لزوم ترویج اندیشه «صلح و مهرورزی» در منجی گرایی

مفاهیم مهدویت گاه (بیشتر در گذشته) با استناد به روایاتی مطرح شده است که حتی در صحت صدور آنها جای شک است و چهره ای که برخی از امام مهدی علیه السلام معرفی کرده اند همراه با خشونت، کشت و کشتار و خونریزی بوده است. به عبارت دیگر ما همواره «ظهور» را با کشتار و جنگ عجین کرده ایم و تصوری که بخصوص جامعه غرب از امام مهدی (علیه السلام) و منجی شیعه دارد، امام و پیشوایی خشن است درحالیکه این تصور کاملا غلطی است؛ کرم و عطوفت و صلح و مهرورزی امام به تمام کائنات همان تصویر اصلی امام است که از اذهان گاه عامدانه و گاه از روی غفلت ،حذف شده است.

یکی از وظایف مهم دوستداران حضرت مهدی عج الله، امروز در داخل و خارج کشور این است که چهره ی مهربان و صلح طلب امام زمان (عج) را به دنیا معرفی کرده و بگوییم که دوره ظهور دوره ای است که در آن «یذهب الکلب؛ سختی ها می‌رود» یعنی سختی ها و دشواری ها در عصر ظهور از تمام دنیا رخت بر می‌بندد. ما باید به دنیا بگوییم که وقتی او بیاید آن چنان در دنیا صلح و انسان دوستی حکمفرما می‌شود که برای مثال هرکسی میـ‌تواند به تنهایی از عراق تا شام را بپیماید بدون این که خطر و آسیبی او را تهدید کند یا مسائلی از قبیل این آسیبهایی که امروزه در مرزها و داخل کشورها در عرصه روابط بین الملل می‌بینیم وجود نخواهد داشت. 

امروز منطقه ما از عراق تا شام، کانون تولید خشونت‌های مختلف شده است و وظیفه کشورهای اسلامی دقیقا این است که تا جای ممکن از میزان خصومت طلبی علیه کشورهای دیگر بکاهند در عین حالی که بنا بر وظیفه اسلامی میتوانند نسبت به اوضاع همنوعان خود و برطرف شدن ظلم علیه آنان گام‌های مثبتی بردارند. اما براساس روایات در عصر ظهور همین نقطه کانونی خشونت، کانون صلح و امنیت و مهربانی با انفاس بقیه الله خواهد بود.

 بشر امروز در سراسر دنیا تشنه صلح و امنیت و معنویت و مهربانی است. از پاریس تا بلژیک تا منهتن آمریکا و … در سرزمین‌های اسلامی و هر جایی که کشتار هست، بشر بیشتر خواهان صلح و آرامش و مهربانی و امنیت و معنویت و شادی و نشاط می‌شود.

ما باید این چهره از امام عصر (عج) را به جهان معرفی کنیم؛یک چهره صلح طلب ،مهربان و عاشق مردم و نیز آگاه ترین. دنیا امروز به واقع خواستار این معارف است و این مطالبه بشری درباب صلح و افزایش مادی و معنوی سطح زندگی و نوع نگاه امام به مردم و جهان از سوی آنها ، وظیفه داعیه داران یاری امام را سنگین می‌کند. امروز بحث صلح به یک بحث مهم در دنیا تبدیل شده و حتی رشته ای به نام «صلح شناسی» در دنیا راه اندازی شده است و این لزوم حرکت ما به سمت تبلیغ صلح با کسانی که خواهان جهان آرامی هستند که در آن سطح رشد و توسعه و امید به زندگی افزایش یابد را گوشزد می‌نماید.

تمام فعالان و دپارتمان‌ها و گروه ها و اشخاص فعال در حیطه صلح و مهدویت در داخل یا خارج ایران، باید روی صلح به شکل جدی کار کنند. در این نگاه وجود دارد که اگر ما بتوانیم صلح و عشق و محبت به انسانها را از طریق گفتگو ، بررسی‌های علمی ، هنر ، ادبیات ، کتب و مانند آن در دنیا ایجاد و نهادینه کنیم خشونت و حتی مباحث جرم و جنایت و … کاهش خواهد یافت و اینگونه زمینه شناخت بیشتر جهان را نسبت به آن موعود آخرین ایجاد کنیم.

نخستین رسالت ما این است که آن چهره رحمانی و صلح طلب و صلح جوی ائمه علیهم السلام را به دنیا معرفی کنیم. این مفهوم و واقعیت را به دنیا برسانیم که آنها تمام تلاششان بر این بود که هرگز در هیچ شرایطی خونی از انسانی ریخته نشود. آنها حتی برای حشرات و درختان حرمت قائل بودند اهل بیت(ع) ما اینگونه بوده اند که برای هر موجودی روی این کره خاکی حرمت قائل بودند برای گیاهان برای حیوانات و برای انسانها فارغ از ملیت و نژاد و حتی اینکه آنان چگونه فکر می‌کنند ؛ در هر حال مورد توجه و حمایت و امداد اهل بیت بخصوص امام زمان عج الله هستند.

متاسفانه گاه می‌بینیم برخی افراد در داخل و خارج کشور از طریق فیلم ، کاریکاتور، تصویرسازی و مانند آن عامدانه یا از روی غفلت ،تصویری از امام زمان (عج) معرفی می‌کنند که آه از نهاد دوستداران امام عصر عج الله در می‌آورد و راهی امروزه جز خنثی سازی این موارد برای ما وجود ندارد. این درحالی است که روش آن موعود جهانی جز ایجاد صلح و افزایش عشق و محبت در قلبها و حرکت به سمت صلح در جهان نخواهد بود و ایجاد تصاویر تحریف شده مبنی بر خشونت و مانند آن از آن امام همام چیزی جز دروغ و دشمنی نیست.

در مقابل این جریان تحریف کننده راهی برای مهدوی دوستان واقعی جز صبر و ایجاد فضایی جهت اصلاح نگاه غلط موجود از امام زمان و ترویج فرهنگ صلح و گفتگو و محبت وجود ندارد.

 ما باید امروزه در میدان جنگ نرم برای ایجاد صلح و عشق و محبت مورد تایید امام، به سمت ایجاد و تولید کتاب، درام و مانند آن حرکت کنیم تا بتوانیم چهره واقعی امام زمان (عج) و این چهره حقیقی با محبت و خیرخواه امام زمان علیهم السلام را به جهان معرفی کنیم. در حالی که ما گاه خودمان نیز کشور ایران را به گونه دیگر به جهان معرفی می‌کنیم. این درحالیست که وظیفه امروز آحاد مهدی دوستان و فعالان حوزه مهدوی ترسیم چهره انسان دوستی و صلح طلبانه و رئوف و آگاه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برای مردمان داخل و خارج است. شما اگر امروز قصه عاشورا و داستان بیان شده در زیارت عاشورا را روایت کنید،بی تقاوت ترین انسان ها نیز بر آن اشک می‌ریزند و غربت آن امام مظلوم بیشتر بر همگان روشن میشود. بنابراین در گام اول باید تولیدات ما در این زمینه متنوع و مشخص باشد البته نه صرفا ناظر به کتاب بلکه مجموعه ای از تولیدات فرهنگی.

صنعت ترجمه یکی دیگر از مهم ترین اقدامات در این حوزه است. عزیزان اهل ترجمه به زبانهای خارجی که ارادت قلبی به حضرت بقیه الله دارند و خواهان ارتباط معنوی با ایشان هستند تا در رکاب حضرت باشند میتوانند به صنعت ترجمه آثار داخلی صلح و آثارهنری و ادبی که نشان دهنده روحیه عطوفت و صلح میان انسانهاست اعم از مقاله و کتب علمی و شعر و داستان و رمان و مانند آن همت گمارند که بالاترین صدقه جاریه ایجاد اقداماتی برای امام زمان عج الله است. 

باید در میدان مبارزه نرم برای زدودن آثار خشونت تحریف شده علیه مهدویت و ایجاد چهره واقعی امام زمان دست به کار شده و زمینه را آماده کنیم و هرکس در این میدان اقدامی انجام دهد تا از قافله عشق آن حسین زمان علیه السلام عقب نماند و در لشگر غافلین و مقابلین و مانند آن نماند و به خود در رسیدن به قافله مهدی عج الله آن امام همیشه پیروز و منصور کمک نماید. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = نُه