واردات به کشوری که رتبه پنجم تحقیقاتی شیمی در جهان است!

به گزارش سلام نیوز سورنا ستاری امروز (سه شنبه)در مراسم رونمایی از فرآورده‌ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی در کشور داریم، گفت: ایران در زمینه تولید مقالات شیمی رتبه پنجم- ششم جهانی را دارد و این شایسته ما نیست که با توجه به این بنیه علمی، مبالغ بالایی را برای واردات مواد اولیه دارویی که بسیاری از آنها فرمولاسیون پیچیده‌ای ندارند، هزینه ‌کنیم. 

ایشان ادامه داد: دو شتابدهنده دانش بنیان که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد؛ با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارویی در کشور داریم، افزود: این در حالی است که بسیاری از این مواد قابل تولید در کشور هستند؛ از این رو در معاونت علمی در راستای تامین مواد اولیه دارویی در کشور برنامه مفصلی را از یک سال و نیم گذشته برای تولید محصولاتی که بیش از دو میلیون دلار واردات داشته است، طرح ریزی شده است.

وی تدوین این برنامه برای تولید مواد اولیه دارویی را بر اساس ظرفیت بسیار بالای کشور در حوزه‌های زیست فناوری، بیوتکنولوژی و مهندسی شیمی دانست و خاطر نشان کرد: ایران در زمینه تولید مقالات شیمی رتبه پنجم- ششم جهانی را دارد و این شایسته ما نیست که با توجه به این بنیه علمی، مبالغ بالایی را برای واردات مواد اولیه دارویی که بسیاری از آنها فرمولاسیون پیچیده‌ای ندارند، هزینه ‌کنیم.

ایسنا نوشت:ستاری با ابراز خرسندی از شکل گیری اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور، یادآور شد: ارتباط بین شرکت‌های داروسازی و شتابدهنده‌های کسب و کار صورت گرفته که اتفاق بزرگی است، ضمن آنکه جوانان توانمندی داریم که قادرند این محصولات را در کشور تولید کنند و به نتیجه برسانند؛ اینها همه اتفاقات بزرگی است که در کشور صورت گرفته ولی مهمتر از آن فرهنگی است که در این زمینه در کشور در حال شکل گیری و توسعه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در زمینه بیوتکنولوژی ایران دارای بزرگترین شرکت‌های بیوتکنولوژی در منطقه است، افزود: در حال حاضر ما شرکت‌هایی داریم که سالی چند صد میلیارد تومان هزینه برای بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه گذاری می‌کنند و این اتفاق بزرگی است که شرکت‌های خصوصی در حوزه بیوتکنولوژی سالی چند صد میلیارد تومان صرف هزینه تحقیق و توسعه کنند.

ستاری با تاکید بر اینکه زمانی که بخش خصوصی بر روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کند، کیفیت آن نسبت به بخش دولتی متفاوت است، افزود: در بخش خصوصی کارآفرینانی داریم که برای پژوهش از سرمایه خود و پول جیبشان هزینه می‌کنند. کارآفرینی که از سرمایه خودش برای پژوهش هزینه می‌کند، متفاوت از سرمایه گذاری دولتی است که از پول مردم و مالیات مردم هزینه می‌کند و از لحاظ درصد و کیفیت تاثیرگذاری بسیار با هم متفاوت است و دلیل اینکه از هزینه کرد بخش خصوصی محصول خارج می‌شود و از سرمایه گذاری بخش دولتی محصولی حاصل نمی‌شود؛ همین موضوع است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: کسی که در بخش خصوصی سرمایه خود را برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کند، نظارت آن نیز با بخش دولتی فرق دارد؛ چرا که بخش خصوصی نسبت به سرمایه خود دلسوزتر است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = پانزده