مبارزه کارآمد با بنیان فساد و بی عدالتی از مجرای دولت/ نگاهی به چند برنامه مهم آیت الله رئیسی در دولت

♦به گزارش سلام نیوز ارائه دقیق برنامه های نامزدهای اتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گام مهمی در انتخاب درست مردم  خواهد بود از این رو به اهم برنامه های ارائه شده توسط نامزدها در برنامه های تبلیغاتی شان  اشارتی خواهیم داشت . اکنون نگاهی داریم به برنامه های کلان ارائه شده آیت الله سید ابراهیم رئیسی که بخش اول آن را می خوانید:

09:05:40

کنترل تورم و نبض بازار

محسن افشارچی دبیر شورای هماهنگی ستادهای مردمی آیت‌الله ابراهیم رییسی، با بیان برنامه‌های آیت‌الله رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این کاندیدای ریاست جمهوری توجه به موضوع تورم و کنترل آن است. چرا که وقتی مشکل نقدینگی در کشور برطرف شود، قطعا شاهد رونق اقتصاد و به تبع آن، ایجاد اشتغال برای جوانان و بهبود شرایط معیشتی مردم خواهیم بود و توجه به این موارد از برنامه‌های وی در دولت آینده است.

وی با بیان اینکه ملت ایران در ادوار مختلف بعد از انقلاب حضور دولت‌های مختلفی را تجربه کرده و در چند سال گذشته نیز اتفاقات مختلفی رخ داده است، تصریح کرد: در وضعیت فعلی کشور، به این نتیجه رسیده‌ایم که در صورتی که مدل اقتصادی را تغییر نداده و به نفت وابسته باشیم، اتفاقات نامیمونی برای کشور رخ خواهد داد و این شرایط نیاز به تغییر را، بیش از پیش نشان می‌دهد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر به این نقطه رسیده‌ایم که مدیران در کشور، مدیریتی غیر از مدل نفتی بلد نیستند، افزود: این مدل مدیریتی باعث اتفاقاتی از جمله فاصله بین دولت و ملت شده و دلیل این امر آن است که دولت در مقابل مردم دستش دراز نبوده و ارقامی به دست می‌آمد که صفرهای آن قابل شمارش نبوده و در این وضعیت هرکسی می‌تواند مشکلات را با این پول حل کند؛ ولی  چند سال گذشته و شرایط موجود در کشور نشان داد که مشکل وجود دارد و باید رویه در کشور تغییر کند.

افشارچی در ادامه با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی، به دنبال تغییر با بهره‌گیری از توان داخلی است، گفت: معتقدیم باید کشور را از درون قوی کرده و با تعامل با سایر کشورها تکیه خود را به داخل داشته باشیم و در این وضعیت قطعا روزهای خوشی پیش روی ما خواهد بود. همچنین باید خود را از درون قوی کرده و به‌دنبال شناسایی توانمندی‌ها در داخل باشیم چون همه ما معتقد به ایران قوی هستیم و این امر محقق نخواهد شد مگر با نگاه به درون و جوانان کشور که ظرفیت بالایی برای پیشبرد اهداف نظام دارند.

دبیر شورای هماهنگی ستادهای مردمی آیت‌الله رئیسی در استان زنجان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاصله موجود بین دولت و مردم، تصریح کرد: مدیران باید به دور از اشرافیت‌گرایی بین مردم رفته و با مشکلات آنها از نزدیک آشنا شوند و مشی آیت‌الله رئیسی نیز در قوه قضائیه همین مورد بود و همه مشاهده کردند که در دوران ریاست وی در این قوه مردم براحتی امکان دسترسی به ایشان را داشتند و بسیاری از مشکلات سرمایه‌‎گذاران نیز به خاطر مردمی بودن وی برطرف شد که این موارد نقطه قوتی در مدیریت در کشور است.

این فعال سیاسی به ضرورت مقابله و مبارزه با فساد در کشور برای از بین بردن بسیاری از مشکلات اشاره کرد و یادآور شد: در کشور نیاز به خشکاندن کانون‌های فساد داریم و باید بپذیریم که باید کانون‌های فساد خشکانده شود و یکی از رویکردهای آیت‌الله رئیسی در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رییس‌جمهور، توجه به این موضوع خواهد بود. البته عملکرد وی در این بخش را نیز، در قوه قضائیه مشاهده می‌کنیم و نمونه عملکرد وی مقابله با فساد از درون قوه بود که بازخورد بسیار مطلوبی در جامعه داشت.

وی با تاکید بر این موضوع که باید مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای اقناع شوند و برنامه‌ها از سوی کاندیداها اعلام شود، افزود: آیت‌الله رئیسی، برنامه متقنی در حوزه‌های مختلف ارائه داده‌ است و قطعا همه موارد با حضور در برنامه‌ها در فضای مجازی و در ستادها که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود، به سمع و نظر مردم خواهد رسید. البته مواردی این روزها در رابطه با انتخابات مطرح می‌شود که این نکات باید مدنظر قرار گیرد؛ اینکه عنوان می‌شود شرایط با اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها خاص است، باید عنوان کرد؛ این موارد در ادوار دیگر نیز وجود داشت و نباید این وضعیت را خاص بدانیم. فقط باید تلاش‌ها در راستای حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رای باشد. از همین تربیون نیز اعلام می‌کنیم که تلاش دولت احتمالی آیت‌الله رئیسی، متفاوت عمل کردن و تغییر به سمت بهبود شرایط براساس برنامه‌های اعلامی خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی ستادهای مردمی آیت‌الله رئیسی در استان زنجان، ادامه داد: قطعا یکی از برنامه‌های دولت احتمالی آینده آیت‌الله رئیسی این خواهد بود که دست خود را از جیب مردم بیرون آورده، در کنار آنها قرار گرفته و با مردم صادق خواهد بود. گفتمان وی عدالت با تکیه بر ایران قوی بوده و برنامه‌ها نیز در این راستا تدوین شده است.

افشارچی، در پاسخ به سوالی در رابطه با نگرانی‌ها در خصوص سهم‌خواهی‌های احتمالی پس از انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم، اظهار کرد: این نگرانی منطقی است ولی آنچه که باید به آن توجه داشته باشیم، روحیه وی در این رابطه است و قطعا شرایطی فراهم خواهد شد تا در صورت انتخاب آیت‌الله رئیسی از افراد توانمند در سطوح مدیریتی بهره برده شود.

طرح هشت مرحله ای مسکن

افشین پروین‌پور عضو سابق شورای عالی مسکن از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی آیت الله رئیسی با پژوهش ۷ ماهه یک تیم تخصصی خبر داد و گفت: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر ، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.

افشین پروین‌پور با تشریح جزییات طرح ویژه مسکن این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: طرح یادشده، طرح ارتقایافته مسکن مهر است؛ به گونه ای که هم مشکلات آن را ندارد، هم کیفیت مسکن را افزایش می دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.

این عضو ستاد رییسی با بیان این‌که بخش مسکن هیچ وابستگی به خارج ندارد و تمام نهاده های ساختمانی در کشور تولید می شود، اظهار کرد:‌ مسکن لکوموتیو و پیشران اقتصاد است. با توجه به نیاز کشور و کمبودهای چند ساله اخیر نیاز است ساخت و سازها با اجرای طرح‌های قوی تقویت شود.

وی با بیان این‌که ساخت مسکن می‌تواند رشد اقتصاد را دو برابر کند، افزود: بخش مسکن کارکردهای ویژه‌ای دارد که هیچ بخش اقتصادی کشور آنرا ندارد.

عضو سابق شورای عالی مسکن اظهار داشت: یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود ۷ ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت شده طرح مسکن مهر است، و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت مردمی آیت الله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد.  

پروین‌پور تاکید کرد: راه حل رفع مشکل مسکن در کشور ایجاد نهضت مسکن‌سازی است، اصول طرح مذکور همان اصول مسکن مهر است؛ یعنی زمین رایگان، وام ساخت ارزان‌قیمت و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن.

وی با ابراز این‌که اشکالات مسکن مهر در این طرح جدید برطرف می شود تا تکرار نشود، تصریح کرد:‌ البته یا وجود اشکالاتی که طرح مسکن مهر داشت همچنان معتقدم نقاط قوت آن خیلی بیشتر از نقاط بوده است.

عضو سابق شورای عالی مسکن گفت:‌ نظام اجرایی کشور تجربه چنین طرحی را نداشت، در مجموع این طرح نمره قبولی را گرفته است، حالا بماند برخی مسئولان سابق با نیت‌های شوم بخش مسکن و اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشاندند.

پروین‌پور با بیان این‌که طرح جدید مسکن قوت قلبی برای مردم خواهد بود، اضافه کرد: در شرایط ناامیدکننده برای فعالان اقتصادی، پیمانکاران، مردم، محرومان و… باید طرح‌های جدیدی جهت به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور اجرا شود.

وی اضافه کرد: در طرح جدید قرار است طی ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. در تهیه این طرح فرض را بر این گرفته‌ایم که ایران تا ۱۰۰ سال دیگر تحریم است و آمریکا ما را تحریم‌ خواهند کرد.

پروین‌پور تاکید کرد: این طرح هیچ فشاری به بودجه وارد نمی‌کند و یک ریال از بودجه دولتی در طرح استفاده نمی‌شود. ضمن این‌که تسهیلات تکلیفی هم ندارد و طراحی‌های پیچیده و عالی در این رابطه انجام  شده است.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد:‌ یکی از مزیت‌های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد.

وی با این حال نگفت که چه نامی برای طرح ویژه مسکن آیت الله رییسی انتخاب شده است.

واردات و صادرات / وارداتی که به کالای تولید داخل آسیب بزند ممنوع است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی رئیس جمهور و جوانان در جمع خبرنگاران گفت: اینترنت و فضای سایبری نیاز مهم و ضروری امروز جامعه است و تمام مردم باید از آن بهره مند شوند.

وی گفت: برای کسانی که امکان پرداخت هزینه‌های اینترنت را ندارند باید یک کف خاصی به رایگان که میزان آن بعداً مشخص می‌شود در نظر گرفت تا این امکانات در دسترس و همه گیر شود و برای تمام شهرها و روستاها و مردم با سواد و بی سواد این فضا وجود داشته باشد.

رئیسی افزود: امروز ضرورت و نیاز اینترنت مانند آب و برق شده است و همه مردم باید از یک حداقل از فضای مجازی و اینترنت برخوردار باشند.

وی گفت: برخی از مردان و زنان در جامعه تولید محتوا می‌کنند و آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند اما درآمدی از این کار شامل حالشان نمی‌شود و سودی نمی‌برند باید ساز و کاری ایجاد شود تا مزد هر کاری برای خود شخص مشخص باشد.

رئیسی افزود: امروز در کشور زیرساخت‌های اینترنت و فضای مجازی ضعیف است در حدی که در ادارات و سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی بازی بچه‌ها در فضای مجازی دچار مشکل است.

وی گفت: باید قسمتی از اینترنت به صورت ویژه و تخصصی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها و استادان ایجاد شود تا بتوانند بهره‌های خاص خود را ببرند.

رئیسی ارزیابی خود را درباره روزهایی که از تبلیغات انتخاباتی شروع شده این طور گفت: این مدت برای همه بستری ایجاد شده برای بیان دغدغه‌ها و نظرات و طبیعتاً قضاوت و داوری با مردمی است که می‌خواهند رأی دهند آنها باید به یک نتیجه روشن برسند.

وی افزود: امیدواریم صدا و سیما و عموم رسانه‌ها در انتقال پیام بین نامزدها و مردم نقش خوبی را داشته باشند و به ویژه رسانه ملی در این فضای کرونایی بسیار نقش دارد.

رئیسی در خصوص مناظره‌های انتخاباتی هم گفت: امیدواریم آنچه که در مناظره‌ها مطرح می‌شود کارنامه، برنامه و وعده‌های صادق باشد تا مردم را به نتیجه برساند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر گونه وارداتی که نمونه آن در داخل وجود داشته باشد و به تولید آسیب بزند به طور قطع ممنوع است.

سید ابراهیم رئیسی افزود: باید برای تولید و کیفیت و فرآوری کالاها و زنجیره تأمین و تولید تلاش کرد.

وی گفت: تأمین زندگی مردم از کالاهای تولید داخل موضوعیت دارد و وارداتی که موجب شود تولید داخل دچار آسیب شود پذیرفتنی نیست.

ایستادگی مقابل باندهای مافیایی

رئیسی در خصوص باندهای مافیایی واردات افزود: متأسفانه امروز باندهای ثروت و سوداگرانی را می‌بینیم که با ارتباطات خاص در دستگاه‌ها به واردات بی رویه اقدام می‌کنند برغم هشدارهایی که داده شده است.

وی گفت: نباید اجازه داد که واردات بی رویه کمر تولید را بشکند اما یک وقتی واردات به مرحله‌ای می‌رسد در کشور که قابل رقابت با نمونه داخلی است و در بازارها می‌تواند جای خودش را باز کند درست مثل یک تیمی که در کشور ما به یک مرحله‌ای رسیده و وقتی که به بازی‌های بین المللی و منطقه‌ای می‌رود می‌تواند صاحب مدال شود.

رئیسی افزود: تولیدات داخل اگر در کنار تولید دیگری قرار بگیرد قابل رقابت است و اینجا اشکالی برای کالای داخلی ایجاد نمی‌شود اما در وضع فعلی هر گونه واردات بی رویه به تولید داخل صدمه می‌زند.

اخلاق و صداقت با مردم را در پیش خواهم گرفت

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه مردم از بی صداقتی‌ها گله مند هستند و یکی از کارهای بسیار مهمی که باید انجام داد مسأله وعده صادق است، وعده‌های ما باید صادق باشد.

سید ابراهیم رئیسی افزود: امروز از عکس العمل های مردم می‌بینیم که به دلیل بی صداقتی‌ها ناامید و گله مند هستند، صداقت امر بسیار مهمی است و امروز برای ما مسأله مهمی خواهد بود و ان شاء الله از ویژگی‌های دولت ما، صادق بودن است.

وی گفت: صدا و فریاد ما، باید صدای مردم باشد تا مردم به ما نزدیک تر شوند، سرمایه اجتماعی که امروز می‌بینیم در بخش‌های مختلفی دچار آسیب است باید حل شود این سرمایه عظیم برای دولت، بسیار ارزنده و اگر این سرمایه، اجتماعی نباشد دولت کارش بسیار سخت است.

رئیسی افزود: مردم باید در زندگی خود عدالت را احساس کنند و بدانند که عدالت برقرار است، در دستگاه قضائی به همکارانم می گویم که یک اجرای عدالت داریم و یک احساس عدالت، و اجرای عدالت وظیفه ماست اما مردم باید احساس عدالت کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز دولت باید انطباق امورش با خط امام، مشی امام، اخلاق امام و سلوک سیاسی امام نزدیک تر باشد و مردم انتظارشان این است که مدیران نسبت به رعایت اخلاق و رعایت عدالت و با توجه به عقلانیت برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم پیشتاز باشند.

وی گفت: سازمان‌های مردم نهاد زیادی داریم که به صورت خودجوش و آتش به اختیار خدمات بسیاری برای مردم انجام می‌دهند اما در صف و خط مقدم خدمت به مردم، دولت قرار دارد، مردم از دولت انتظار صداقت دارند و می‌خواهند که دولت با مردم صادقانه حرف بزند.

رئیسی افزود: امام با مردم و ارتباطی که با مردم داشت با صداقت بود و مردم لذت می‌بردند و این نکته‌ای است که امروز باز هم مورد دغدغه مردم است مردم می‌گویند؛ چرا با ما با صداقت حرف زده نمی‌شود و ما در جریان امور و تصمیم گیری ها قرار نمی‌گیریم و یک باره در مقابل کار انجام شده قرار می‌گیریم؟!

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز در کشورمان تولید، توزیع، قیمت گذاری، خرید و فروش و کشاورزی قابل پیش بینی نیست و کاری که دولت باید انجام دهد این است که همه امور را قابل پیش بینی کنیم.

رئیسی افزود: مردم باید بدانند که دولت حامی کار آنهاست تا بتوانند کارها را پیش بینی کنند.

لزوم مردم باوری / حرکت در خط ظلم ستیزی امام

سید ابراهیم رئیسی در آستانه سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، با حضور در حرم مطهر بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران گفت: خط امام (ره)، خط دلدادگی به خدا و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنان است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: هرکس در هر جای عالم به امام راحل (ره) مراجعه می‌کرد و از رنج خود سخن می‌گفت، امام (ره) رنجیده‌خاطر می‌شد چرا که رنج مردم، رنج امام (ره) و خوشی مردم، خوشی او بود.

وی با بیان اینکه امام (ره) حقیقتاً مردم را باور داشت، گفت: امروز خیلی‌ها از مردم دم می‌زنند اما نگاه آنها به مردم تشریفاتی است اما تفاوت مکتب امام (ره) با دیگر مکاتب این است که ایشان مردم‌باور بود.

رئیسی افزود: شهدای بزرگوار ما در وصیت‌نامه‌های‌شان که به عنوان سند پیش روی ماست نوشتند که ما رفتیم شما امام (ره) و خط امام (ره) را تنها نگذارید و ولی فقیه را یاری دهید و به فکر حل مشکلات مردم باشید و این امروز وظیفه همه ماست.

وی راز اثرگذاری کلام امام را ارتباط ایشان با خدا دانست و گفت: هرکس امور خود را با خدا اصلاح کند، امورش با مردم اصلاح می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، از ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و استبدادگریزی به عنوان دیگر شاخصه خط امام (ره) یاد کرد و گفت: امام (ره) ظلم و فساد را برنمی‌تابیدند.

وی افزود: اگر کسی به امام (ره) می‌گفت که در گوشه‌ای از کشور فسادی هست، ایشان سریعاً می‌فرمودند بروید پیگیری و برخورد کنید.

رئیسی ادامه داد: محوری‌ترین شاخصه خط امام (ره)، برافراشتن پرچم تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی در کشور بود.

وی گفت: امام (ره) می‌خواست عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی و عدالت فرهنگی در کشور ما اجرا شود و ما به عنوان سربازان نظام و خادمان مردم، باید تلاش کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب مورد نظر امام (ره) که اجرای عدالت در جامعه اسلامی بود نزدیک کنیم.

خبرنگاری از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسید امام (ره) خود را خادم ملت می‌دانست؛ وظیفه دولت آینده در عمل به فرامین امام (ره) برای توجه به مسائل مردم چیست؟ رئیسی پاسخ داد: هر کس می‌خواهد بگوید به امام (ره) نزدیک‌ترم باید بیش از همه به حرف امام توجه کند.

وی افزود: هرکس مسئولیتش در کشور برتر و بالاتر است باید خود را به خط امام (ره) بیش از دیگران مقید بداند و کسی خط امامی‌تر است که هم خودش و هم در جامعه و اطراف خودش در عمل و سلوک با آن حضرت نزدیک‌تر باشد.

رئیسی تصریح کرد: همه خدمتگزاران نظام در کسوت رئیس دولت، وزرا، وکلا، مسئولان قضائی و در هر مسئولیتی که هستند، باید خود را موظف بدانند که به امام (ره)، خط امام (ره) و سلوک امام (ره) نزدیک‌تر شوند.

رئیسی و فرهنگ و آموزش و پرورش

سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رادیو فرهنگ به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه فرهنگ پرداخت و گفت: تمام ساز و کارهای اقتصادی را باید برای ارتقای فرهنگی جامعه اولاً در حوزه آموزش رسمی در آموزش و پرورش بکار گرفت. باید اقتصاد، بودجه‌ها و هزینه‌ها در خدمت ارتقای آموزش و پرورش به کار گرفته شود. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه زیادی نیست بلکه به سرمایه خود اضافه کردیم.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش نقش مهمی دارد، هرچه ما در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم هنوز هم جا دارد. باید هم کیفیت آموزش را بالا برد و هم اینکه به عدالت آموزشی توجه کرد. مدیران هم هرچه در جهت اجرایی کردن سیاست‌ها و سند تحول آموزش و پرورش تلاش کنند و حواسشان به این باشد که یک نونهال را ارتقای فرهنگی، آموزشی و پرورشی بدهند، اهمیت دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: گاهی اوقات، مدیران مدرسه داری می‌کنند. مدرسه داری کار خوبی است اما اگر آن مدیر حواسش به مدیریت و تحقق سیاست‌ها باشد، بهتر از این است که حواسش به مدرسه‌ای که خودش دارد، باشد.

رئیسی گفت: آموزش و پرورش یک شبکه بسیار گسترده است و بیشترین کارمند اداری را دارد و از آن طرف عمومی‌ترین دستگاه است که با خانه هر ایرانی در ارتباط است.

وی تاکید کرد: توجه به معلم و توجه به معیشت و نظرات و دیدگاه‌های معلم بسیار مهم است. اساس اینکه آموزش و پرورش همانند دیگر موسسات و بنگاه‌های اقتصادی در کشور دیده نشده و گفته شده است که مشمول اصل ۴۴ نباشد که بخواهد به بخش‌های خصوصی واگذار شود، برای این است که به عنوان یک جایگاه کادرسازی برای کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه فرهنگ هم باید در خدمت اقتصاد باشد، گفت: تولید بهترین فیلم‌های سینمایی در کشور، تولید بهترین کالاهای فرهنگی در کشور و موضوع بسیار مهم گردشگری، اسباب‌بازی‌ها و انیمیشن‌ها با حضور مردم محقق می‌شود. اینجا جای حضور مردم و تسهیل گری دولت است. اینجا جای سازمان‌های مردم نهاد است.

رئیسی با اشاره به مسئله ناباروری و توسعه بیمه های درمان ناباروری، گفت: ما در مساله جمعیت، جایگاه صد و چهل و دوم در جهان را داریم. مسئله جمعیت و افزایش جمعیت موضوع مهمی است که به ازدواج و مسائل تشویق کننده ازدواج ارتباط دارد. وقتی از جوانان می‌پرسیم که چرا ازدواج نمی کنید؟ می‌گویند ما مشکل اشتغال و مسکن داریم. دولت می‌تواند این موضوعات را حل کند تا ازدواج افزایش یابد.

وی اضافه کرد: گاهی زوجین می‌خواهند صاحب بچه شوند اما مشکل دارند، اینجا دولت باید هزینه کند و خدمات درمانی بدهد تا این زوج نابارور بتوانند بارور بشوند. دسترسی به این خدمات، دسترسی سختی است و هزینه‌های بالایی دارد. در شرایطی که زوجین نمی‌توانند هزینه بدهند باید مراکز توسعه پیدا کند و بیمه‌ها به خدمت مردم بیایند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: مادری که کارمند است باید از او حمایت شود تا ضمن اینکه شغل اداری خود را دارد، بتواند بچه اش را هم تربیت کند. این مساله حمایت حقوقی هم مالی و هم حمایت فرهنگی می‌خواهد. ایجاد مهدکودک‌ها در دانشگاه‌ها و ادارات باید ایجاد شود. دولت باید خدمات به ناباروران را گسترش دهد، این خدمات می‌تواند در حوزه مالی باشد. ما این کار را در دولت مردمی خواهیم کرد.

رئیسی با بیان اینکه کار و اشتغال یک ارزش ذاتی دارد، گفت: فرهنگ فساد و رانت خواری وقتی رواج پیدا می‌کند که بگویند فلانی یک شبه توانست صاحب میلیاردها تومان شود؛ این فرهنگ غلطی است. این فرهنگ را چه چیزی ایجاد می‌کند؟ در فساد اداری نیز، فردی بدون اینکه کار حسابی کند صاحب پول می‌شود. ما با ایجاد روابط سالم اداری و برخورد کردن با رانت و فساد، این فرهنگ را از بین می‌بریم.

وی گفت: ما در روزهای آغازین مسئولیت دولت خود، پایان رانت خواری و فساد را اعلام خواهیم کرد به نحوی که تمام بسترهایی که رانت خواری و فساد در آن وجود دارد اصلاح شود. البته این با بخشنامه انجام نمی‌شود. تمام لایه‌های دولت باید شروع و این بسترها را اصلاح کند تا جوانان بدانند که اشتغال و کار ارزش دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مسئله فرهنگ کتابخوانی، گفت: پدران و مادران عزیز گاهی بخشی از هزینه های زندگی برای کودکان و نوجوانان خود را برای تهیه کتاب اختصاص می‌دهند و بچه‌ها هم احساس خوبی دارند. اینجا وقتی نوبت به حوزه آموزش و پرورش می‌رسد، باید فرهنگ کتابخوانی را ایجاد کند. گاهی می‌بینیم که در سنین راهنمایی کتاب های درسی خود را خوب می خوانند اما وقتی به دوره دبیرستان و دانشگاه می‌روند، کمتر می‌شود.

رئیسی گفت: گاهی محصولات فرهنگی گران است، وقتی محصولات فرهنگی گران می‌شود مشکل ایجاد خواهد شد. وقتی می‌پرسیم که ریشه این مشکل کجاست، می‌گویند مواد اولیه کاغذ و جوهر نیست و باید از خارج وارد شود درحالی که کارخانجاتی در جای جای کشور هستند که می توانند تولید کاغذ کنند و جلوی ارزبری را بگیرند. ما در دولت خود، نیاز کاغذ کشور را فراهم می‌کنیم.

رئیسی با اشاره به حوزه آموزش و پژوهش اظهار کرد: آموزش عالی ما باید متناسب با نیازهای کشور، نظام‌بخشی شود به نحوی که بتواند نیازهای علمی، پژوهشی، تحقیقی و فناورانه کشور را مرتفع کند. ما باید رابطه بین دانشگاه، بازار و صنعت را به گونه‌ای فراهم کنیم که تمام نیازهای صنعت را دانشگاه بتواند مرتفع کند. ما در حوزه مسائل صنعتی، فرهیختگان و نیروهای کارآمد ما نیازمند این هستند که در مراکز پژوهشی و اندیشکده‌های ما بررسی کنند و آخرین یافته‌های علمی را به صنعت کشور ارائه کنند. عدم ارتباط بین این دو بخش باعث می‌شود که یک پایان نامه در آموزش عالی تهیه شود و سپس به کتابخانه برود و خاک بخورد در صورتی که باید به میدان اجرا بیاید و تبدیل به نوآوری شود. اگر ما رابطه بین توسعه صنعتی و اموزشی را برقرار نکنیم و اگر توسعه دانش بنیان در کنار صنعت ما قرار نگیرد، در بسیاری از مسائل عقب می‌افتیم.

وی افزود: مساله اصلی امروز کشور تولید است، بنابراین دانشگاه، وزارت امور خارجه، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها باید حس تولید بگیرند. مسئله مهم آن است که ما هم می‌توانیم تامین مالی پژوهشکده ها را تامین کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زبان هنر، زبان بسیار اثرگذاری است. پدیده هنر می‌تواند یک پیامی را برساند که با خیلی از کتاب‌ها نمی‌توان رساند. امروز در رابطه با فیلم تئاتر می شود بسیاری از مفاهیم بلند را به جوامع منتقل کرد. ما در این صنعت هم در کشورمان کم کار نکرده‌ایم.

رئیسی گفت: از انتقاد هنرمندان نباید واهمه داشت. زبان هنر گاهی زبان تیزی است که باید با آن به گفتگو نشست و از آن استقبال کرد.

نامزد انتخابت ریاست جمهوری گفت: بر خلاف تصور عمومی، بسیاری از هنرمندان وضع مالی خوبی ندارند. دولت باید برای حمایت از هنرمندان هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ مالی به میدان بیاید.

رئیسی تاکید کرد: تحقق آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی‌های سیاسی طبق قانون اساسی وظیفه دولت است. حد آزادی بیان دلخوری و ناراحتی مسئولان نیست. همه مدیران دولت باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و انتقاد را نعمت تلقی کنند نه نقمت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فضای مجازی ابزار نظات مردم بر دولت است نه برعکس. در دولت مردمی اینترنت با حداکثر سرعت با تامین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت و زمینه‌ای برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت خواهد بود.

عدالتخواهی ؛ محور تحول دولت رئیسی

سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با شبکه جام‌جم گفت: کشور ما کشور انتخاباتی است. باید کشور بر پاشنه‌ی اجرای قانون باشد و هیچکس تحت هیچ شرایطی حق نداشته باشد قانون را نقض کند؛ با هیچ ارتباطاتی با قدرت و ثروت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: قانون‌گرایی جلوه اجرای عدالت است. ما در دوره‌ تحول، در دولت خودمان، محور تحول را عدالت و عدالتخواهی معرفی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر هم بخواهیم یک تعریفی از عدالت‌خواهی به مردم ارائه کنیم و بگوییم عدالتخواهی یعنی چه به تعریف امیرالمومنین اشاره می‌کنیم که فرمودند؛ وقتی آدم می‌خواهد از عدالت حرف بزند می‌شود کتاب‌ها نوشت و شعرها سرود. عدالت در حرف زدن خیلی وسیع است. اما وقتی آدم می‌خواهد عدالت را اجرا بکند کار خیلی سخت می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک ملاکی به ایرانیان خارج از کشور و در داخل کشور ارائه کنم، ملاک اجرای عدالت و قانون است. برنامه توسعه ششم احکامی برای همه دستگاه‌ها دارد. من که رئیس قوه قضائیه شدم، گفتم ببینید این احکام اجرا شده است یا نه.

وی ادامه داد: ما دیدیم از ۳۶ حکم، فقط شش تا از آن اجرا شده است و بقیه اجرا نشده است. من در ظرف مدت کوتاهی شروع کردم و همه این احکام را اجرا کردیم. گفتم ما مجری قانون هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قوانین خوبی در کشور قرار می‌دهیم اما خوب اجرا نمی‌کنیم، اشکال کار این است.

رئیسی افزود: ما باید همت کنیم برای اینکه عدالت مداری و حق مداری در زمان اجرای قانون برای همه ملموس باشد. اینکه همه بگویند اینها عدالت و قانون را اجرا می‌کنند.

وی در پایان اضافه کرد: اگر خداوند توفیق داد، بنای ما این است که محور قانون مداری و عدالت مداری که دال مرکزی برنامه ما است، مورد توجه قرار گیرد.

دوران پایان فساد رسیده است

آیت الله رئیسی در حاشیه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا در صورت پیروزی در انتخابات بعد از ریاست جمهوری نیز به میان مردم در کوچه و خیابان می‌رود و پای درد دل آنها می‌نشیند، گفت: ان‌شاءالله اگر مردم بنده را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند حتماً برنامه دارم که اوایل تشکیل دولت تا زمانی که کار شکل بگیرد، هفته‌ای یک بار از طریق رسانه ملی با مردم سخن بگویم.

وی افزود: پس از آن نیز حتماً ماهی یک بار با مردم سخن خواهم گفت و در سخنانم دغدغه‌های مردم را مطرح می‌کنم و کارهایی را که برای این دغدغه‌ها انجام شده با آنها درمیان می‌گذارم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: رفتن بین مردم، سلوک من است که حتماً اصحاب رسانه زیاد درباره آن شنیده‌اند و روش من، در اتاق نشستن نیست.

رئیسی ادامه داد: در اجتماعات و کارخانه‌ها و ادارات و سازمان‌ها حضور می‌یابم و همین الان هم به مجتمع‌های قضائی می‌‎روم و از نزدیک کار آنها را می‌بینم.

وی با اشاره به اینکه سه روز قبل از دو کارخانه در شهرک صنعتی عباس‌آباد بازدید کردم، تصریح کرد: این برنامه را ادامه می‌دهم اما سرکشی به مردم به این معنا نیست که رئیس دولت فقط بین مردم حضور یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ادامه داد: همه سطوح و لایه‌های مدیریتی کشور، مثل رئیس دولت باید به تمام بخش‌ها سرکشی کنند.

رئیسی گفت: ما الان در دستگاه قضائی به همکاران خود در سراسر کشور تأکید کرده‌ایم که در اتاق‌های خود را به روی مردم باز کنند و به مردم احترام بگذارند و با حضور در مراکز با مردم ارتباط بگیرند و این ارتباط گیری بسیار گره‌گشا بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح شما برای حل مشکلات اقشار کم‌درآمد و جوانان چیست، گفت: مهم‌ترین مسائل جوانان عزیز ما ازدواج، اشتغال و مسکن است.

رئیسی افزود: من معتقدم که اگر ما برای اشتغال و مسکن آنها مساعدت کنیم، خودشان مسأله ازدواج را حل می‌کنند و گرفتاری چندانی در مسأله ازدواج نیست.

وی با ذکر خاطره‌ای در این خصوص گفت: در دانشگاه مشهد جوانان دور مرا گرفتند و از آنها پرسیدم چرا ازدواج نمی‌کنند؛ پاسخ دادند «مسکن نداریم.» بعد که به آستان قدس رضوی رفتم دوستان را جمع کردم و گفتم بیایید به نام امام رضا (ع) در زمین‌های متعلق به امام رضا (ع) است و با امکانات آستان، یک مجتمع ۶۰۰ واحدی برای جوانان و زوج‌های جوان دانشجو در مشهد بسازید که ظرف مدت کوتاهی این کار انجام شد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی ما به جوانان می‌گوئیم ازدواج کنید باید مسأله اشتغال و مسکن آنها را حل کنیم و به نظرم این کار از دولت برمی‌آید.

رئیسی افزود: ان‌شاءالله دولت آینده در همان ابتدای کار، اشتغال و مسکن را که از مسائل مهم است پیگیری می‌کند و در هر سال یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن را با استفاده از امکانات موجود در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فرض کنید امروز ۲۹ خرداد است و شما بین همه نامزدها پیروز انتخابات شده‌اید، اگر بخواهید یک جمله با مردم ایران بی‌واسطه سخن بگویید خطاب به آنها چه می‌گوئید، اظهار داشت: به مردم ایران می‌گفتم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.

برنامه دولت برای یارانه

سید ابراهیم رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: دولت مردم را به بورس دعوت کرد، اما کارهایی را که باید انجام می‌شد، انجام ندادند.

 رئیسی افزود: حقوقی‌های بورس مانند بچه ‎پولداری هستند که بازار را تکان می‌دهند و باید کنترل می‌شدند.

وی با بیان اینکه مردم با اعتماد به دولت وارد شدند، مگر کسری بودجه دولت باید از بورس تأمین شود؟ افزود: این پول اگر می‌رفت به سمت تولید دیگر این مشکلات را نداشتیم.

 رئیسی اضافه کرد: الان راه حل این است که صندوق جبران خسارت راه ‎اندازی کنیم تا به مردم اعتماد بدهد.

با صندوق بیمه یا صندوق جبران خسارت برای افرادی که سهامدار بورس هستند و حتی مبالغ اندک دارند دولت باید برای جبران خسارت مردم که به بورس امید بستند این موضوع را حل و جبران می‌کند.

رئیسی درباره تأمین منابع جبران خسارت برای سهامداران بورس نیز گفت: ما صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت داریم و در جلسه شورای عالی اقتصادی این بحث مطرح شد و مبالغی وجود دارد و جایی که پیشنهاد کردند که پیگیری شود و در واقع این مبلغ صندوق قابل تأمین است به نحوی که دولت بتواند خسارت را جبران کند.

وی افزود: این حالتی که امروز در مردم ایجاد شده و در هر کجا مشاهده می‌کنیم مردم از سهام عدالت و چه سهام‌هایی دیگر پول خود را در بورس گذاشتند تا به وضعیت بهتری برسند، اما هم اکنون دچار نگرانی جدی شدند و این کاملاً قابل ملاحظه است.

نامزد ریاست جمهوری افزود: دولت در جاهای مختلف از صندوق توسعه ملی با کسب اجازه به هرحال استفاده کردند این صندوق به هر حال تضمین است صندوق باید باشد تا بتواند خسارت را تضمین کند هم با صندوق تثبیت و توسعه ملی و صندوق که به عنوان بیمه یا جبران خسارت است و در دولت وجود دارد می‌توان آن را جبران کرد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با موضوع فساد نیز ادامه داد: برای مبارزه با فساد مطلع هستید و در دستگاه قضائی ما این موضوع را آغاز کردیم و خط قرمز نداریم به همگان اعلام کردیم حتی برخی از مسئولان عالی کشور از من پرسیدند راهبرد شما چیست و گفتم هر پرونده‌ای که به روی میز باشد و نسبت هر مسئول و مقام وابسته به هر قدرت و ثروت بدون هیچ چشم پوشی با آن برخورد خواهیم کرد.

آیت الله رئیسی افزود: بعد از رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با فساد به اطلاع مردم کیفر و مجازات آن را هر فردی بخواهد باشد به طور شفاف اعلام کنیم. مردم در مدت دو سال در قوه قضائیه ملاحظه کردند که بدون در نظر گرفتن هیچ حزب و گروه جناح و وابستگی با هر گونه فساد مقابله شد

رئیسی ادامه داد: مشکل کشور نبود جدیت و رودربایستی جناح‌ها و گروه‌ها است و بسترهای فساد باید در دولت از بین برود، ما به همه اعلام کردیم در مبارزه با فساد خط قرمز نداریم و هر پرونده‌ای نسبت به هر مقامی بدون هیچ چشم‌پوشی رسیدگی خواهد شد.

رئیسی گفت: مردم دیدند حتی برای وابستگان هم تفاوتی قائل نشدیم و می‌شود اجرای عدالت کرد. بسترهای فساد باید در دولت از بین برود. ما به رانت و فساد در کشور خاتمه خواهیم داد.

وی افزود: اگر نظام صادرات و واردات پول و بانکی اصلاح شود که از مشکلات کشور ما است دستگاه قضائی در نوبت آخر قرار گرفته است نه اینکه اگر افرادی در موضوع صادرات و مسئله ارز با مشکل روبه‌رو هستند از ظرفیت دستگاه قضا برای حل مشکل آن‌ها در اخر باید استفاده شود.

ایشان افزود: رسیدگی پرونده‌ها در جای خود قرار دارد، اما اگر سوال شود با برخورد با مفسدان مشکل فساد را می‌توان حل کرد جواب خیر است، باید ساز و کار مبارزه با فساد در دولت اصلاح شود و یکی از انگیزه‌های همین موضوع است که ما هر روز شاهد تولید پرونده هستیم ما رسیدگی می‌کنیم و کیفر می‌کنیم، اما قضیه تمام نمی‌شود ساز و کار و بسترهایی داریم که فساد در آن تولید می‌شود باید این بسترها را حل کنیم اگر حل نشود رانت و فساد چیزی است که مردم به شدت از آن ناراحت هستند و ان‌شاءالله به موضوع فساد در کشور خاتمه خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه خاتمه مبارزه با فساد نه اینکه دستوری باشد، چون دستوری کاری انجام نمی‌شود، تصریح کرد: از صدر تا ذیل دولت، هر بخشدار و فرماندار باید حس مبارزه با فساد داشته باشد باید بدانند کشور از برخورد با فساد کوتاه نخواهد آمد.

آیت الله رئیسی گفت: باید همچنین سامانه‌های به هم پیوسته که بتواند نظارت بر پول و کالا ایجاد شود که یعنی شفاف‌سازی و این موضوع یکی از راه‌های مبارزه با فساد است یعنی بانک مرکزی و سازمان بنادر و کشتیرانی وزارت اقتصاد و دارایی و گمرکات همه این بخش‌ها باید به شکل پیوسته با هم در ارتباط باشند تا کسی نتواند بطور مثال فرار مالیاتی داشته باشد، این‌ها باید حل شود و بر اساس نظارت‌های دقیق داشته باشیم و شفافیت بسیار مهم است.

وی افزود: تنها مسائل امنیتی است که محرمانه است و تمام موارد و قراردادها شفاف باید بیان شود ما با قوت قراردادها را بیان می‌کنیم.

 رئیسی با اشاره به وجود حساب خاصی در قوه قضائی که می‌گفتند وجود دارد، گفت: زمانی که بعنوان ریس دستگاه قضا فعالیت خودرا اغاز کردم پرسیدم حساب خاص چگونه است که بنده در دوران ریاستم این موضوع را شفاف بیان کردم همچنین در آستان قدس رضوی بیان می‌کردند بسیار آستان پول دارد و به همکاران اقتصادی گفتم شروع کنید و شرکت‌های آستان قدس را باید در پشت ویترین قرار دهید و باید این عمل انجام شود و تمام شرکت‌های اقتصادی در پشت ویترین قرار گرفت و مردم از تمام درآمدهای آن مطلع شدند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شفافیت نه در سخن و گرنه شعار آن را همگان می‌دهند که مبارزه با فساد خوب است بلکه باید در عمل آن را نشان دهیم و جدیتی که در این موضوع وجود دارد بسیار مهم است و سامانه‌هایی برای رهگیری و پیشگیری از مفاسد باید درست کنیم و هر زمان خواست فسادی اتفاق افتد و به وجود آید هشدارهای لازم را به ما بدهد که در کجا و در کدام مکان مثلاً گمرکات، بانک‌ها این مشکل وجود دارد و باید به آن رسیدگی کنیم.

مسکن بخش پیشران اقتصاد کشور است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تأمین مسکن مردم به خصوص قشر کم درآمد چیست؟ گفت: نیمی از کاهش هزینه مردم در گرو کاهش قیمت مسکن و راه حل آن ساخت گسترده مسکن است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: از روز اول دولت ساخت مسکن را آغاز خواهیم کرد و مسکن بخش پیشران اقتصاد کشور است.

وی گفت: طبق قانون باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن در روستاها ساخته شود، آیا اجرا شده است؟

اگر ما سالی ۱ میلیون مسکن نسازیم عقب می‌مانیم، تا کنون سالانه ۷۰۰ هزار مسکن عقب هستیم.

رئیسی ادامه داد: مسئله رفع فقر مطلق اولویت مهم دولت خواهد بود و دولت به جد از سازمان‌هایی که برای رفع فقر تلاش می‌کنند حمایت خواهد کرد و در مدت کوتاهی خواهیم توانست فقر مطلق را ریشه کن کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای خانوارهای کم درآمد هم هزینه مسکن و سلامت را باید کاهش دهیم تا فشار هزینه‌ها کاهش یابد و فضای کسب و کار مردم مهم است و باید اشتغال ایجاد کنیم.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه یارانه‌ها باید عادلانه پرداخت شود، یارانه‌ها را به دو بخش یارانه آشکار و یارانه پنهان تقسیم کرد و افزود: یارانه‌های پنهانی است که افراد خاصی از آن بهره مند می‌شوند چرا که همه مردم ماشین ندارند و برخی از خانواده‌ها چهار تا پنج ماشین دارند، ولی خانواده‌هایی داریم که در روستاها زندگی می‌کنند یا شهرهای کوچک که میزان استفاده آن‌ها از یارانه سوخت اندک است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پس پرداخت یارانه‌ها به صورت عادلانه این است که یک عده خاصی از یارانه‌ها استفاده نکنند و با عدالت تقسیم شود.

رئیسی اجرای عدالت را یکی از مسائل اصلی دولت خود ذکر کرد که باید نه در لفظ بلکه در عمل صورت گیرد و افزود: مردم باید احساس عدالت کنند و ظرفیت‌ها و امکانات کشور به همه اختصاص یابد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درصدی از این صندوق خزانه دوم دولت باید ۳۵ درصد به تولید اختصاص یابد و موجب ارتقا بهره وری تولید شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بحث این است که آیا این پرداخت می‌شود و آنچه که ما اطلاع داریم بخشی که باید به تولید اختصاص پیدا کند آن چنان که باید حمایت از تولید کند، نمی‌کند و در اختیار تولید نیست و ما هم بنا داریم آنچه را که در قانون به میزان ۳۵ درصد برای افزایش بهره وری و ارتقا تولید مشخص شده حتماً در اختیار تولید قرار دهیم.

به شفاف سازی در دولت عقیده داریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید دخل و خرج مربوط به یارانه‌ها باید شفاف باشد، گفت: به شفاف سازی در دولت عقیده داریم و معتقدیم شفاف سازی با سخن نمی‌شود و باید دولت پشت ویترین باشد و بخش‌های مختلفی باید پشت ویترین قرار بگیرند و مردم، قوا، تصمیم سازان و تصمیم گیران در جریان قرار بگیرند که این امر هم از تخلفات احتمالی جلوگیری می‌کند و هم می‌تواند اعتماد مردم را نسبت به دولت و دولتمردان افزون کند.

رئیسی افزود: در این خزانه دوم دولت در کنار خزانه کل حتماً باید شفاف باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این امر باعث افزایش اعتماد عمومی خواهد شد و مردم آگاه می‌شوند که آنچه که به عنوان یارانه وجود دارد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و آن چیزی که جاهای دیگر نیز هزینه می‌شود محل هزینه آن‌ها مشخص و دارای حساب و کتاب است.

آیت الله رئیسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت وی برای عادلانه کردن یارانه‌های برق و گاز افزود: بنزین مسئله مهمی است و مسئله سوخت مسئله قابل توجهی است که عده‌ای استفاده می‌کنند و عده‌ای بالاترین مصرف را دارند و عده‌ای اصلاً مصرف نمی‌کنند، اما سوخت متعلق به همه کشور و مردم است و باید ترتیبی داد که ساز و کار خاصی در این زمینه وجود دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این زمینه دو تا سه سازوکار مطرح شده است از جمله دانشگاه شریف، مجلس و دولت ساز و کارهای مختلفی را مطرح کرده اند، اما آنچه مسلم است باید در این زمینه تصمیم گرفت.

رئیسی افزود: یک طرحی وجود دارد و آن این است که اگر کسی از حق سوخت خود استفاده کرد که انجام می‌دهد و اگر استفاده نکرد در اختیار دیگران قرار دهد و از پول آن استفاده کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در زمینه توزیع عادلانه یارانه در کشور باید حتماً تصمیم گیری شود.

آیت الله رئیسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه برای ایجاد تحول در نظام مالیاتی کشور افزود: در طرح قبلی قرار بود رضایت مؤدیان دیده شود، قرار بود کاهش هزینه اخذ مالیات دیده شود، قرار بود افزایش مالیات دیده شود، اما این اتفاق نیفتاد و حتی قانونی که بعد داشتیم که تکلیف می‌کرد که نسبت به نصب پایانه‌های فروشگاهی تا بهمن ۹۹ باید این کار انجام شود متأسفانه اجرا نشد و سوال این است که چرا اجرا نشد و چرا در جهت شفاف سازی و اجرای عدالت عمل نشد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است که تمام داده‌ها به این سامانه داده شود، فعالیت‌های اقتصادی شفاف و روند کار اقتصادی کاملاً روشن شود، از فراز مالیاتی کاملاً جلوگیری شود و یک عدالت مالیاتی اجرا شود.

رئیسی افزود: تا زمانی که این سامانه‌ها را فعال نکنیم شاهد ضعف‌ها و اشکالات جدی خواهیم بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در خصوص فرار مالیاتی آمارهای مختلفی از جمله ۷۰ هزار، ۱۵۰ هزار میلیارد و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد، گفت: آنچه که مسلم است به میزان مالیات دریافتی ما فرار مالیاتی داریم.

آیت الله رئیسی افزود: این فرار مالیاتی در مشاغلی است که بیشترین درآمدها را دارند و کمترین پرداخت مالیاتی.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخیراً بخش مالیاتی دولت مواردی از فرارهای مالیاتی را برای قوه قضائیه و دادگستری فرستاده بودند که فرارهای مالیاتی کلان بود.

رئیسی افزود: باید ساز و کاری را تنظیم کنیم که فرار مالیاتی در کشور به صفر برسد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا یک کارمند قبل از دریافت حقوق مالیات دولت را پرداخت می‌کند، اما افرادی که میلیاردی و مبالغ بسیار زیادی کسب درآمد می‌کنند مالیات خود را پرداخت نکنند که از نظر ما این بی عدالتی محض است.

رئیسی افزود: دولت حتماً باید سامانه مالیاتی فعال شود و هم فرار مالیاتی شناسایی شود هم کسب و کارها کاملاً روشن شود و هم داده‌های سامانه داده‌های شفاف باشد و مؤدیان مالیاتی راضی باشند و نحوه ستاندن مالیات نحوه پرهزینه‌ای نباشد و این کار باید تا امروز می‌شد و سوال جدی این است که چرا نشده است؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا اجازه داده شده به عده‌ای که جیب ملت را خالی کنند و به ثروت کشور خیانت کنند و بیت المال را ببرند و ما اینگونه در بحث انتخابات بنشینیم و بگوییم که حتماً این کار انجام شود و ما در دولت خود با جدیت این امر را پیگیری خواهیم کرد و انجام خواهیم داد.

سایر اخبار آیت لله سید ابراهیم رئیسی: اینجا

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ سه = 12