راهی به سوی امام زمان (عج الله) پیدا کن

در چند سال گذشته شور و شوق ظهور منجی موعود در سراسر جهان و در میان همه اقوام، ملل و مذاهب رشدی شتابان داشته و مباحث مربوط به آخرالزمان شناسی با سرعتی باورنکردنی گسترش یافته است. پیروان اهل بیت(ع) در سرزمین  ایران نیز به مدد انفاس قدسی حضرت بقیة اللّه الأعظم روحی فداه توجه روزافزونی نسبت به موضوع مهدویت و آن امام همام پیدا کرده و اکنون سراسر ایران تبدیل به مجالس ذکر یاد و نام آن عزیزترین است.

 

به گزارش سلام نیوز امروزه در کشور ما لزوم گسترش مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی دیده می شود که در آن سخن و کلامی با هدف تبلیغ و ترویج مهدویت و انتظار یا تحقیق و پژوهش در این زمینه شکل بگیرد. اما برای حرکت درست و اثر بخش در این مسیر بیش از هرچیز دقت لازم در اندیشه مهدوی و شناخت مرزهای آن و ارتباط گیری با مردم جهان توسط تکنیکهای هوشمندانه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و ما هرچه بیشتر به سمت دوستی با سایر ملل و آرامسازی ارتباطات بین المللی حرکت کنیم هم در مسیر منافع مردم قرار گرفته ایم و هم گام مهمی در این مسیر خواهد بود.

 کسانی که نقش دعوت کننده و مشوق مردم را به عهده می گیرند، مسئولیت سنگینی دارند و لازم است خود بیش از هر کس دیگر به آنچه مردم را به آن فرا میخوانند پای بند باشد؛ زیرا سخن آنگاه بر دل می نشیند که از دل برآمده باشد و تنها سخنی از دل برمی آید که از مرحله ادای زبانی فراتر رفته و به عمق جان راه یافته باشد. روشن است که انسان تا چیزی را با همه وجود نخواهد و نپذیرد و در عمل بدان پای بند نباشد به عمق جانش راه نمی‌یابد و به همین علت است که گاه شاهد هستیم برخی افراد زبان و دلشان در آستان امام یکی نیست و باید تلاش نمایند هر روز بیشتر دست و دل و زبان خود را نزد امام یکی کنند . 

با توجه به آنچه گفته شد کسی که می خواهد جامعه پیرامون خود را به سوی امام زمان(ع) فراخواند و آنها را دعوت به توجه و انس و التفات بیشتر نسبت به آن امام همام کند بایستی تلاش نماید اعمالی انجام دهد که حقیقتا وجود نازنین ایشان را خشنود سازد و  در این مسیر شناخت نگاه امام نکته بسیار مهمی است، قطعا باید خود بیش و پیش از دیگران با امام زمان(عج) رابطه معنوی برقرار کند و در زندگی فردی و اجتماعی خود یاد و نام آن حضرت را همواره درنظر داشته باشد. این یعنی به عشق حضرت زندگی کند ، به عشق حضرت گناه نکند ، به عشق حضرت به دوستان و دوستدارانش عشق بورزد و از دشمنان و آزار رسانندگان به امام جدایی و برائت جوید و تلاش نماید غافلان از عشق امام زمان عج الله را در مسیر محبت قلبی و باطنی به ایشان قرار دهد، به عشق حضرت از هیچ بخش زندگی خود غافل نشود و گونه ای زندگی کند و با اراده عمل نماید که همگان بدانند مهدی عج الله چه همراهان و پیروان و شیفتگانی دارد و مردم از این جمعیت متحد و قدرتمند عشق برای آن موعود عزیز احساس خوبی داشته باشند.

پیروی حضرت قبل از هرچیز و هر کس باید به اصلاح خود همت گمارد و بر هر کاری توصیه می‌نماید خود تلاش کند در آن کوشا باشد . اگر از علم اندوزی در مسیر ارتقای فکری سخن میکند خود مدام در طلب علم و دانش و آگاهی بکوشد. اگر از مردم می‌گوید خود اولین دلسوز و دغدغه مند کمک به مردم جهان باشد، اگر از بی ریایی و خلوص و تقوا می‌گوید خود تلاش نماید اینگونه باشد و رفتار دوگانه در ظاهر و باطن نداشته باشد،تلاش نماید حقایق را بدون کوچکترین دستکاری برای مردم بازگو کند تا مردم به حقیقت دین و فایده کثیر آن آشنا شوند ، اگر از همیت خانواده میگوید خود در مراقبت از همه اعضای خانواده خود همسر، پدر ، مادر ،برادر، خواهر، فرزندان و حتی اعضای دیگر خانواده مراقب باشد تا به دیگران نشان دهد یک شخصیت امام زمانی تا چه اندازه خانواده دوست و دارای منش اعتدالی در تمام مراحل است یا چقدر علم دوست است یا تا چه اندازه صادق و بی ریا و بی تکلف با مردم است و چقدر نسبت به اصلاح وضع موجود به سمت اصلح و به نفع مردم مشتاق است. همانگونه که آن امام عزیز خود اینچنین نسبت به مردم، متوجه و نزدیک و مهربان است.

انجام تکالیف دینی و نیز تکالیف اجتماعی و مانند آن در رساندن این پیام به جامعه نیز اثرگذار است که یک شخصیت امام زمانی فردی بی تفاوت به وضعیت اجتماعی و فردی نیست و هر دو را مورد توجه دارد ،از افراط و تفریط به دور است و همیشه بر صراط است. هم در مراقبت از نفس خود کوشاست و هم می‌خواهد مردم در مبارزه با نفس و حرکت به سمت سلامت و سعادت خویش موفق باشند.

افزون بر این، انس و ارتباط معنوی با امام عصر(عج الله) از جهت دیگری نیز برای مروجان و مبلغان فرهنگ مهدوی ضروری است و آن به دست آوردن پشتوانه لازم در فعالیت تبلیغی و ترویجی است.مروج و مبلغ مهدویت باید صبر و جدیت و مسئولیت پذیری را پیشه خود کند. باید از ظرفیت و تحمل بالایی برخوردار باشد و در لحظه بتواند در مواجهه با چالشهایی که بی شک شیطان یا شرایط برای او ایجاد می‌کند، تصمیم گیری صحیح نماید و این نیاز به تمرین و مراقبه و تلاش برای خودسازی دارد . بداند کجا چه چیزی بگوید و کجا نگوید . در این شرایط تنها چیزی که میتواند قدرت صبر و اراده و پشتکار به فعالان در این حوزه ببخشد ارتباط معنوی و قلبی این عزیزان با امام عصر(عج الله) و قطب عالم امکان است. در صورت وجود این ارتباط معنوی،تحمل محدود ما در پیوند با تحمل آن امام وسعت و گسترش می یابد و به ما توان مواجهه صحیح با سختیها و مشکلات این مسیر را میدهد.

در اینجا ممکن است پرسیده شود: چگونه می توان با امام مهدی(عج) رابطه معنوی برقرار کرد؟ در پاسخ باید گفت: این کار چندان سخت نیست. هرروز وقتی را برای صحبت با ایشان اختصاص دهید و یقین بدانید او بر احوال شما آگاه است. در هر لحظه هر زمان از یاد نبرید او شاهد و مطلع به شماست. این مراقبه مهدوی شما را به سمت مراقبه الهی میبرد. دلت را دست او بده روحت را به او بسپار پا در راه او بگذار و در این مسیر از هیچ چیز باکی نداشته باش و تنها به او و خدای او و حقیقت وفادار باش تا جرعه حقیقت را سر کشی که تا به این مرحله نرسی دلت آرام نمیگیرد. اینجاست که تشخیص حق و باطل ، راست و دروغ ، حقیقت و تحاریف و مانند آن را از عقل قلبت دریافت میکنی و سیمت را به او متصل میکنی تا روشن شوی و آنگاه روشنایی بخش. فراموش نکنیم این مراحل اساسا گاه قدم به قدم است . شما باید قدمهای لازم و اولیه را در مراقبت از خود و وظایف و نیز عدم غفلت از یاد ایشان را به درستی انجام دهید تا آن شاه خوبان خود مسیر گامهای بعدی و رسیدن به مقصد و سعادت را برای شما هموار کند. 

نخستین قدم‌ها برای ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر(عج الله) می‌تواند با انجام یک یا چند مورد از کارهای زیر آغاز شود: خواندن دعای عهد در هر صبحگاه و عرض ارادت به ساحت ایشان در آغاز هر روز ؛ یک عرض سلام مختصر خدمت آن حضرت در صبح و شب؛ خواندن یکی از زیارتها و ادعیه با هدف قرب به امام مانند دعای ندبه یا زیارت عاشورا یا حدیث کسا و مانند آن با نیت قرب به امام و تقدیم کردن ثوابش به ایشان که این ثواب دوچندان به سمت خود شما باز می‌گردد؛ دعا برای سلامتی آن حضرت در مواقعی چون قنوت نماز و تعقیب نمازهای روزانه؛ خواندن نماز امام زمان؛ توسل به آن حضرت در مواقع سختی و مانند آن و به طور کل امام را همیشه شاهد و ناظر یافتن بر احوال خویش. 

همانطور که گفته شد لازم نیست همه این کارها را به یکباره و همزمان آغاز کنید، یکی دو مورد از کارهای یاد شده را انتخاب و سعی کنید به طور مرتب و مستمر آن را انجام دهید و بر آن استمرار داشته باشید و به تدریج کارهای دیگر را نیز به برنامه خود اضافه کنید. و برای زندگی خود برنامه ریزی مهدوی نیز داشته باشید که آن زندگی شما را بیمه میکند. 

ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر(ع) قطعا با مواظبت بر انجام کارهایی که از آنها یاد شد، رخ میدهد و رفته رفته روح انتظار در شما زنده تر شده، پیوند معنوی شما با امام مهدی(ع) مستحکم تر می‌شود و با آن حضرت انس بیشتر پیدا می‌کنید. اما پس از این مرحله باید تلاش نمایید که حضور امام عصر(ع) را بیش از پیش در زندگی فردی و اجتماعی خود احساس کنید. احساس حضور امام به این معنا است که شما آن حضرت را شاهد و ناظر بر رفتار، گفتار و پندار خود بدانید و هر آنچه را که خشنودی امام زمان(ع) در آن است انجام دهید و از هر آنچه که موجب ناخشنودی آن امام می‌شود فاصله بگیرید که ایشان می‌فرماید: هر یک از شما باید آنچه را که موجب دوستی ما می شود، پیشه خود سازد و از هر آنچه که موجب خشم و ناخشنودی ما می گردد، دوری گزیند؛ زیرا  فرمان ما به یکباره و ناگهانی فرا میرسد و در آن زمان توبه و بازگشت برای کسی سودی ندارد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = دوازده