظ اخلاقی و شخصیتی رشد کرده اند و چه بسا آماده پذیرش حرف حق.

اصلا برای زمینه سازی باید اول حواسمان به خودمان باشد در روابط با دیگران؛ سپس برویم سراغ کمک به زمینه های بیرونی تر. از خانواده یک سنگر ایمن بسازیم ، نمود اجتماعی نیز پیدا می کند.

 

*یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی ، حرکت جامعه درمسیر مبارزه با مفاسد و آسیبها و رسیدن به اشبه ترین دولت و جامعه به عصر ظهور است؛ که می دانیم تایپ ایدیال همه بشریت نیز رسیدن به چنین سطحی است چه در بعد اجتماعی چه در بعد مسئولین و غیره.برخی شائباتی مطرح می کنند که آقا خودش که بیاید دولت مطلوب تشکیل خواهد داد و جامعه را به سوی اصلح می برد و ما وظیفه نداریم دولت یا جامعه ای شبیه با این معیارها بنا کنیم ؟ نظر شما چیست؟

متاسفانه شائبات حول مهدویت که عده ای می آیند و مطرح می کنند عامل مهمی در فاصله مردم با این مساله و خیانت به امام عصر است. زمانی گروهی آمدند گفتند ما جامعه خوب و سالم نمی خواهیم اصلا هرچه جامعه بهتر ظهور دیرتر! گزاف می گفتند. بگذارید یک مثال عقلی بزنم. اگر شما بخواهید در یک مکان خوبی وارد شوید شرایط آن را مهیا نمی کنید ؟ لباس مناسب آنجا نمی پوشید؟ رفتار مناسب آنجا در پیش نمی گیرید؟ اگر شبیه تر باشید شما را راه می دهند یا اگر بدون آداب بخواهید وارد شوید؟ما منتظر فرصتیم پس باید زمینه فرصت فراهم شود.

باید کار کنیم ؛ کار فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هرگامی که مارا شبیه تر کند، مهیاتر کند.فکر نکنید بقیه دنیا که اصلا این مقوله را قبول ندارند. ما شیعه امام عصر هستیم . چشم امید به ماست.انکه قبول ندارد که قبول ندارد نمی آید زمینه را فراهم کند. این کار ماست.

 

*این بحث با برخی مسائلی که در بعد سیاسی مطرح می شود هم ارتباط پیدا کرده است. مثلا برخی ادعا می کنند ما چرا باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که انسانی معتقد به دین و انقلاب ومانند آن باشد. رئیس جمهور کارش اجرایی است . این مسائل نباید در ملاک های انتخاب ریاست جمهوری مهم باشد. شما این سخنان را چگونه تحلیل می کنید؟
این افرادی که این ادعاها را می کنند محصول کارشان جلوی چشمشان است. امثال مهندس بازرگان از همین هایی است که این افراد می گویند؛ همه دیدیم چه شد. در شرایط سخت که قرار گرفت، اعتقادی نداشت که در انتخاب صحیح به او کمک کند و دست آخر در تشخیص دچار مشکل شد و به دشمنان ملت کمک کرد.

 انتخاب اصلح در  زمینه سازی برای ظهور و حفظ جامعه و حل مشکلات بسیار مهم است. مدیریت کلان باید جنس فساد و بد اخلاقی را خوب بشناسد.

اگر معتقد به دین و انقلاب نباشد اصلا با فسادی که تباه می کند همه چیز را ، مشکلی ندارد که هیچ؛ خودش هم  می شود از ارکان فساد.

انتخاب اصلح در امنیت و آرامش و ثبات و قوام ما اهمیت کلیدی دارد. باید تلاش کنیم  گزینه ما به سمت اصلح و فرصت بزرگ باشد. دقت هم داشته باشیم از ولایت عقب و جلو نمانیم در این مسائل .

*اگر بخواهید چند خصوصیت کلی به عنوان راهنمای تشخیص یگ گزینه و کاندید اصلح معرفی کنید ،به چه مواردی اشاره می کنید؟
پای بندی به حق و مردم و انقلاب سه نکته مهم است که در سخنان رهبر انقلاب نیز بدان تاکید شده است.
ویژگی مهم دیگر این است که اصلح باید با همه وجود “تحول آفرین” و انقلابی باشد. تحول نه به معنای رفتارهای عجیب بلکه یعنی مثل یک فرد انقلابی پای بند به تحول خواهی در مسیر بهبود اوضاع جامعه باشد.
معتقد به انقلاب باشد و به اهداف آن پایبند باشد چرا که انقلاب ما اهداف عالیه انسانی را جست و جو می کند.

 

*در پایان نکته دیگری دارید؟
 وقتی آسیب شناسی می کنیم می بینم یکی از آسیبهای بزرگ ما بی توجهی به بحث کار گذاران و مسئولین است . برای دور شدن از آسیب ها و کمک به بهبود اوضاع و زمینه سازی برای فرج باید همه این عوامل را در حد بضاعت مورد توجه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 − = چهار