با “نرمش قهرمانانه” می‌توان راهی به سمت صلح عادلانه و پایدار باز کرد

دکتر لاله افتخاری: تشکل های مردم نهاد در گسترش صلح جهانی نقش ویژه ای ایفا می‌کنند و بدون حضور این سازمان‌ها نمی‌توانیم به نگاه دقیق و نتیجه موثری در داخل کشورها در بحث گفتمانی و فکری دست پیدا کنیم. 

اسلام چنانچه از نامش پیداست، دین صلح و سلام است و این نیاز به افرادی دین شناس و فقه شناس برای تبیین چهره درست از اسلام در جهان دارد. اسلام تنها در جایی حکم جهاد می دهد که منافع اسلام و مسلمین در خطر باشد پس هرجه منافع و حقوق مردم در خطر بود جهاد به هر شکلی مصداق می یابد و بیش از آن اسلام دیگر توصیه به صلح عادلانه دارد.

 

دعوت به صلح در جوامع اسلامی نشانگر این است که اسلام دین صلح بوده و با فطرت انسانی همخوانی دارد و البته دقیقا به همین علت مورد سو استفاده مکرر قرار می گیرد.
آن”نرمش قهرمانه” که در سخنان مقام معظم رهبری دیده میشود نیز، همراه با اقتدار است تا بتواند به صلح و امنیت در جهان برسد..
در این مسیر تشکل های مردم نهاد،یکی از مهم ترین و موثر ترین ابزارهای رسیدن به اهداف تعریف شده در مسیر دست یابی به اعداف عالی و بزرگ کشور ماست آنهم خارج از قدرت و اثرگذاری دولت هی بین الملی روی آن ها؛ یعنی بسیاری محدودیت هایی که ارکان سیستم ها در تحقق این اهداف دارند سازمانهای مردم نهاد چنانچه دانش آن را خوب دانسته باشیم ، این محدودیت را ندارند لذا موثر هستند.

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 5 = دو