♦احمد راسم النفیس /مهدویت و طرد تروریسم

♦به گزارش سلام نیوز ،دکتر  احمد راسم النفیس استاد دانشگاه منصوره مصر و صاحب امتیاز مجله النداء در یادداشت اختصاصی تاکید کرد که  جهان اسلام باید  در خصوص استفاده از اصطلاحات صحیح و درست همچون” عدالت واقعی” «مقاومت» و «جنبش های آزادی بخش» نقش به سزایی داشته باشد.

وظیفه تقویت پایه های تعاریف عدالت واقعی که حقوق ملت های مستضعف را  به آنان باز می گرداند  بر ما واجب است . جهان اسلام باید  در خصوص استفاده از اصطلاحات صحیح و درست همچون” عدالت واقعی” «مقاومت» و «جنبش های آزادی بخش» نقش به سزایی داشته باشد.
در همه روایت‏ ها و احادیث موجود درباره حضرت مهدی (عج) و عصر ظهور آمده است که ایشان «زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همانطور که از ظلم و جور پر شده است» و این مساله بی هیچ شک و تردیدی از جهانی بودن این عدالت نشان دارد و تاکید می کند که این عدالت در مقابل جهانی شدن ظلم و استبداد که شاخص نظام جهانی به سردمداری قدرتهای استکبار جهانی، منحصر به یک بخش از کره خاکی نخواهد بود.
پرواضح است که جهان تشنه رهبری جهانی جدید، آگاه و مجری موازین عدالت در میان ملت ها به دور از هرگونه تبعیض است به ویژه اینکه رهبری جهانی کنونی روابط بین کشورها و ملت ها را به دلیل اصرار بر مصونیت متجاوزین و مجازات نکردن آنان دشوارتر کرده است.

شیوه پیامبرگونه مهدویت، شیوه ائمه اهل بیت علیهم السلام، راه و روش آنان در درک اسلام و نحوه تعامل با دیگری حتی دشمن محارب است. تروریسم این دو ویژگی مذموم را دربر می‏گیرد: اول خیانت و نقض پیمان ها ومنشورها و دوم مباح دانستن خون دیگران با واهی ترین شبهات.
شکی نیست که شیوه مهدویت یا شیوه اهل بیت پیام علیهم السلام بر احترام به پیمان‏ ها ومنشورها با عمل به این سخن خدا است که می‏ فرماید: «وبه عهد الهی وفا کنید این چیزیست که خدا شمارا به آن سفارش کرده است که پند بگیرید * و این دستور راه راست من است . پس از آن پیروی کنید و از راه‏های دیگر پیروی مکنید که شما را از را او پراکنده سازد. این ها است که خدا شما را بدان سفارش کرد تا شاید بپرهیزید» سوره مبارکه انعام، آیات 152-153.
«و چون با خدا پیمان بستید به پیمان خود وفا کنید وسوگندهای (خود را) پس از استوار کردن آنها مشکنید با اینکه خدا را بر خود ضامن (و گواه) قرار داده اید. زیرا خدا آنچه را انجام می‏دهید می‏داند» سوره مبارکه یونس.
امام علی بن ابیطالب در همین زمینه می‏فرماید: «و بر آنچه برعهده گرفتی امانت دار باش و جان خودرا سپر پیمان خود گردان، زیرا هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست که همه مردم جهان با تمام اختلافاتی که در افکار وتمایلات دارند، در آن اتفاق نظر داشته باشند. تا آنجا که مشرکین زمان جاهلیت به عهد و پیمانی که با مسلمانان داشتند وفادار بودند. زیرا که آینده ناگوار پیمان شکنی را آزمودند، پس هرگز پیمان شکن مباش و در عهد خود خیانت مکن و دشمن را فریب مده زیرا کسی جز نادان بدکار بر خدا گستاخی روا نمی دارد، خداوند عهد و پیمانی که با نام او شکل می گیرد با رحمت خود مایه ی آسایش بندگان و پناهگاه امنی برای پناه آورندگان قرار داده است تا همگان به حریم امن او روی بیاورند» نامه به مالک اشتر.
اما درخصوص دومین ویژگی مذموم همان مباح دانستن خون دیگران بدون توجیه شرعی و یا اخلاقی خداوند متعال می‏فرماید «نفسی را که خداوند محترم ساخته است به ناحق مکشید. کسی که به ستم کشته شود برای ولی او سلطه‏ای خاص قرار داده ایم پس اسراف در قتل نخواهد کرد. زیرا او (ولی دم) از جانب شریعت الهی یاری شده است» سوره مبارکه الاسراء آیه 33.
امام علی بن ابیطالب می فرماید: «زنهار از ریخته شدن به ناحق خون . بدان که هیچ چیز بیش از خون به ناحق ریخته شده موجب نزدیک ساختن کیفر انتقام، بزرگ نمودن مجازات، سرعت بخشیدن به زوال نعمت و پایان بخشیدن به زمامداری نمی شود. وخداوند سبحان در دادگاه قیامت قبل از هر چیز در مورد خون های ریخته شده دادرسی خواهد کرد. زمامداری ات را با ریختن خون حرام تقویت مکن که نه تنها آن را سست و ضعیف می کند بلکه بنیاد حکومت ات را کنده و آن را دیگران منتقل می نماید».
اسلامی که ما بدان ایمان داریم اسلامی است که مانع از ارتکاب جنایت تروریستی که متشکل از دو ویژگی بد خیانت ومباح بودن خون دیگران است، می شود و این همان شیوه ائمه اطهار اهل بیت علیهم السلام است که آن را برای ما برجا گذاشتند. این همان اسلامی است که ائتلاف غرب وهابی آن را نادیده می‏گیرد و برخی دیگر برای تامین منافع واهداف سیاسی رنگارنگ و به دور از اخلاقشان سعی در پنهان ماندن آن دارند.
ما به طور یقین می گوییم که پیروان راه ائمه اطهار که درک صحیحی از قرآن داشتند، همانانی هستند که پیش به جلو می روند و این کره خاکی که زمانی جایی برای آنها نداشت هم اکنون منتظر بازگشت آنان و پیروزی قاطعانه و تاریخی آنها است.
«بگو هر مزدی که از شما خواستم پس آن به نفع شماست. مزد من جز بر خدا نیست واو بر هر چیز گواه است. بگو بی گمان پروردگارم حقیقت را القا می‏کند (اوست) دانای نهان ها. حق آمد ودیگر باطل از سر نمی گیرد و بر نمی‏گردد»( سوره مبارکه سبا، آیات 47-49)

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − دو =