علی آتیه دان/« رئیسی ؛ چشم اندازی از اجماع و اجتناب از سیاست زدگی »

علی آتیه دان*: نگاهی به افکار عمومی در کنار فعالیتهای آیت الله رئیسی نزدیک به چهار سال گذشته، نشان می‌دهد که تجربه ورود به انتخابات سال ۹۶، او رادر شناسایی افکارعمومی و همراهی با دغدغه های مردم از هر نگاه سیاسی توانمند کرده است.

آیت الله رییسی، نحوه ی مدیریت خود در قوه قضائیه را نیز بر محور گفتگو و توسعه ی ارتباطات خود به صورت چهره به چهره با مردم بنا نهاد، و در این دوسال، ضمن نمایش سیمای یک مدیر فرا قوه ای، مقبولیت مردمی گسترده ای یافت و تبدیل به یکی از مدیران پر طرفدار در بین مردم ایران شد.
لذا پیش بینی اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ چهره برتر انتخابات و مقبول طبع مردم واقع شود، امری دور از انتظار نیست، اما نکته مهم نگاهی به چشم انداز دولت رئیسی است که هم امیدواریم و هم با رصد مشی او در ریاست قوه قضاییه می توان پیش بینی کرد که:
1-رئیسی به خوبی در قوه قضاییه، راه مبارزه با فساد و سپردن فاسدان به دست قانون و عدالت را بلد است و از طرف دیگر در طی این مدت راه های فساد وگپ های مدیریتی کشور را که منجر به فساد می شود، شناخته است.

این می‌تواند در دولت آینده به میزان قابل توجهی دست مفسدان اقتصادی را کوتاه کند و یا از نظر روانی، رغبت به تخلف و اختلاف را در مدیران از بین ببرد. بعبارت ساده تر هزینه کجروی در مدیران افزایش خواهد یافت.
2-آیت الله رئیسی فردی معتدل و معقول است و اهل ورود به بازی‌های سیاست زده آمیخته با تندروی و تک بعدی ،نبوده و نیست . لذا به جز در مناظرات انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری، کمتر شاهد درگیری های سیاسی او با جناح‌های کشور بوده ایم.

این روش در صورت تداوم می تواند دولت آینده او را به مرکز اجماع گروه‌های سیاسی تبدیل نماید.
بی‌تردید اگر این اتفاق بیفتد حرکت کشور به سوی آینده روشن، زودتر از آنچه فکر می کنیم شروع خواهد شد.
بر کسی پوشیده نیست که یکی از دلایل مهم عدم توفیق در اجرای برنامه های ملی در کشور عدم همراهی و چه بسا کارشکنی برخی از گروه ها و افراد به خاطر حفظ منافع جناحی بر منافع ملی است که ان شاءالله برای همیشه با روی کار آمدن دولت انقلابی و فرا جناحی که تمام نگرش های تعریف شده داخل نظام را در مسیر منافع جمعی و آینده کشور به کار گیرد، از مملکت رخت بر بندد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل و عضو کمیته فرهنگی مجمع جهانی صلح اسلامی

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + سه =