کارنامه حقوق بشری اروپا در دوران کرونا چگونه بوده است؟

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از یورو نیوز  همه گیری ویروس کرونا به طور بی سابقه ای نقض حقوق بشر را در سرتاسر جهان افزایش داده است.

 طبق گزارش گزارشگران بدون مرز، اروپا از این قاعده مستثنی نیست.

در حالی که اروپا مدعی حمایت از حقوق بشر در سطح جهانی است، خود گرفتار تلاش دولت‌ها و رسانه‌ها برای از بین بردن حقوق بشر است.

نقض حقوق بشر در ماه مارس گذشته در مجارستان به اوج خود رسید؛ هنگامی که «ویکتور اوربان»، رییس جمهور این کشور با استفاده از یک بیماری همه گیر، به مقابله با مخالفان خود اقدام کرد.

 

اگرچه مجارستان بخاطر سابقه دیرینه نقض حقوق بشر همواره زبانزد بوده، روند‌های در پیش گرفته شده در این منطقه حاکی از عدم توانایی اروپا در حمایت از حقوق مندرج در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است.

 

چالش‌های مربوط به ویروس کرونا بهانه‌ ای برای نقض حقوق بشر در اروپا را فراهم کرده است.

جمعیت‌های آسیب پذیر مانند مهاجران، پناهندگان، اقلیت‌های نژادی، بی خانمان ها، افراد مسن، زنان، معلولان و کودکان خود را در خط مقدم این موارد نقض می‎بینند.

مسلما بیماری همه گیر کووید-۱۹ نقض حقوق بشر در اروپا را ایجاد نکرده است، اما چالش‌های ساختاری و شکنندگی در دموکراسی‌های اروپا را نمایان کرده، که با نابرابری‌های آشکار عمیق در سراسر این قاره برجسته شده است.

زنان در اروپا به طور قابل توجهی تحت تاثیر واکنش دولت‌ها به بیماری همه گیر کووید-۱۹ هستند، که این امر خشونت جنسیتی و نابرابری را در این قاره تشدید کرده است.

طبق تحقیقی که توسط پارلمان اروپا منتشر شده است، در سرتاسر اروپا، تماس‌ها برای گزارش کردن خشونت خانگی ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، مقابله با ویروس کرونا با نقض حق اساسی آموزش و پرورش، به طور نامتناسبی بر کودکان محروم در سراسر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد.

گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد در رومانی، ۲۳ درصد از خانواده‌های آسیب پذیر نمی‌توانند برای فرزندان خود دارو بخرند.

یا در اسپانیا، اقدامات غذایی اضطراری فقط می‌تواند نیمی از کودکانی را که به طور معمول در طول بحران مجبور به تهیه وعده‌ های غذایی از مدرسه بودند، تامین کند.

افراد مسن نیز به به دلیل موقعیت‌های اجتماعی خود، به طور ویژه‌ای در موضوع اقدامات مقابله‌ای ویروس کرونا آسیب پذیر بودند.

همچنین کمبود در بخش مراقبت‌های بهداشتی و انزوای افراد مسن خطر سوء استفاده را افزایش داده است.

داده‌های انگلیس حاکی از افزایش ۳۷ درصدی سوءاستفاده از افراد مسن در این کشور است.

همچنین پناهجویان زیادی نیز بر خلاف کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ در مرز‌های اتحادیه اروپا به کشور‌های خود بازگردانده شده اند.

علاوه بر این، نامناسب بودن شرایط زندگی و ازدحام بیش از حد در بازداشتگاه های مرزی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

این در حالی است که به تازگی پناهجویان در ایتالیا نیز در اعتراض به شیوع ویروس کووید-۱۹ در اردوگاه پناهجویان و نبود تجهیزات کافی برای مقابله با این بحران بهداشتی، اعتصاب غذا کرد

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ دو = 11