با محسن پاک آیین/ ادامه درگیری ها در افغانستان موجب تقویت داعش می‌شود

♦محسن پاک آئین دیپلمات و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در گفتگویی با سلام نیوز در رابطه با وضعیت داخلی افغانستان و طالبان گفت: شرایط افغانستان بسیار پیچیده شده است؛ چراکه هیچ کس در این شرایط قادر به انعطاف نیست. طالبان همچنان به دنبال این هستند که مناطق بیشتری را تصرف کنند تا بتوانند از این طریق امتیاز بگیرند.
وی تاکید کرد: طالبان مسیر نظامی را انتخاب کرده و خب در این روند مردم افغانستان هستند که آسیب دیده و خانه های خود را ویران می بینند. در طرف دیگر هم دولت کماکان سعی دارد با تجدید قوا و نیروی نظامی در مناطق مختلف جلوی طالبان بایستد و این وضعیت باعث شده درگیری ها ادامه داشته باشه باشد و وضعیت پیچیده شود .

ایشان در ادامه در پاسخ به ابهامات گوناگون در رابطه با وضعیت طالبان تاکید کرد: نظر همه کارشناسان و صلح طلبان این است که این درگیری ها و بحرانها راه حل نظامی ندارد و طرفین باید انعطاف و خویشتن داری کنند و اعلام آتش بس نمایند .
پس از اینکه آتش بس برقرار شد آن زمان بنشینند ،باهم صحبت کنند و سعی کنند بر اساس قانون و ساختار قانونی و وجود اقوام و دموگرافی افغانستان و میزان جمعیت اقوام در جاهای مختلف از جمله پشتون ها و طالبان صحبت کنند و در واقع بتوانند یک راه حلی را پیدا کنند که همه گروهها کم یا زیاد در قدرت سهیم باشند.
پاک آئین در ادامه گفت : آن ها باید در این مسیر به صلح برسند و در افغانستان آرامش ایجاد کنند . تنها راه حل همین است . درگیری های پراکنده و مستمری که رخ می دهد اینها اگر هم هریک از طرفین موفق شود و جایی را تصاحب کند، این با دوام نخواهد بود و ثبات ایجاد نمی کند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد:همان گونه که مشخص است شهرها و مناطق در افغانستان دست به دست می‌شود . مطلب مهم این است که در این موقعیت داعش هم فرصت طلبی کرده و تلاش کرده از این فضا استفاده کند . نیروهای خود را تقویت کرده و اقدامات تروریستی را نیز همچنان ادامه می دهد . داعش در مرز تاجیکستان حضور پیدا کرده و این باعث شده است در تاجیکستان نیز همه نیروهای نظامی آماده مقابله شوند .

وی در پایان گفت: هم دولت افغانستان هم طالبان متوجه این خطر مهم هستند؛ یعنی داعش که دست پرورده آمریکا و عربستان است نباید تقویت شود .درگیری ها در افغانستان در مجموع به تقویت داعش خواهد انجامید . کشورهای همسایه افغانستان باید همچنان میانجی گیری را ادامه دهند و با صحبت با طرفهای درگیر تلاش کنند آنها را به موقعیت خطرناک افغانستان واقف کرده و ان شاء الله تلاش کنند آتش بس مورد توافق دو طرف محقق شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × 6 =