♦ مایلت /جایگزین‌هایی برای تئوری جنگ عادلانه

به گزارش سلام نیوز دکتر پل مایلت از پژوهشگران  در حوزه صلح اظهار داشت، این استدلال که جنگ به نوعی یک مصیبت و شر بایسته است و به طریقی می‌تواند کشتار افراد بی گناه یا غیر رزمنده را به عنوان پیامد مشروع پیگیری اهداف نظامی بخصوص موجه سازد از نظر اخلاقی قابل قبول نیست و باید مورد مخالفت قرار گیرد. هیچ فلسفه اخلاقی انسانی وجود ندارد که بتواند در چنین شرایطی جنگ را توجیه کند. اگر دلیلی برای این باور وجود دارد که ممکن است افراد بی گناه کشته شوند پس یک طرف باید دست بکشد.

اگر رزمندگان از مردم برای پنهان شدن یا تیراندازی استفاده می‌کنند باز هم دست بکشید. راه دیگری پیدا کنید. تحت هر شرایطی هیچ حقی برای کشتن افراد بی گناه وجود ندارد. تئوری جنگ عادلانه به طور جدی ناقص است. به جای مدون کردن بیشتر جنگ، حالا باید تلاش کنیم امور صلح را مدون سازیم. شادی وقت آن باشد که دیدگاه خود در مورد جنگ و درگیری را تغییر دهیم. با وجود دکتر ین مسئولیت حفاظت (R2P) فرصت فوق‌العاده‌ای برای تکامل آیین ایجاد صلح تا حد یک شیوه عملی که به شیوه‌های صلح عادلانه ارزش می‌دهد را در اختیار داریم.

این به مضمون نیاز به مجموعه قوانین قدرتمند و آیین صلح عادلانه برای فراهم ساختن یک جایگزین برای حقوق جنگ و آیین جنگ عادلانه می‌باشد. باید نگاهی به ایجاد صلح در برابر ایجاد جنگ بیندازیم . باید آیین صلح عادلانه را مدون سازیم و وزارتخانه‌های صلح را در دولت تشکیل دهیم تا یک چنین آیینی را عملی کنند. اقدامات و روش شناسی جدیدی برای عملیات پیش از درگیری، در طول درگیری و پس از درگیری لازم هستند. به زبان جدیدی نیاز هست. ما این فرصت را داریم که بیشتر هم پیش برویم. ما فرصت ساختن یک رویکرد جامع را داریم که یک پاسخ امنیتی، یک پاسخ ایجاد صلح و یک پاسخ اشتراکی به کاهش جنگ و درگیری و رنج و درد را در برگرفته و آنها را به شکل بهتری متوازن سازد. تروریسم یک مورد ویژه است.

با تعریف به عنوان یک جنایت جنگی بر اساس حقوق درگیری مسلحانه شروع می‌شود. به عنوان تاکتیک ترس و وحشت به غیر رزمندگان حمله می‌کند. مؤلفه زور در رسیدگی به تروریسم، جرم و جنایتکاری را اولین پاسخ قلمداد می‌کند. و این جایگاه و رتبه هر رزمنده، یا ادعای مشروعیت اخلاقی بر اساس تئوری جنگ عادلانه را دور می‏کند. پاسخ پلیسی و پایشی شامل رویکرد «خدمت و حفاظت» است که به طور معمول شامل تشخیص هویت، بازداشت، محاکمه، و زندان می‌باشد. شاید بتوانیم با یک اخلاقیات جدید که به جای «جستجو و نابود کردن» اولویت را به خدمت، حفاظت و اعلام جرم می‌دهد به شکل بهتری که آیین جنگ عادلانه را به نفع امور صلح عادلانه کنار می‌گذارند که به رویکرد حکومت خوب و مبتنی بر اشتراک و غیر خشن چشم دوخته که می‌گوید اقیانوسی را که تروریست‌ها برای بقا لازم دارند تخلیه کنید و رویکردهایی را در نظر دارد که به شرایط فقر و ایدئولوژی تروریست‌ها را جذب می‌کنند می‌پردازد.

صلح یعنی داشتن یک نظام پلیسی و قضایی مؤثر و منصف. یعنی مردم و دولت باید هر روز از خواب برخیزند و تمام روز برای مبارزه با عناصر جنایتکار کار کنند. هیچ چیز نباید فرض مسلم پنداشته شود. باید هر روز حاصل گردد. این امر با توجه به پیدایش تروریسم به شکل فعلی‌اش، می‌تواند برای مدت‌های طولانی جزوی از زندگی ما باشد.

یعنی باید تجدید نظر کرده و مداخله نظامی را پاسخی به تروریسم تلقی کنیم. ما با چالش فعلی اولویت دادن به مداخله به منظور متوقف کردن خشونت و بی طرفی مواجه هستیم. ما مشروعیت مسئولیت حفاظت را برای عمل کردن و ساز و کار رسالت‌های گرانقدر سازمان ملل را ولو به صورت بخشی از توافق نظر کامل در اختیار داریم. لازم است به خاطر چیزی که می‌تواند عملیات شدید پلیسی برای حفاظت از جمعیت غیرنظامی باشد خود را با قوا، تاکتیک‌ها و تجهیزات نظامی وفق دهیم. از این گذشته نمی‌توانیم در مورد مفهوم کلی زبان گزافه گویی کنیم.

زبان به پاسخ‌ها شکل می‌دهد و بحرانی است. وقتی مردم را طبقه بندی می‌کنیم به واژه‌های دشمن، تبهکار، روان پریش، تروریست و یا منافع رقیب، اختلافات، بیماری روانی، رنج و درد، نا امید توجه داشته باشید. در جنگ وقتی کسی را دشمن اعلام کنند حکم اعدام مفروض است چرا که سطحی از خشونت و خسارات ثانوی وجود دارد . انگیزش‌ها و پاسخ‌های متفاوتی را تصور کنید که زمانی پیش می‌آیند که نسبت به یکدیگر به کار گرفته می‌شوند. مسیرهای متعددی را تصور کنید که مردم از آنها پایین می‌روند، مسیرهایی که به رویارویی و انزجار، خشونت منتهی می‏شوند، یا مسیرهایی به سمت عدم خشونت و اخلاقمندی توجه به دیگران را درنظر بگیرید. این در حوزه ارتباطاتی است که زبان به پاسخ‌ها شکل می‌دهد. اگر خواهان صلح هستید فقط با دوستان تان گفتگو نکنید مهم تر این است که با کسانی گفتگو کنید که با آنها اختلاف دارید ـ یعنی گفتگوی مردم متمدن.

مطلب پیشنهادی

♦دکتر شریفی/ عشق در مسیر تشکیل خانواده «مولفه اصلی» است که منجر به صلح می‌شود/ زبان جوان امروز را باید فهمید

دکتر سید امیر حسن شریفی *: عشق و علاقه سالم از مهم ترین ملاک ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پنج = 15