چند ملاحظه در رابطه با افغانستان

زینب عامری: چند نکته در رابطه با حوادث افعانستان ، قدرت گیری مجدد طالبان و شرایط منطقه‌‌‌‌ای گفتنی است:

۱- در برخی از مطالب منتشره،رخدادهای داخلی افعانستان با عنوان انقلاب و پسوند اسلامی آمده است که برداشتی بسیار ناصحیح از رویدادهای داخلی این کشور است و امارات اسلامی کوچکترین شباهتی به یک انقلاب مردمی افراشته از ریشه های اسلامی ندارد.

ریشه فکری سلفی و بعضا وهابی گرایی و حتی شیعه ستیزی در برخی تیره‌های های طالبان از گذشته تا امروز که به هیچ عنوان ریشه در قرآن و سنت نداشته و حتی با خلفای راشد نیز منطبق نیست و ایضا سابقه جنایت، شرارت و خونریزی افراد به ویژه کودکان بی‌گناه جهت تسلط بر قدرت که هرگز قابل فراموشی و اغماض نیست،همکاری مستمر این گروه با القاعده، انحصارگرایی قومی قبیله ای و پایه های افراشته بر توتالیتاریسم محض و ترور و ضد دموکراسی و صلح(به جای اتکاء به ولایت و مردم سالاری)به خوبی نشان از غیر اسلامی بودن این گروهی است که ادعای اسلام دارد.

اگر چه طالبان در فرصت‌های متعدد سوار بر این ادعا بودند که از رویه های پیشین فاصله گرفته و طالبان امروز طالبان دیروز نیست؛ اما اقدام اخیر آنان به روشنی نشان داد این گروه از رویه‌های پیشین خود چندان فاصله نگرفته و به هیچ معاهده ای جهت حضور در قدرت و برقراری حق و صلح و عدالت اسلامی و حتی انسانی پایبند نیست و آنچه پیش و پس از حوادث اخیر تحت عنوان تغییر مشی طالبان از آن یاد می‌شد، بیشتر شبیه به تغییر تاکتیک برای قدرت به هر قیمتی است. آنچه در افعانستان رخ می‌دهد نه یک انقلاب مردمی است و نه ریشه اسلامی ناب دارد.

دوم: علیرغم تمام ملاحظات فوق وظیفه جمهوری اسلامی ایران چیست؟

نظام ما به عنوان یک حکومت اسلامی راستین با اهداف داخلی و فرامرزی، همواره درصدد کمک به برقراری صلح و حق و عدالت در منطقه و جهان بوده است و استقبال ایران از ابتکاراتی جهت آرامش و امنیت در این کشور در شرایط کنونی و با توجه به بضاعت‌های فعلی یک حرکت کاملا عقلایی است؛ لیک نباید به معنای تایید یا حمایت از چنین جریان و حوادثی تلقی شود.

سوم: فراموش نکنیم اعتماد به قول آمریکا و هم پیالگانش و بی اعتنایی به فرصت‌های عالی منطقه‌ای در کنار فرصتهای داخلی، جهت صلح وپیشرفت و توسعه ، نتیجه اش می شود آنچه در افغانستان رخ داد و جنگی به مثابه جنگ باطل علیه باطل را قوت بخشید و گروهی را که بر صراط اسلام راستین حرکت نکرده و نمی‌کند به بهانه خروج خارجی‌ها جری تر کرد و صد البته دستان بی کفایت و فرار پر ابهام رئیس جمهور این کشور نیز در ماجرای سقوط افعانستان و ظلم و رنجی که بر مردم این کشور تحمیل شد، پاک نیست.

اگر افعانستان به جای آمریکا به دوستان منطقه ای به ویژه ایران و پیشنهادات و راه حل ها جهت صلح و اصلاح امور اعتماد بیشتری می‌کرد امروز با چنین آشوب داخلی روبرو بود؟
آمریکا نه تنها به ثبات و مهار گروههایی چون طالبان کمک نکرد که از افعانستان یک ویرانه برجای گذاشت و حتی افغانهای همکار با خود را نیز جای گذاشت و گریخت و این است نتیجه اعتماد به نفاق غرب و وعده های پوچ آنان در افغانستان.
چهارم: از سوی دیگر شکست آمریکا در افعانستان که جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا، تنها پازل آخرِ آن را گذاشت و از مدت ها پیش این تصویر تکمیل و روشن شده بود، نشان از شکست هژمونی آمریکایی در منطقه و اضمحلال قریب الوقوع سیاست‌های منطقه ای آنها دارد.

با این وجود دولت و ملت ایران اسلامی با تمام توان حامی مردم مظلوم، آواره و رنج کشیده افعانستان و کمک به برقراری شرایط بهتر در این کشور خواهند بود که ناامنی و سر و صدای خانه همسایه ، خانه ما را نیز آرام نگه نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 10