“آزادی مترقی در اندیشه شهید بهشتی” ؛ فرصتی برای بازخوانی یک اندیشه خوب

تاب آزادی مترقی در اندیشه شهید بهشتی به قلم رحمت مهدوی توسط انتشارات نهادگرا منتشر شده است و یکی از کتبی است که میتواند در زمینه تقرب اندیشه به اسلام ناب محمدی و بنیان انقلاب اسلامی مفید باشد. 

گزارش: حسین زرآبادی

به گزارش سلام نیوز در این کتاب نویسنده با تبیین نظریات «آزادی منفی» و «آزادی مثبت» آیزایا برلین و همچنین نظریات «موریس کرنستون» به بررسی مفهوم آزادی در اندیشه شهید بهشتی پرداخته است. این کتاب با مقدمه دکتر عباس منوچهری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

شروع شده و از یک پیشگفتار و 5 فصل در 368 صفحه تدوین و در 1000 نسخه از سوی انتشارات نهادگرا روانه بازار شده است.

نویسنده در ابتدا به تعریف مفاهیم اساسی؛ اندیشۀ سیاسی و نظریّۀ سیاسی و سپس به تعریف مفهوم آزادی در اندیشۀ سیاسی متفکّران غربی‌ـ اسلامی می پردازد و بعد از تعریف آزادی در قالب اندیشه­ ها­ی سیاسی، مفهوم آن در نظریّه­ های ­­سیاسی از جمله نظریۀ «آزادی منفی» و «آزادی مثبت» از آیزایا برلین و نظریّۀ «جدل­ های سیاسی» و «جدل­ های فلسفی» از کرنستون را مورد تأمّل قرار می دهد.

در فصول بعدی ، دوران زندگی و سپس آثار و آرای شهید بهشتی، برای فهم بهتر اندیشۀ سیاسی وی و «جایگاه انسان» در اندیشۀ ایشان  را بررسی نموده و با استفاده از دسته­ بندی هانس دیرکس در ارتباط با «چیستی انسان» به مفهوم «انسان» در آرای شهید بهشتی می پردازد.

مهدوی در فصل چهارم از کتب ، «خاستگاه آزادی» در اندیشۀ شهید بهشتی و مفهوم و مصادیق «آزادی» در اندیشۀ وی  را مورد تأمّل قرار داده و در آخر با توجه به مشخّص ­شدن مفهوم اندیشۀ سیاسی و نظریّۀ سیاسی و مفهوم آزادی در اندیشۀ شهید بهشتی به تبیین آن در چارچوب نظریّه ­های سیاسی ذکر شده پرداخته  است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + = 11