درباره «ورزش و صلح»

نقش ورزش مادام‌العمر در جوانی و افزایش احساس صلح درون و سلامت همه جانبه و بی‌نیازی از جراحی‌ زیبایی چیست؟

گزارش: دکتر سارا نصغی

 ورزش در جوان ماندن پوست و بدن ما نقش مهمی دارد و بدین صورت از چروک شدن پوست و آسیب به اندام های داخلی جلوگیری می کند. ورزش مداوم باعث کندتر شدن روند پیری و جوان ماندن پوست و بدن می‌شود. بررسی‌های اخیر نشان داده است که ورزش علاوه بر جلوگیری از تحلیل رفتن بدن و افزایش سرعت با کند شدن روند پیری همراه است.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود ورزش با جوان ماندن بدن همراه باشد. این دلایل عبارتند از:

1. آنتی باکتریال‌ بودن عرق 

عرق کردن به هنگام ورزش مانند یک حمام بخار عمل می‌کند. البته عرق باید بعد از ورزش سریعا از روی بدن شسته شود. بررسی‌های اخیر نشان داده است که عرق مانند آنتی بیوتیک طبیعی کار می‌کند.

2. افزایش فشار خون 

ورزش فشار خون را افزایش می‌دهد و اکسیژن رسانی به خون را سریع‌تر می‌کند. این خون به قلب و اعضای بدن می‌رود و خون رسانی به پوست نیز افزایش می یابد. افزایش فشار خون به پوست باعث می‌شود سلول‌های مرده خارج شوند و پوست تمیزتر شود.

3. انعطاف پذیری فاشیا افزایش می یابد 

فاشیا بافتی است که عضلات، عروق خونی و اعصاب را در کنار هم نگه می دارد. فاشیا باید همواره درگیر و فعال بماند تا بدن منعطف و جوان باقی بماند. با ورزش این اتفاق می افتد.

4. ترشح میوکین 

در مطالعات اخیر مشخص شد به هنگام ورزش، میوکین ترشح می‌شود و این مساله به جوان ماندن بدن کمک می‌کند. میوکین وارد جریان خون شده و در کیفیت پوست نقش اساسی دارد. تحقیقات نشان داده است افرادی که ورزش می‌کنند پوست بهتری دارند.

5. کاهش استرس 

ورزش میزان کورتیزول را در بدن متعادل می‌کند. در صورتی که کورتیزول در بدن بیش از حد تولید شود، پوست جوش می زند. ورزش با کاهش استرس و کاهش میزان ترشح کورتیزول از جوش زدن پوست جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه کورتیزول، کولاژن را در پوست تخریب می‌کند و باعث چروکیده شدن آن می‌شود اما ورزش از این روند جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانيم که ورزش براي کاهش جوشهاي پوستي و آکنه مفيد است و کارشناسان بهداشتي معتقدند که ورزش کردن منظم نقش زيادي در سلامت پوست دارد. ورزش موجب ميشود که پوست جوانتر و شادابتر به نظر برسد و در نتيجه خود فرد هم احساس خوبي داشته باشد.نقش ورزش کردن به عنوان عاملي براي ساخت عضلات، پيشگيري از بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت و موارد ديگر، به اثبات رسيده است. ورزش کردن علاوه بر اين مزايا، نقش مفيدي در سلامت پوست بدن افراد دارد. بر کسي پوشيده نيست که ورزش مزاياي مهمي براي همه بدن دارد. پوست بدن ما که بزرگ ترين بافت بدن است، بيشترين بهره را ميبرد. تحقيقات نشان ميدهد که افزايش جريان خون در سطح پوست و توزيع مواد مغذي به سلولهاي پوستي و دور کردن مواد مخرب و سمي از پوست، از عمده ترين آثار ورزش روي پوست است.

ورزش و سلامت پوست
ساخت کلاژن و فيبرهاي محافظ که مانع از چين و چروکهاي اضافي روي پوست ميشود، از ايجاد خطوط پوستي جلوگيري ميکند. اما شايد پوستهاي مستعد جوش و آکنه مهمترين عضوي باشد که از مزاياي ورزش بهره مند ميشود.ورزش کردن با تعديل توليد هورمونهاي وابسته به تستوسترون، به شفافيت پوست منجر ميشود. همچنين مدارکي وجود دارد دال بر اينکه وقتي شما ورزش ميکنيد، ميزان استرستان کاهش پيدا ميکند. بنابراين غده هاي فوق کليه ميزان کمتري از انواع هورمونهاي مردانه که عامل اصلي تشکيل آکنه هستند، ترشح ميکند. به طور معمول پوست افرادي که استرس زيادي دارند، به خصوص کساني که دچار آکنه هستند، تيره است اما ورزش به کاهش اين تيرگي کمک ميکند. با کاهش استرس، کمي از تيرگي پوست کاسته ميشود چرا که کمي از ترشحات غده فوق کليه کاسته ميشود اما نبايد نقش ورزش را هم ناديده گرفت.

ورزش منظم همچنين به افزايش تعريق پوست منجر شده و اين اثر خوبي در نرم شدن پوست و پيشگيري از شکنندگي آن دارد. افرادي که هنگام ورزش پياده روي طولاني ميکنند، چهره بشاش تري دارند و رنگ پوست آنها روشن تر است و در صورتي که مبتلا به آکنه شوند، درمان آکنه در اين افراد راحتتر است. هر چيزي که بتواند ميزان ترشح هورمونهاي مردانه را کنترل کند، نه تنها روي پوست بلکه روي ميزان ريزش مو هم اثر ميگذارد. ورزش از جمله روشهايي است که توليد اين هورمون را کاهش ميدهد. اين در حالي است که بسياري از ما تصور ميکنيم ورزش تنها آثار پيشگيرانه از بيماري و آمادگي جسماني دارد. ورزش کردن موجب افزايش توليد کلاژن و جوان شدن پوست ميشود. در کساني که ورزش نميکنند، تعداد فيبروبلاستها که محرک توليد ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و پوستشان زودتر پير ميشود. 

طراوت پوست با ورزش
براي اينکه پوست جوانتر و شادابتر به نظر برسد، ورزشهاي خاصي کمک کننده است. هنگام ماساژ پوست، نه تنها عضلات پوست صورت بلکه عضلات پاها، دست و بازوها، کشيده ميشود. در ورزشهايي مانند دويدن، پياده روي، وزنه برداري، تنش و استرس کاهش يافته و حتي التهابات پوستي کم ميشود. اين آثار مثبت در ورزش يوگا سالها است که شناخته شده است. کششهايي که در ورزش يوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس هاي آگاهانه، نه تنها به عضلات همه بدن کمک ميکند بلکه براي عضلات پوست صورت بهترين است. هنگام ورزش به دليل خونرساني بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش ميرسد.

ميتوان با انجام ورزش از شکل گيري دوباره و افزايش اين خطوط پيشگيري کرد. در کنار آرامسازي بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزشهاي هوازي مانند قدم زدن موجب پاکسازي پوست ميشود. اين ورزشها مواد سمي را که در اثر تجمع دود سيگار، آلودگي هوا و حتي مواد شيميايي رايج در پوست مانند اسپري مو و دئودورانتها ايجاد ميشود، از سطح پوست برميدارد.

در ورزشهاي هوازي خونرساني به پوست بهتر شده و اين خود برداشت مواد سمي پوست را بيشتر و موثرتر ميکند. همه اينها به سلامت پوست کمک ميکند. همچنين کساني که ورزش ميکنند، به طور آشکاري رنگ پوست زيباتري دارند. رنگ پوست صورت خوشرنگ در کساني که ورزش ميکنند، با رنگ کساني که ورزش نميکنند، قابل قياس نيست.

اول آب بعد ورزش
اما آنچه به سلامت بيشتر پوست کمک ميکند، هيدراته کردن پوست يا آب رساني کافي به پوست، پيش و پس از ورزش است. در صورتي که به طور صحيح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود آب کافي برسانيد، جريان خون پوست بسيار بهتر خواهد شد. وجود مايعات کافي در بدن موجب تقويت حذف مواد سمي تجمع يافته در سلولهاي پوستي ميشود. اين کار يعني آبرساني کافي به بدن، به خصوص در افرادي که از الکل يا دارو استفاده ميکنند و يا غذاهاي آماده زيادي مصرف ميکنند، اثرهاي بيشتري دارد. نوشيدن مايعات کافي به خصوص آب، جريان خون پوست را افزايش داده و اين مواد سمي را از پوست شسته میشوند.

فایده ی ورزش روی سلامت روان چیست؟

ورزش فقط مربوط به توانایی انجام ورزش هوازی و اندازه عضلات نیست. مطمئنا ورزش می تواند سلامت جسمی و فیزیکی شما را بهبود ببخشد، اندازه کمر شما را متناسب کند. اما این موارد برای اکثر مردم چیزی نیست که انگیزه کافی برای ورزش کردن را بدهد. مشاوره با روانپزشک یا روانشناس هم می تواند در سلامت روان به شما کمک بزرگی کند.

افرادی که مرتبا ورزش می کنند این کار را به خاطر حس تندرستی که به آنها می دهد انجام می دهند. آنها در طول روز انرژی بیشتری احساس می کنند، شب ها بهتر می خوابند،در یادآوری خاطرات شفاف تر و دقیق تر میشوند و نسبت به خود و زندگی خود احساس آرامش و خوش بینی بیشتری دارند. و این یک داروی قدرتمند است.

ورزش منظم می تواند تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. همچنین استرس را تسکین می دهد، حافظه را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند بهتر بخوابید و روحیه کلی شما را تقویت می کند.

برای اینکه بتوانید از مزایای ورزش کردن بهره مند شوید نیازی نیست مصر بر ایجاد تناسب اندام باشید. تحقیقات نشان می دهد که مقادیر متوسط ​​ورزش نیز می تواند تغییر و تحولاتی را ایجاد کند. می توانید یاد بگیرید که از ورزش به عنوان ابزاری قدرتمند برای داشتن احساس بهتر استفاده کنید.

ورزش و افسردگی

مطالعات نشان می دهد که ورزش می تواند به اندازه قدرت داروهای شیمیایی اثرگذار باشد – البته بدون عوارض جانبی. به عنوان مثال، مطالعه جدیدی که توسط دانشکده بهداشت عمومی T.H.Chan در هاروارد انجام شد، مشخص کرد که دویدن به مدت ۱۵ دقیقه در روز یا پیاده روی به مدت یک ساعت خطر ابتلا به  ماژور را تا ۲۶٪ کاهش می دهد. 

ورزش به دلایل مختلفی یک دشمن قدرتمند برای افسردگی است. مهمتر از همه، باعث ایجاد انواع تغییرات در مغز از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب و الگوهای فعالیتی جدید می شود که احساس آرامش و تندرستی را ارتقا می بخشد.

همچنین مواد شیمیایی قدرتمند موجود در مغز شما یعنی اندورفین ها (endorphins) را، آزاد می کند که باعث تقویت روحیه شما می شود و باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. درآخر، ورزش می تواند به عنوان یک عامل پرت کننده ی حواس عمل کرده و به شما این امکان را بدهد تا ساکت و آرام باشید و بتوانید از چرخه افکار و افراد منفی خارج شوید. 

ورزش و اضطراب

ورزش یک روش درمانی ضد اضطراب مؤثر است. ورزش تنش و استرس را تسکین می بخشد، انرژی جسمی و روحی را تقویت می کند و با آزاد شدن اندورفین، تندرستی را تقویت می کند. هر چیزی که باعث حرکت شما شود می تواند کمک کننده باشد، اما اگر جای حواس پرتی را به تمرکز بیشتر بدهید، منفعت بیشتری نیز خواهید برد.

به عنوان مثال سعی کنید به احساس تماس پاهایتان با زمین، به ریتم تنفس خود و یا احساس برخورد باد به پوستتان توجه کنید. با اضافه کردن عنصر ذهن آگاهی – که واقعا روی بدن شما و اینکه حین ورزش چه احساسی دارید متمرکز شده – نه تنها وضعیت جسمی خود را سریعتر بهبود می بخشید، بلکه ممکن است بتوانید جریانی از نگرانی های مداوم را که در سرتان وجود دارد را قطع کنید.

ورزش و استرس

آیا تاکنون متوجه شده اید که حس بدنتان در هنگام استرس چگونه است؟ ممکن است در ماهیچه ها به خصوص ماهیچه های ناحیه صورت، گردن و شانه ها احساس گرفتگی و سفتی داشته باشید و درد پشت یا گردن یا سردردهای دردناک را تجربه کنید. ممکن است احساس سفتی در قفسه سینه، نبض کوبنده یا گرفتگی عضلات داشته باشید. همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل بی خوابی، سوزش سر دل، سوزش معده، اسهال یا تکرر ادرار را تجربه کنید. نگرانی و ناراحتی ناشی از همه این علائم جسمی نیز به نوبه خود می تواند منجر به افزایش استرس شود و یک چرخه معیوب بین ذهن و بدن شما ایجاد کند.

ورزش یک روش مؤثر برای شکستن این چرخه است. همچنین فعالیت بدنی با آزاد کردن اندروفین ها در مغز، به آرامش عضلات و تسکین تنش بدنی کمک می کند. از آنجا که بدن و ذهن به هم نزدیک هستند، هنگامی که بدن شما احساس بهتری پیدا کند، ذهن شما نیز بهتر خواهد شد.

ورزش و PTSD و تروما

شواهد نشان می دهد که با تمرکز قوی روی بدن و اینکه چه احساسی در هنگام ورزش دارید، می توانید به سیستم عصبی کمک کنید تا “آزاد” شود و از واکنش بی‌حرکتی استرسی که مشخصه PTSD یا تروما است، بیرون برود. به جای اینکه به ذهن خود اجازه حواس پرتی بدهید، توجه خود را به میزان زیادی به حس های فیزیکی بدن در مفاصل و ماهیچه ها، و حتی به اعضای داخلی بدن خود، معطوف کنید.

تمریناتی که شامل حرکت متقاطع هستند (Cross Movement) که هر دو بازو ها و پاها را درگیر می کنند بهترین گزینه ها برای شما هستند- مثلا راه رفتن (به خصوص در شن)، دویدن، شنا، تمرین وزنه برداری یا رقصیدن.

فعالیت های خارج از منزل مانند پیاده روی، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان، صخره نوردی، قایق سواری در موج های شدید آب (در سرازیری و از میان دشت و صحرا) نیز در کاهش علائم PTSD موثر بوده اند.

۱.     هوش بالا با ورزش

همان اندورفین ها که باعث می شوند احساس بهتری داشته باشید به شما کمک می کنند تا در انجام کارهایی که انجام می دهید از نظر فکری نیز احساس تیزهوشی داشته باشید . 

۲.     عزت نفس بالاتر

فعالیت منظم یک سرمایه گذاری در ذهن، بدن و روح شما است. هنگامی که تبدیل به یک عادت بشود، می تواند حس ارزشمند بودن را در شما تقویت کند و باعث شود احساس قدرت و نیرومندی کنید و حتی با دستیابی به اهداف کوچکی در ورزش نیز احساس پیشرفت خواهید کرد.

۳.     خواب با کیفیت

هرگونه فعالیتهای ورزشی در صبح یا بعد از ظهر می تواند به تنظیم الگوهای خواب شما کمک کند. اگر ترجیح می دهید در شب ورزش کنید، ورزش های آرامش بخش مانند یوگا یا کشش ملایم می تواند به تقویت خواب کمک کند.

انرژی بیشتر. افزایش ضربان قلب چندین بار در هفته به شما سرعت و انرژی بیشتری می دهد. فقط با چند دقیقه ورزش در روز شروع کنید و هر زمان انرژی بیشتری پیدا کردید، میزان تمرین خود را افزایش دهید.

۴.     قدرت انعطاف بیشتر

 ورزش می تواند به شما کمک کند تا به روشی سالم زندگی کنید. ورزش منظم همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش اثرات استرس کمک کند.

دستیابی به فواید ورزش در سلامت روان راحت تر از آن است که فکر می کنید

می خواهید بدانید که چه میزان فعالیت باعث تقویت سلامتی ذهنی شما خواهد شد؟ احتمالا آنقدر که فکر می کنید نیست. لازم نیست که چندین ساعت از روزهای پرمشغله ی خود را به ورزش در باشگاه، تعریق بسیار زیاد، یا چندین مایل دویدن با سرعت یکنواخت صرف کنید. می توانید با ۳۰ دقیقه ورزش متوسط، پنج بار در هفته از تمام مزایای سلامت جسمی و روحی ورزش استفاده کنید. دو جلسه تمرین ۱۵ دقیقه ای یا حتی سه جلسه ۱۰ دقیقه ای ورزش نیز می توانند مفید باشد.

اگر هنوز هم وحشتناک به نظر می رسد، نا امید نشوید. اگر برای ۱۵ یا ۳۰ دقیقه ورزش زمان ندارید، یا اگر بدنتان به شما می گوید بعد از ۵ یا ۱۰ دقیقه ورزش باید استراحت کنید، اشکالی ندارد. با جلسات ۵ یا ۱۰ دقیقه ای شروع کنید و زمان ورزش خود را به آرامی افزایش دهید.

هرچه بیشتر ورزش کنید، انرژی بیشتری خواهید داشت، بنابراین در نهایت احساس آمادگی بیشتری می کنید. نکته اصلی این است که به خودتان قول بدهید بیشتر روزها فعالیت های بدنی متوسط  را انجام دهید.

برای به دست آوردن نتیجه لازم نیست رنج بکشید

تحقیقات نشان می دهد که سطح متوسطی از ورزش برای اکثر افراد مناسب است. 

  1. اینکه شما کمی سنگین تر از حد طبیعی نفس بکشید، نه اینکه نفس کم بیاورید. به عنوان مثال، شما باید بتوانید با کسی که همراه شماست در حین راه رفتن گپ بزنید، اما نتوانید به راحتی آواز بخوانید.

  2. اینکه بدن شما حین حرکت احساس گرمتر شدن کند، نه اینکه بیش از حد گرم شود یا بیش از اندازه عرق کند.

غلبه بر موانع بهداشت روان با ورزش

بنابراین اکنون می دانید که ورزش به شما کمک می کند احساس بسیار بهتری داشته باشید و آنقدرها هم که فکر می کردید تلاش فراوانی نمی خواهد. اما برداشتن اولین قدم به صورت شفاهی و زبانی آسان تر از انجام دادن آن در عمل است. موانع سر راه ورزش کردن بسیار زیادند. در اینجا برخی موانع متداول و چگونگی عبور از آنها را بیان می کنیم.

1.     احساس نا امیدی

حتی اگر از “مراحل اولیه” شروع می کنید، همچنان می توانید تمرین کنید. ورزش به شما کمک می کند تا روی فرم باشید. اگر تجربه ای برای ورزش ندارید، با روزانه چند دقیقه آهسته شروع کنید.

2.     احساسات بد و غیرواقع درباره دیگران

وقت آن است که یک روش جدید را در مورد بدن خود امتحان کنید. مهم نیست که وزن یاسطح آمادگی جسمی شما چقدر باشد، افراد دیگری نیز مانند شما وجود دارند که همان هدف را برای متناسب بودن دارند. سعی کنید خود را با افرادی که شما را درک می کنند احاطه کنید. با افرادی که در سطوح مختلف تناسب اندام هستند کلاس بروید. 

شروع به ورزش وقتی که مضطرب هستید

بسیاری از ما به سختی می توانیم حتی در بهترین شرایط در خود انگیزه لازم را برای ورزش ایجاد کنیم. گاه ورزش بسیار دشوار به نظر می رسد. این امر به ویژه در مورد اضطراب صادق است.

شما می دانید که ورزش باعث می شود احساس بهتری داشته باشید،یا اضطراب اجتماعی شما بدان معنی است که نمی توانید فکر اینکه در یک کلاس ورزش دیده شوید یا به پارک بروید را تحمل کنید. بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید.

برنامه ورزشی خود را در زمانی از روز که انرژی شما بالاترین حد است، تنظیم کنید

این ممکن است اولین چیزی باشد که صبح قبل از کار یا مدرسه انجام می دهید، یا در وقت ناهار قبل از اینکه خستگی بعد از ظهر به سراغتان بیاید یا حتی تمرین های طولانی تر در آخر هفته. اگر  اضطراب باعث شده است که در تمام طول روز احساس خستگی و بی تحرکی کنید، سعی کنید با چند موسیقی برقصید یا فقط پیاده روی کنید.

به محض اینکه حرکت می کنید و کمی حس بهتری به شما دست می دهد، احساس کنترل بیشتری بر روی خوب بودن خود خواهید داشت. حتی ممکن است شما انرژی کافی برای انجام ورزش با شدت بیشتر را پیدا کنید – مثلا با قدم زدن بیشتر، تبدیل راه رفتن به دویدن و یا اضافه کردن دوچرخه سواری .

۱.     روی فعالیتهایی که از آن ها لذت می برید تمرکز کنید

این شامل هر فعالیتی ست که باعث شود شما در حال حرکت باشید. این می تواند پرتاب یک بشقاب پرنده، یا قدم زدن و نگاه کردن به فروشگاه ها و مغازه ها یا دوچرخه سواری به سمت فروشگاه مواد غذایی. اگر قبلا ورزش نکرده اید یا نمی دانید از چه چیزی می توانید لذت ببرید، چند مورد مختلف را امتحان کنید.

فعالیتهایی مانند باغبانی یا شرکت در یک پروژه نوسازی منزل می توانند راه های خوبی برای شروع هرچه بیشتر حرکت در هنگام بروز اختلالات خلقی باشد، همچنین به شما کمک می کنند تا فعال تر شوید و به شما حس هدفمندی و موفقیت در آن ها را بدهد.

۲.     راحت باشید

در هر ساعت از روز که تصمیم دارید ورزش کنید، لباس هایی را بپوشید که راحت باشد و موقعیتی را انتخاب کنید که به نظر شما آرامش دهنده یا انرژی بخش است. این ممکن است گوشه ای آرام از خانه شما، مسیری زیبا یا پارک مورد علاقه شهرتان باشد.

۳.     به خودتان پاداش دهید

بخشی از پاداش انجام یک فعالیت این است که بعد از آن چقدر حس بهتری خواهید داشت، اما این همیشه به انگیزه شما کمک می کند تا به خود وعده دهید یک چیز لذت بخش اضافی در کنار ورزش قرار دهید. بعد از تمرین، به خودتان با یک حمام حباب داغ، یک اسموتی دلپذیر یا با یک قسمت دیگر از برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان پاداش دهید.

۴.     ورزش را به یک فعالیت اجتماعی تبدیل کنید

ورزش با یک دوست یا فرد موردعلاقه تان و یا حتی بچه های شما نه تنها باعث می شود که ورزش بیشتر سرگرم کننده و لذت بخش باشد، بلکه می تواند به شما در ایجاد انگیزه در انجام روزمره ی ورزش نیز کمک کند.  

راه های آسان برای تحرک بیشتر که باشگاه رفتن لازم ندارند

فرصت ندارید که ۳۰ دقیقه به یوگا یا دوچرخه سواری اختصاص دهید؟ نگران نباشید. در مورد فعالیت های بدنی به عنوان یک سبک زندگی فکر کنید نه اینکه فقط یک کار واحد برای تمام کردن داشته باشید. به کارهای روزمره خود نگاه کنید و راه هایی را برای شروع فعالیت در اینجا، آنجا و همه جا در نظر بگیرید. به ایده نیاز دارید؟ ما آن ها را به شما نشان می دهیم.

۱.     در داخل و اطراف خانه شما

خانه را تمیز کنید، ماشین را بشویید، به حیاط و باغ برسید، چمن ها را با ماشین چمن زنی بزنید، پیاده رو یا پاسیو را با جارو تمیز کنید.

۲.     در محل کار و در حال حرکت

به جای رانندگی برای رفتن به محل قرار ملاقاتتان از دوچرخه استفاده کنید یا پیاده بروید، همه آسانسورها را کنار بگذارید و هر راه پله ای که ممکن است وجود داشته باشد را پیدا کنید، با سرعت به سمت ایستگاه اتوبوس پیاده روی کنید و سپس یک ایستگاه زودتر پیاده شوید، در پشت محوطه پارک کنید و پیاده به فروشگاه یا دفتر بروید، در مدت زمان استراحت خود یک پیاده روی با شدت زیاد انجام دهید.

۳.     با خانواده

در حین بازی کودک خود، دور زمین فوتبال بدوید، دوچرخه سواری در محله تان را بخشی از کارهای روتین (روزمره) آخر هفته خود قرار دهید، با فرزندان خود در حیاط گرگم به هوا بازی کنید، در یک دریاچه قایقرانی کنید.

۴.     فقط برای تفریح

میوه را در یک باغ بخورید، موسیقی شاد گوش کنید، به ساحل بروید یا پیاده روی کنید، به آرامی در هنگام تماشای تلویزیون بدنتان را بکشید، یک تیم بولینگ در محل کار خود ترتیب دهید، در کلاس ورزش های رزمی، رقص یا یوگا شرکت کنید.

ورزش را به بخشی جالب از زندگی روزمره خود تبدیل کنید

لازم نیست ساعت ها در یک سالن ورزشی وقت صرف کنید یا خود را مجبور به انجام تمرینات یکنواخت کنید تا از مزایای بسیار زیاد ورزش بهره مند شوید. این نکات می تواند به شما کمک کند فعالیت هایی را که از آن لذت می برید پیدا کنید

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = بیست چهار