•با «داوود عامری» ؛ دو قطبی سازی از «دیپلماسی و میدان» یک آدرس غلط است/سردار سلیمانی یک«دیپلمات انقلابی»بود

به گزارش سلام نیوز انتشار فایل صوتی دکتر ظریف در چند روزگذشته و انتشار گسترده آن در رسانه های بیگانه، درصدر اخبار روز قرار گرفت. امروز ایشان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نیز اظهار داشتند عرایض بنده—که هیچ ادعایی جز صداقت بر قطعیت‌ آن ندارم—ذره‌ای از عظمت شهید سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در بازآفرینی امنیت ایران، منطقه و جهان نمی‌کاهد. به همین مناسبت نظرات آقای «دکتر داوود عامری» دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی و رئیس انجمن رهپویان فرهنگی را جویا شدیم.

17:56:20

* آقای دکتر با توجه به انتشار فایل صوتی دکتر ظریف، نگاه کلی شما به این اظهارات چیست؟

عامری: سالهاست دشمن از طریق القای افکار مختلف، ایجاد اختلاف و با شگردهای مختلف عملیات روانی، به دنبال دوگانگی و تضعیف وحدت و انسجام ملی ماست. همواره تلاش شده تا جامعه ما به جای پرداختن به متن، به حاشیه بپردازد و از اهداف اصلی خود دور شود. جدا از مسائل مختلف در این اظهارات و انتشار آن، به صورت کلی تحلیل این است.

 

* دشمن در این دوگانه سازی ها و دوقطبی سازی به دنبال چیست؟ و چرا در این زمان؟

عامری: هدف این دو قطبی سازی ها بر هم زدن انسجام ملی ماست که باید هوشیار بود و از آن پرهیز کرد، به خصوص در این زمان که مذاکرات در وین در حال انجام است و انتخابات ریاست جمهوری هم نزدیک می باشد، شاید این حرکت به دنبال منحرف کردن اذهان جامعه ایرانی از موضوع دیگر است.

این دولت هنوز مستقر است، تاریخ نگاری اقدامات و اندیشه‌های دولت باید بعد از انتخابات و در ماه‌های آخر یا بعد از آن انجام شود. گفتند که قرار نبود منتشر شود نکاتی که در این اظهارات گفته شد بعضی از آن از اسرار نظام و بعضی اظهارات شخصی آقای ظریف است.جدای از درز این سخنان، به طور کل اظهار آن ها در این زمان  به نظر نمی رسید درست باشد.

 

*آقای دکتر آیا به نظر شما جداسازی میان دیپلماسی و اقدامات میدانی برای نظام مناسب است؟

عامری: دیپلماسی در روابط بین الملل،گاهی مستقل، هدف و ماموریتی را دنبال می‌کند که نیازمند پشتوانه و حمایت در اقدامات میدانی نظام است و اقدامات میدانی در کشور ما یا در هر کشوری، بیشتر برای ثبت نتایج و اقدامات خود از دیپلماسی بهره می گیرد و این دو مکمل هم هستند و دو قطبی سازی در این زمینه یک آدرس غلط است.

 شهید سلیمانی در زمان حیات خود فرماندهی بزرگ و خادم امت اسلامی بودند و اینکه قهرمان ما ایرانیان هستند و هر ایرانی و مسلمان وظیفه حفظ این سرمایه بزرگ را دارد و هر حرکت که خلاف این اتفاق بیفتد، حتماً مردوداست. البته شهید سلیمانی نزد همه انسان‌ها از دشمن گرفته تا دوستان جایگاهی ممتاز دارد و همه برای او احترام قائل هستند و طبق بیان خود دکتر ظریف نیز با این اظهارات خدشه دار نخواهد شد. تا آنجا که یادم هست شهید‌ سلیمانی چون ذاتاً یک دیپلمات انقلابی و ماهر بوده و برای این عرصه احترام و ارزش قائل بودند و از اقدامات مثبت این عرصه دفاع می کردند و در بسیاری از صحنه ها به دیپلماسی کشور کمک شایانی کردند و خلاف این سخنان چندان جوانمردانه نیست.

خب، در نظام ممکن است بین مسئولین و جریان های داخلی نظام اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد، در همه جای دنیا همین موضوع وجود دارد. اگر با نظر کسی مخالفت شده، معنای دوگانگی در قدرت نیست. در جمهوری اسلامی قوای سه‌گانه و نیرو های مسلح تحت رهبری مقام معظم رهبری باید یک روح و صدا داشته باشند و بسیاری از تصمیمات کلیدی نظام در شورای عالی امنیت ملی با ریاست رئیس جمهور انجام می شود آن هم با مشورت و بر اساس یک خرد جمعی، القای این مفهوم کار درستی نیست.

 

*به نظر شما مردم، کارشناسان و رسانه ها در مواجهه با این مسائل  چه باید بکنند ؟

عامری: مردم و کارشناسان و اصحاب رسانه در ایران در طول تاریخ نشان داده اند به رغم تلاش های دشمن در بزنگاه ها هوشمندانه و به نفع منافع ملی خود عمل کرده‌اند و قدرشناس قهرمانان خود بوده، وحدت خود را حفظ کرده اند. در این گونه رویدادها، اولین اقدام نگاه دقیق و شناخت پدیده است باید بدون شتاب زدگی و با بصیرت عمل کرد. نباید حرکتی کرد که منافع ملی مان خدشه دار و دشمن خوشحال شود. در ضمن مواظب باشیم که حواسمان از مسائل اصلی پرت نشود. مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند که حاشیه بر متن ترجیح داده نشود و ملت و مسئولین هوشیاری خود را حفظ کنند. دشمن کارش دشمنی است، این ملت بزرگ و انقلابی ایران است که باید از همه دستاوردها و داشته های خود دفاع کند.

در ضمن باید به این نکته نیز تاکید کنم که به نظر  من انقلاب اسلامی در دیپلماسی تابع اصولی است که در بعضی مسایل با اصول غربی آن در تضاد است مثلاً حکومت اسلامی به صلح مبتنی بر عدالت اعتقاد دارد. آیا در دیپلماسی مبتنی بر اصول غربی هم همین اصل حاکم است. من شخصاً شهید سلیمانی را جدایی از یک فرمانده نظامی، یک دیپلمات مسلمان و انقلابی می‌دانم و تجربه ایشان در این حوزه اگر ثبت و منتشر شود، درس آموز خواهد بود. ما نیز منتظر شناخت بیشتر در حوزه دیپلماسی اسلامی هستیم. 

مطلب پیشنهادی

دکتر عامری: نقش برگزاری کنفرانس دیپلماسی اسلامی در شناخت رسول مهربانی و اخلاق و مقابله با تحریف‌های مختلف

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی، گفت: سعی می‌کنیم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − = یک