•با «مجتبی امانی» / گام های رو به عقب رژیم صهیونیستی !

♦به گزارش سلام نیوز آخرین درگیری ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی باعث موج جدید از تحلیل ها درباره وضعیت این رژیم در منطقه و افزایش گمانه زنی ها درباره آینده و سیر افول و فروپاشی آن شد و تورقی دیگر در تاریخ مبارزات فلسطین به جای گذاشت که برخی تحلیلگران از آن به عنوان جنگ یازده روزه و برخی دیگر به عنوان جنگ دوازده روزه یاد کردند لیک  تمام تحلیلگران در منطقه و جهان ، علی رغم اعلام آتش بس ،از فلسطین به عنوان دست برتر و طرف پیروز نام بردند. به همین مناسبت به سراغ «دکتر مجتبی امانی» دیپلمات ،سفیر سابق ایران در مصر و حافظ منافع ایران در این کشور ، رفته ایم و با او گفت و گویی داشته ایم:

07:43:25

*آقای دکتر، نگاه شما به حوادث اخیر در فلسطین اشغالی و افزایش تنش و درگیری و اهداف آن از سوی رژیم صهیونیستی چیست؟

امانی:این اولین بار نیست رژیم صهیونیستی با گروههای مقاومت درگیر می شود؛ اما این شکل از درگیری که ریشه آن به ۱۹۹۶ برمی گردد و به جنگ ۱۶ روزه موسوم است، یک نمونه کم سابقه است.

هدف رژیم صهیونیستی در همه درگیری ها کاهش قدرت مقاومت بوده است . آخرین درگیری که از روز دوشنبه شروع شد نیز همین هدف را دنبال می کرد اما نتیجه دیگری حاصل شد. در همه این درگیری ها بین طرف فلسطینی و اسرائیلی ، جنگ ۱۶ روزه ، جنگ ۳۳روزه ، جنگ ۵۸ روزه ، جنگ ۵ روزه و هشت روزه ،هر بار رژیم صهیونیستی کاهش قدرت مقاومت و عقب زدن آن را در سر می پرورانده است ؛ اما هر بار بدتر و بدتر شکست خورد چرا که در هر تهاجم و هر باری که این رژیم با مقاومت درگیر شد همه دنیا مشاهده کردند مقاومت قوی تر از گذشته خود است و نیرو و توان بیشتری پیدا کرده است و تنها به ضرر این رژیم تمام شد.

 

*با عنایت به اینکه در درگیری اخیر شاهد تزلزل بیشتری از سوی رژیم صهیونیستی بودیم و یک نگرانی از سوی آمریکا در این باره کاملا مشهود بود ، به نظر شما تفاوت اصلی درگیری اخیر با سایر جنگ های 58 روزه و هشت روزه و غیره چه بود؟

امانی: درگیری های اخیر ویژگی متفاوتی نیز در خود دارند. این اولین بار است گروههای مقاومت به یک مساله بیرون از حدود غزه اقدام می کنند و باز دست پر هستند. این درگیری اخیر و حملات موشکی و مقاومت مردم فلسطین به علت مساله اقتصادی ،تحریم و ممانعت ورود مایحتاج نبود بلکه در دفاع از موجودیت قدس و تهدیدهایی بود که مکرر علیه قدس شکل می گیرد و این یک جنگ بنیادین است.
ضمن اینکه تمام تصورات صهیونیستی از کاهش قدرت مقاومت خطا بود و قدرت تسلیحاتی مقاومت بسیار بیشتر از گذشته شده است.

در بحث موشکها شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی چگونه از توان و دقت موشکها و همچنین ساخت و ورود جنگ افزارهای جدید مثل راکت و پهپاد و..‌متحیر شده بود. ضمن اینکه قدرت اطلاعاتی مقاومت نیز علاوه بر آن برتری آشکار آن ها را در سایر زمینه ها به رخ این رژیم کشیده شد.

گروههای مقاومت در نشانه گیری اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی بسیار دقیق بودند. این بار نیز رژیم صهیونیستی با اینکه آغاز گر بود اما مجبور به آتش بس ، پذیرش آن و عقب نشینی شد . قطعا با پایان درگیری ها موج جدید از انتقادات علیه نتانیاهو را شاهد خواهیم بود که اقدامات تخریبگرایانه اش صدمات بیشتری به این رژیم زد ،به گونه ای که تام دوستان قدیمی رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا و دولت های اروپایی را نیز برای جلوگیری از گسترش ابعاد تظاهرات جهانی و فشارهای جامعه جهانی ناگزیر مجبور به واکنش شدند و حوادث را هرچند در ظاهر تقبیح کردند.

در ارزیابی این مصاف می‌توانیم بگوییم رژیم صهیونیستی علی رغم وحشی گری های خود علیه مردم و شهروندان فلسطینی و تخریب ساختمان شهری ، هیچ پیشرفتی نداشته است.

 

*بسیاری تحلیلگران در جهان اسلام طی سخنانی در خلال درگیری های اخیر و حتی پس از آتش بس ، این حملات وحشیانه را سر آغازی بر سقوط جدی و نشان از بن بست سنگین در داخل رژیم صهیونیستی و قدرت گیری بیشتر مقاومت  فلسطینی دانسته اند. نظر شما در این باره چیست؟

امانی: بله تلاشهای ناموفق رژیم‌صهیونیستی ضمن اینکه قدرت اطلاعاتی مقاومت در این دوره را نشان داد باعث گردید بار دیگر اما این بار بسیار بیشتر، قدرت و دقت گروه های مقاومت اثبات گردد و از سوی دیگر تهدید حیات رژیم صهیونیستی بیش از پیش خود را نشان دهد.

طرف پیروز یا شکست خورده در جنگ در چارچوب اهداف جنگ مشخص می شود نه اینکه چه میزان کدام سمت خرابی بیشتربه بار آورده است . رژیم صهیونیستی با جمع کردن همه قدرت و ظرفیت خود برای ایجاد آتش‌بس و پذیرش شروط اولا ضعف خود در این میدان و برتری مقاومت را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر انتقادات فراوان بسیاری را از داخل اسرائیل علیه نتنایاهو شاهد بوده و خواهیم بود که بر آن اثر می گذارد.

 

*جناب دکتر با توجه به اینکه تحلیلگران بر این باورند مصر درایجاد این آتش بس درحقیقت یک عامل آمریکایی بوده است و این شائبه را مطرح می کند که طرح صلح مصر اساسا فارغ از معیارهای عادلانه باشد، به نظر شما این آتش بس تا چه میزان می تواند پایدار باشد؟

امانی: اینکه توقع داشته باشیم مصر طرح عادلانه ای ارائه می‌کرد، توقع زیادی از حکومت مصر دراین باره است. حکومت مصر تحت فشار رژیم صهیونیستی و آمریکا مجبور شد به عنوان یک کشور عربی دیرینه که سابقه تاریخی و تمدنی دارد وارد طرح آتش بس شود و حضورش را لازم دیدند. مصر به عنوان یک طرف مدافع منافع غزه نمایش داده می شد اما واقعیت این است مصر مدافع همه طرفین بود و این از اساس نقشه و طراحی شده بود . نقش مصر یک نقش کارآمد و مثبت نبود بلکه یک نقش میانجیگری و تعیین شده از سوی آمریکا بود.

مصر با اراضی اشغالی مرز مشترک دارد. در بیشتر موارد تنها نقطه ی رفت و آمد مصر است حکومت غزه چاره ای جز باز کردن باب همکاری با مصری‌ها نداشت؛ چون اساسا گزینه دیگری وجود نداشت و اجازه داده نمی شد وجود داشته باشد.

امانکته قابل توجه این است که  با توجه به اینکه قدرت فلسطین افزایش یافته مصر مجبور بود آن را به رسمیت بشناسد و طرح ها را به شکلی ارائه کند که طرف فلسطینی هم رغبتی برای عمل به آن نشان دهد این یعنی افزایش قدرت فلسطین.

*شما آینده سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه را با توجه به این کاهش قدرت ، بن بست های درونی و نیز افزایش تنش های متعدد که موجب اعتراض جهانی شده است، چگونه ارزیابی می فرمائید؟
امانی: روند حوادث در چهار دهه گذشته در سرزمین اشغالی این بوده که رژیم صهیونیستی تحت تاثیر شرایط میدانی همواره مجبور به عقب نشینی متعدد شده و هیچگاه در طول ۴۰ سال گذشته پیروز واقعی نبوده است .

این رژیم تاکنون مانند امروز حامیانش را در کشورهای منطقه و عربی از خود دور ندیده است. رژیم صهیونیستی امروز از همیشه ضعیف تر و عقب تر ایستاده است.همین کاهش قدرت رژیم صهیونیستی باعث افزایش جنایات و خشونت در جنگ اخیر شده است.
این خود نشانی از سقوط این رژیم است که نیاز به وحدت و حمایت بین المللی از فلسطین دارد.

*نکته دیگری در تکمیل فرمایشات دارید؟

امانی: یکی از ابزارهای مهم مقابله با رژیم صهیونیستی تلاش از طریق پیمان های بین المللی و ارکان آن و اطلاع‌رسانی و بازخوانی نسبت به جنایات این رژیم است . فقدان اراده لازم در کشور های عربی در این باره بسیار دیده می شود. به نظر می‌رسد اگر کشورهای عربی و کشورهای منطقه در مواجهه با رژیم صهیونیستی متحد عمل کنند تحول مهمی در ایجاد موج حقوق بین‌الملل در این زمینه ایجاد کنند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = سه