آیت الله عبدالکریم عابدینی گفت: اگر مسلمانان به هر بهانهای، قومی، لسانی یا هر بهانهی دیگری دور هم باشند، هیچگاه این وحدت از هم گسسته نمیشود.
گزارش: آیات زین الدین
آیت الله عبدالکریم عابدینی اظهار داشت: خداوند متعال قبل از دعوت به وحدت توحیدی ما را به ارتباط با خود و اعتقاد نسبت به ذات مقدس پروردگار و اعتصام الهی دعوت میکند و میفرماید «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» یعنی هر فردی باید در نخستین گام رابطهی خودش را با خدا مشخص کند و معلوم باشد که [آیا]خداگونه میخواهد زندگی کند، [آیا]با خدا ارتباط دارد، آیا اعتصام به خداوند متعال دارد؟ بعد از اینکه دعوت به ارتباط، اعتقاد و اعتصام به خدا را پذیرفت آنگاه سه عنصر اساسی را آموزش میدهد و در این سه عنصر آحاد مومنین را میپروراند.
وی افزود: خداوند متعال براساس تقوا برای مسلمانان برنامهریزی میکند و در آیه «وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ «آورده شده است که شما باید در پیشگاه خدای متعال تسلیم باشید؛ بنابراین سه عنصری که برای آحاد مومنین در قرآن کریم آورده شده عبارت است از: ایمان، تقواست ما باید عقل دانا و ارادهی توانا هستیم و اصولا بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، انسان متقی یعنی انسان دانای عاقل و توانا.
وی تصریح کرد: این سه عنصر ایمان، تقوا و اطاعت زمانیکه در انسانها نهادینه شد حال میتوانند در حرکت جمعی حضور پیدا کنند و خداوند متعال خطاب به چنین انسانهایی میفرماید که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» در واقع خداوند متعال ما را به توحید برده است و زمانیکه ما همه اهل توحید شدیم یعنی دعوت به وحدانیت خدا و هماهنگ شدن با یگانگی خدای متعال را پذیرفتیم، اینجاست که وحدت مستحکم توحیدی شکل میگیرد.
آیت الله عابدینی اذعان داشت: اگر مسلمانان به هر بهانهای دور هم جمع شوند، هیچگاه این وحدت از هم گسسته نمیشود.
وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم به ما نشان داده است که بهترین خوبی برای همه «صلح» است پس جامعهی اسلامی مبنایش براساس صلح است و باید تا میتوان در بین مسلمانان و با سایر ادیان الهی صلح و تعامل برقرار کرد.
آیت الله عابدینی در همین خصوص ادامه داد: خداوند متعال میخواهد که ما دعوت کننده به خوبی و نیکی باشیم ؛ باید گفت ما همواره در مجموعه آیات قرآن کریم وحدت و انسجام ایمانی را میبینیم، خدای متعال وقتی که مومنین را منسجم نشان داد و انسجام دینی را مطرح فرمود، شرایط مقابل مومنین را هم مطرح میکند؛ ما در مقابل مومنین مذاهب را نمیبینیم، ما در مقابل مومنین پیروان راستین کتابهای آسمانی را نمیبینیم، ما در مقابل مومنین کسانی را میبینیم که در مقابل خدا و ادیان الهی دشمنی خودشان را آشکار اعلام میکنند؛ بنابراین این تقابل، تقابلِ بین مستضعفین و مستکبرین است، آنقدر این تقابل جدی است که حتی در قیامت مناظرهی بین مستضعفان و مستکبرین مطرح است.
نماینده، ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: پس دو قطبی بودنی که خدای متعال از جامعهی ایمانی و انسانی انتظار دارد در این آیه آورده شده است که «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ» فرعون خود از مستکبرین بود و برای ظلم، استثمار و تحقیر مستضعفان میکوشید، در واقع همهی مستکبران عالمان این شیوه و رویه را داشتند.
آیت الله عابدینی اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به ما نشان داده است که بهترین خوبی برای همه مردم در سراسر ادیان و سرزمینها «صلح» و تعامل است پس جامعهی مطلوب نیز مبنایش براساس صلح است و باید تا میتوان صلح را بین مردم و خصوصا جوامع اسلامی ایجاد کرد.