آغاز ساخت فیلم کوتاه مشترک ایران و ترکیه با موضوع هفت‌سین

گروهی از بازیگران ترک و ایرانی برای ساخت فیلم کوتاه مشترک با موضوع متافوریک سفره هفت‌سین در استانبول گردهم آمدند.

گزارش: علی صمدی

پروژه ساخت فیلم کوتاه «13» با محوریت سفره هفت‌سین و تلفیق فرهنگ ترکیه و ایران به کارگردانی علی محمدی از ایران و با حضور بازیگرانی از دو کشور در استانبول کلید خورد.

– ساخت نخستین فیلم با موضوع متافوریک سفره هفت‌سین

تولای تورکن، تهیه کننده و یکی از بازیگران ترک این پروژه در ارتباط با نحوه آغاز ساخت این فیلم اظهارداشت: حدود 3 الی 4 سال است که در زمینه ساخت اثر و همکاری‌های مشترک گفت‌وگو می‌کردیم. در نهایت امروز با حضور بازیگران، کارگردانان و عواملی از دو کشور به ساخت یک فیلم کوتاه آغاز می‌کنیم.

این بازیگر ترک که هم زمان به زبان فارسی نیز تسلط دارد، در مورد موضوع این فیلم کوتاه گفت: در این فلیم کوتاه به موضوع هفت سین با هارمونی فرهنگ ایران و ترکیه به طور متافوریک پرداخته خواهد شد. این موضوع در نوع خود و از لحاظ فنی برای نخستین بار در سینما به این شکل کار خواهد شد.

وی با بیان این که 7 بازیگر شامل 4 بازیگر ترک و 3 ایرانی در این اثر حضور دارند، گفت: در این فیلم از 7 بازیگر درای حضور در آن دعوت شد. همانطور که می‌دانید سفره هفت‌سین از 7 از جزء تشکیل می‌شود، در این فیلم نیز هر یک بازیگران نماد یکی از این اجزا هستند.

ترکن با بیان این که فیلمبرداری این فیلم در استانبول انجام گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم یک پل ارتباطی بین دو کشور در محیط سینما باشیم.

– مردم ایران و ترکیه می‌توانند مبلغ یک فرهنگ زیبا باشند

شرمن ایزدی از بازیگران ترک این طرح نیز در این زمینه گفت: «هدف ما از ساخت این فیلم این است که نشان دهیم فرهنگ‌ها جذاب هستند، هیچ دیواری بین آ‌ها وجود ندارد. ما می‌خواهیم نشان دهیم ایرانی‌ها و ترکیه‌ای ها در کنار هم می‌توانند مبلغ یک فرهنگ زیبا باشند و محیطی مورد پسند همگان ایجاد کنند. این فیلم کوتاه، اما حاوی پیامی بسیار مهمی است. امیدوارم تماشاگران بتوانند با موضوع آن هم‌ذات پنداری داشته باشند».

ایزدی در رابطه با بازیگری و فیلمسازی در ترکیه گفت: «بازی‌ها و نو ساخت فیلم‌ها در سینمای ترکیه بسیار جذاب هستند. چرا که مخاطب را عمیقا به درون محتوا وارد می‌کنند. هنر زبان مشترک دنیا بوده و بهتر است از ملیت‌های مختلف از درون به هم نزدیک شویم».

محمد جان گورن بازیگر پیشکسوت افغانستانی-ترکیه‌ای سینما و سریال هم که در این پروژه حضور دارد، در این زمینه اظهار داشت: «خیلی خوشحالم که در چنین پروژه‌ای هستم. زبان سینما مشترک است اما طرز کاربرد آن با هم فرق دارد. سینمای ایران امروز در جهان شناخته شده است. ان‌شاالله ما هم به سمت یک سینمای انسان دوست حرکت می‌کنیم».

علی محمدی کارگردان ایرانی فیلم کوتاه 13 با تاکید بر اهمیت ساخت چنین پروژه‌ای در گسترش مناسبات فرهنگی دو کشور گفت: «هدف ما این است که به جهانیان این پیام را بدهیم که زبان مهم نیست، همه ما می‌توانیم بدون داشتن طمع به طرح‌های یکدیگر در کنار هم باشیم، همه تیم برای تحقق رویاها یکدل هستیم».

– تلفیق قصه‌های دو کشور تاثیرگذاری آن را بالا می‌برد

امینه کاراتاش، سناریست جوان ترکیه‌ای که سناریو نویسی برخی از سریال های ترکیه را نیز بر عهده دارد، از تجربه حضور خود در این پروژه بیان کرد: «نام ایران همواره به در این عرصه‌ها به گشوم می‌خورد، اما در این زمینه اطلاعات زیادی نداشتم. این فیلم قرار است نشان دهد که از یک اتقاق ساده، روابط و روند زندگی چگونه تاثیر می‌پذیرد».

کاراتاش، حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی را یکی دیگر از اهداف اصلی ساخت این فیلم اعلام کرد و افزود: «معتقدم پروژه‌های مشترک ترکیه و ایران نتایج خوبی را رقم خواهند زد. چون ما دارای فرهنگ‌های چندان متفاوتی نیستیم و در صورت تلفیق قصه‌های دو کشور، قدرت تاثیرگذاری آن نیز افزایش پیدا می‌کند».

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو − = 1