حمایت دبیرکل سازمان ملل از رسانه های آزاد در نشر حقایق حقوق بشری

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از سایت خبری سازمان ملل ،«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد عصر دوشنبه به مناسب روز «مطبوعات و رسانه های آزاد» از جهان خواست تا برای حمایت از رسانه های آزاد و متنوع که به عنوان عالی ترین مقام های حقوق بشری و سنگ بنای جوامع دموکراتیک حرکت می‌کنند، همه تلاش خود را انجام دهند.گوتروش حمایت خود را از آنان در برقراری جهانی پاک و دست یابی به حقوق انسانی اعلام کرد.

09:03:31

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی در «روز جهانی آزادی مطبوعات» که هر ساله در 3 مه برگزار می شود ، بر اهمیت اطلاعات قابل اعتماد ، نزدیک به واقعیت، تأیید شده و قابل دسترسی از سوی رسانه ها به ویژه در امور بشر دوستانه تأکید کرده و حمایت خود را از داده های آنان ابراز داشت.

وی گفت: در طول بیماری همه گیری کرونا و در سایر بحران ها از جمله شرایط اضطراری، این روزنامه نگاران و کارمندان رسانه هستند که به ما کمک می کنند تا از یک فضای اطلاعاتی بیشتر و دقیق تر مطلع شده و با تغییر سریع به سمت آنچه باید حرکت کنیم؛ در حالی که قبل از آن به نادرستی ها و دروغ های خطرناک و داده های غلط می پرداختیم.

دبیر کل ضمن حمایت از مشاغل خبری در ارائه داده های درست و نزدیک به واقع اذعان داشت: روزنامه نگاران و رسانه ها باید از آزادی کامل برخوردار باشند و اطلاعات آن ها به ما برسد. روزنامه نگاری آزاد و مستقل بزرگترین متحد ما در مبارزه با اطلاعات غلط و در برقراری جهانی پاک برای زندگی است.

آقای گوترش همچنین به خطرات روزنامه نگاران و کارمندان رسانه ای از جمله محدودیت ها ، سانسور ، سواستفاده ، آزار و اذیت ، بازداشت و حتی مرگ صرفاً برای کمک به جامعه انسانی اشاره کرد و ادامه داد که اوضاع رو به وخامت است.

ایشان افزود: تأثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا به بسیاری از رسانه ها ضربه زده و بقای آنها را تهدید کرده است. با كاهش بودجه ، دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد نیز کاهش می یابد. در این صورت شایعات ، دروغ ها و افکار نادرست یا تفرقه افکنانه جای داده های درست را می‌گیرد.

«میشل بشلت» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از همه جهان خواست برای حمایت از یک رسانه آزاد ، مستقل و متنوع هر کاری از دستشان برمی آید، انجام دهند. کمک به سعادت بشریت و رسیدن به واقعیت، از راه رسانه های آزاد می گذرد که سنگ بنای جوامع دموکراتیک هستند. 

وی به وظیفه انتقال اطلاعات نجات دهنده ، بهبود مشارکت عمومی ، و تقویت پاسخگویی و احترام به حقوق بشر در رسانه ها تأکید کرد.

وی گفت: در سراسر جهان ، مردم به طور فزاینده ای به خیابان ها آمده اند تا حقوق اقتصادی و اجتماعی خود را بخواهند ، و همچنین به تبعیض و نژادپرستی سیستمی ، نقض حقوق بشر علیه خود و مصونیت از فساد پایان دهند. رسانه ها نقش اساسی خود را در گزارش دادن در مورد این اعتراضات اجتماعی تا رسیدن به هدف اصلی نباید زمین بگذارند.

 وی گفت انتقاد به این اقدامات و نشر نزدیک به واقعیت رخ داده، توانایی جهان در پاسخگویی به چالش ها را تقویت می‌کند.

گفتنی است روز جهانی آزادی مطبوعات سالانه در 3 ماه مه برگزار می شود . این روز همچنین فرصتی است برای ارزیابی آزادی مطبوعات در سطح جهانی و سنجش کشورها به سمت جوامع دموکراتیزه با رشد رسانه های آزاد است. شعار امسال در روز جهانی رسانه ها “اطلاعات به عنوان یک کالای عمومی” مشخص گردید ، که تأکید بر اهمیت اطلاعات به عنوان یک کالای عمومی و روشن کننده واقعیت ها در جهان است که به منظور بهبود شفافیت و توانمند سازی از آن حمایت می‌شود.

•بیشتر بخوانید:دادستان پرونده «جرج فلوید» خواستار تشدید مجازات قاتل وی به علت تخریب چهره حقوق بشری آمریکا در جهان شد

•بیشتر بخوانید:فلسطینی بازداشت شده به علت نقض حقوق بشر، از فدرال آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه:تفسیرها درباره فایل صوتی به مذاکرات وین آسیب می‌زند

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 × سه =