از اوضاع بورس چه بر؟

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 924میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 689میلیارد تومان در بیش از 450هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 9هزار و 500واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 393هزار و 951واحد قرار گرفت.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های نفت پارس، تامین سرمایه امین و پالایش نفت تبریز با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 104میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 99میلیارد تومان در 264هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 137واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 808واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نفت پاسارگاد و بیمه دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

صعود قطره چکانی در بازار بورس امروز + جدول نمادها

بنزین بورس امروز چهارشنبه 5 آبان ماه 1400 در حال اتمام است. بورس امروز با صعود قطره چکانی معاملات را آغاز کرد.

بورس امروز

بورس امروز هم در پی روند روز گذشته با رشدی ضعیف آغاز به کار کرد. شاخص کل بورس امروز با رشد 376 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 384 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن بورس امروز اما منفی شد. شاخص کل هم وزن بورس امروز با افت 805 واحدی، 375 هزار و 714 واحد را ثبت کرد. جزئیات بورس امروز به شرح زیر است.

شاخص کل  بورس تهران در آغاز معاملات بازار سرمایه با رشد اندک آغاز به کار کرد و با رشد 376 واحدی در ارتفاع یک میلیون و  384 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن اما سرخپوش شد و با افت 805 واحدی، 375 هزار و 714 واحد را ثبت کرد.

فرابورس نیز سبزپوش شد و به 19 هزار و 706 واحد رسید.

نمادهای فولاد، نوری و شاراک بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای  شپدیس ، امین و وملی مانع از رشد بیشتر شاخص بورس تهران شده اند.

 تجمع اعتراضی مال باختگان بورس مقابل ساختمان سعادت آباد

 بازدهی امسال بورس به 182 درصد رسید

در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سالجاری و تا پایان هفته گذشته در مدت 185روز معاملاتی، تعداد یک هزار و 797 میلیارد و 719میلیارد سهم و حق تقدم به ارزش 2170هزار و 807میلیارد ریال در 298میلیون و 598هزار و 281دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت 943میلیارد و 466میلیون سهم به ارزش 10600هزار و 286میلیارد ریال در 110میلیون و 73هزار و 684نوبت در بازار اول، 792میلیارد و 696میلیون سهم به ارزش 9621هزار و 514میلیارد ریال در 175میلیون و 354هزار نوبت در بازار دوم، 109میلیون برگه به ارزش 107هزار و 848میلیارد ریال در 16هزار و 346نوبت در بازار بدهی، 758میلیون قرارداد به ارزش 17هزار و 837میلیارد ریال در 481هزار و 157نوبت در بازار مشتقه و 61میلیارد و 689میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش 1359هزار و 322میلیارد ریال در 12میلیون و 672هزار و 561نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع 512هزار و 900واحد آغاز کرده است، تا پایان هفته گذشته با 935هزار و 15واحد رشد، معادل 182درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد 702هزار و 845واحدی و شاخص بازار دوم با رشد 2 میلیون و 797هزار و 324واحدی به ترتیب 194 و 2571درصد افزایش داشته‌اند.

بورس ایران دیگر قابل‌ پیش‌بینی نیست؟

در روزهای اول سال می‌شد روند بازار را تحلیل و با ابزارهای تکنیکال و بنیادی آینده قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد؛ اما قیمت‌ها تمام سقف‌های تحلیلی را شکستند و نشان دادند همه این تحلیل‌ها اشتباه بوده است.

قیمت‌ها به حدی بالا رفتند که دیگر نمی‌شد آینده آن را پیش‌بینی کرد و گفت شاخص روی کدام نقطه می‌ایستد. در آن شرایط تنها یک پی‌بینی واحد وجود داشت، اینکه در آینده باید در انتظار یک اصلاح بزرگ بود. با شروع اصلاح بازار هم تحلیلگران نمی‌دانستند که این افت تا کجا ادامه دارد و هنوز هم نمی‌دانند که تا کجا می‌رود. آیا اینها همه نشان می‌دهد که بازار سرمایه در ایران غیرقابل تحلیل و پیش‌بینی است؟

قانون بازار سرمایه

بازار سرمایه یا در کل بازارهایی که در آنها تعداد فعالان و شرکت‌ها زیاد است و سرمایه بسیاری در آن گردش می‌کند، یک قاعده کلی دارند. این قاعده کلی این است که بازار بالاخره دست عوامل خارجی را پس می‌زند

برای مثال در بازار ایران ورود دولت برای حمایت‌ غیرلازم، یک عامل خارجی بود که بازار را رشد داد؛ اما کاملا مشخص بود که بازار این عامل را پس می‌‌زند و اثر مثبت آن‌ را خنثی می‌کند. نمونه این اتفاق زمانی رخ داد که شاخص از ۸۰۰ هزار واحد در مدت بسیار کمی به یک‌میلیون واحد رسید. در این زمان بازار این رشد ۲۰۰ هزار واحدی را که ناشی از حمایت دولت بود پس زد و شاخص در زمان کمی اصلاح‌ شد و از یک‌میلیون واحد دوباره به ۸۰۰ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس بعد از آن دوباره شروع به رشد کرد و به‌صورت طبیعی به یک ‌میلیون واحد رسید.

بعد از آن دوباره با حمایت دولت بازار از یک ‌میلیون واحد شروع به رشد کرد و شاخص با شیب بسیار تندی به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید. البته در این میان خطوط مقاومت روانی یا سطوح مقاومت تکنیکال نیز وجود داشتند که بازار نسبت به این سطوح حمایت و مقاومت واکنش نشان داد؛ اما در کل روند رشد بازار تغییری نکرد.

انتظار نزول بازار بورس

در این زمان تقریبا همه نمادها مثبت و سهم‌های ارزشمند بازار همه در منطقه اشباع خرید بودند. با این‌همه تمام کسانی که کمی از تحلیل بازار بورس سردر می‌آورند منتظر شروع نزول بازار بودند که البته چند ماهی طول کشید. فعالان و تحلیل‌گران نیز به این نتیجه رسیدند که بازار در مهرماه کمی اصلاح می‌شود و دوباره تا پیش از انتخابات امریکا یعنی ۱۳ آبان ۹۹ صعودی یا بدون تغییر خواهد بود.

اما همه این پیش‌بینی‌ها اشتباه بود. هم اصلاح زودتر آغاز شد و هم روند نزولی بازار قطع نشد و تدوام یافت. آیا اینها همه نشان می‌دهد که بازار سرمایه این قابل تحلیل و پیش‌بینی نیست؟

مشکل بورس ایران چیست؟

شما در هر بازاری دو ابزار برای تحلیل و پیش‌بینی آینده احتمالی آن دارید: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی.

تحلیل تکنیکال

فرض پیش‌زمینه تحلیل تکنیکال این است که تغییرات قیمت (Price action) یا همان نمودار قیمت به‌طور کل نشان‌دهنده تمام فاکتورهای موثر در بازار است.

تمام اندیکاتورهایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارند بر پایه تغییرات قیمت و حجم معاملات ساخته شده‌اند و شما هم با بررسی آنها می‌توانید تصویری از آینده بازار به‌دست آورید.

تحلیل تکنیکال می‌تواند در کوتاه‌مدت روندها را با دقت قابل قبولی پیش‌بینی کند. در بلندمدت نیز نقاط برگشت یا اصلاح احتمالی قیمت‌ها را می‌تواند نشان دهد. اگر شما به‌درستی از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید و بتوانید آنها را با هم ترکیب کنید، می‌توانید سود معقولی کسب کنید.

البته این به شرطی است که شما واقعا به ابزارهای تحلیل تکنیکال واقف باشید، یک سیستم یا استراتژی معاملاتی داشته باشید و مهم‌تر از آن به این سیستم یا استراتژی خود پایبند بمانید و درگیر هیجان‌ها و احساسات بازار نشوید.

تحلیل‌های تکنیکال نه‌تنها می‌توانند قیمت‌های آینده را در بازارهای صعودی و نزولی به شما نشان دهند، بلکه بازه‌های زمانی را نیز آشکار می‌کنند و می‌توانند به شما بگویند در سهام مورد تحلیل شما، نمودار احتمالا چه قیمت‌هایی را در چه زمانی لمس خواهد کرد.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی از پارامترها و متغیرهای مختلفی مثل قیمت فعلی سهم، میزان فروش شرکت‌ها، وضعیت فعلی بازار، اخبار مربوطه، صورت‌های مالی شرکت، تغییرات کلی اقتصاد، رشد اقتصادی در دنیا، قیمت ارز و بسیاری از پارامترهای از این دست استفاده می‌کند و می‌تواند تحلیلی از آینده بازار به شما ارائه دهد.

تحلیل بنیادی می‌تواند به شما بگوید قیمت واقعی یک سهم چقدر است. در نتیجه این اطمینان را در شما ایجاد کند که سهم ارزشمندی که امروز خریدید با اینکه شاید قیمت امروز آن کم باشد، اما ارزش ذاتی آن بسیار بالا است و در طولانی‌مدت به این ‌قیمت خواهد رسید.

اما تحلیل بنیادی یک مشکل دارد، اینکه بازه زمانی رشد یا نزول را مشخص نمی‌کند. در حالت کلی تحلیل بنیادی آینده طولانی‌مدت سهم را به شما می‌گوید.

مشکل اینجاست که همین «بلندمدت» مشخص نیست چقدر است. ممکن است سهمی که شما می‌خواهید در یک سال به قیمت واقعی خود برسد یا اینکه چندین سال طول بکشد.

شناخت ضعف‌های ابزارهای تحلیلی

تحلیل تکنیکال یا بنیادی ابزارهای شما برای کار درست در بازار‌های مالی هستند؛ مانند ابزارهای دیگر، شما نه‌تنها باید طرز استفاده از آنها را بدانید بلکه مهم‌تر از آن، باید ضعف‌های این ابزارها را بشناسید.

دانستن این ضعف‌ها به شما کمک خواهد کرد که بدانید تحلیل شما اولا چقدر درست است و دوما در کجا به درد نمی‌خورد. هرکدام از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال نیز ضعف‌هایی دارند که باید با آنها آشنا باشید.

اما تحلیل تکنیکال یک ضعف بزرگ دارد؛ اینکه تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن تنها در زمان‌هایی به درد می‌خورند که بازار رفتار هیجانی ندارد.

یعنی شما تنها در بازارها یا زمان‌هایی که در آن یا رفتار سرمایه‌گذاران منطقی و همراه با دانش است و یا به دلیل عمق زیاد بازار، نوسان شدید در آن وجود ندارد، می‌توانید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

ضعف تحلیل تکنیکال در این است که در بازارهای پرهیجان به درد نمی‌خورد.

هرچه تعداد فعالان بازار، میزان سرمایه‌گذاری، تعداد شرکت‌ها، حجم معاملات و ارزش معاملات بازار بیشتر باشند، آن بازار عمق بیشتری دارد.

بازار عمیق مثل اقیانوس است که یک سنگ کوچک نمی‌تواند در آن موج‌های بزرگی راه بیندازد. اگر عمق بازار کم باشد شبیه برکه یا چاله آب کوچکی است که یک سنگ کوچک نیز می‌تواند در آن تلاطم‌های چشمگیر درست کند.

ضعف تحلیل تکنیکال در این است که در بازارهای پرهیجان به درد نمی‌خورد.

هیجان در بازار بورس ایران

عمق بازار بورس ایران آن‌قدر زیاد نیست. در زمان رشد بازار بورس ایران در تابستان ۹۹، این مشکل وجود داشت. بازار دچار هیجان بود و به همین دلیل از جایی به بعد دیگر نه تحلیل بنیادی و نه تحلیل تکنیکال نمی‌توانست آینده را با دقت قابل‌قبولی پیش‌بینی کند.

تمام قیمت‌ها از تمام سقف‌های پیش‌بینی‌شده بالاتر رفته بود و نمی‌دانستیم این رشد را تا کجا می‌تواند ادامه یابد. همان‌طور که گفتیم تنها چیزی که می‌توانستیم به‌صورت قطعی در مورد بورس ایران بگوییم این بود که در آینده بازار نزول تندی دارد.

اگر بازار بورس هیجانی نبود می‌توانستیم بگوییم که احتمالا تا کجا رشد و در کجا نزول خود را آغاز می‌کند؛ اما در آن زمان بازار در هیجانی‌ترین وضعیتی بود که در این چند سال شاهد بودیم.

وقتی هم بازار نزول کرد دوباره تحلیلگران سطوح مقاومتی را برای شاخص در نظر گرفتند که البته تا حدی درست از آب در می‌آمدند و شاخص هنگام برخورد با این کف‌ها واکنش نشان داد.

با اینکه این منفی شدن و نزول بازار بسیاری از سهامداران خرد را دچار ضرر کرد و آنها را از بازار ترساند و به همین دلیل سرمایه‌های فراوانی از آن خارج شد، اما بالاخره روند نزولی بازار کند‌تر شد و حالا احتمالا دوباره تحلیل تکنیکال و حتی تحلیل‌های بنیادی می‌تواند به ما بگوید این نزول تا کجا ادامه پیدا می‌کند.

بازار بورس ایران قابل‌تحلیل است؟

پاسخ این سوال ساده است بله قطعا! تمام کتاب‌هایی که برای آموزش، تحلیل و معرفی ابزارهای مختلف تحلیل ساخته و نوشته شده‌اند دقیقا برای تهیه بازارهایی مثل بازار ایران هستند.

فرض کنید که هیچ تلاطمی در بازار وجود ندارد. هیچ شرکت یا هیچ فرد حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه تخلف نمی‌کند، کار غیراخلاقی انجام نمی‌دهد، حس (sentiment) سرمایه‌گذاران نسبت به بازار مثبت است و بازار در یک روند صعودی آرام به رشد خود ادامه می‌دهد.

در چنین بازاری تحلیل معنایی ندارد. این بازار رشد خواهد کرد و مهم نیست شما چقدر و در چه زمانی وارد بازار کنید. شما قطعا سود می‌کنید. ریسکی هم ندارید. تنها هنر شما در چنین بازاری این است که تشخیص دهید با چه ترکیب و زمان‌بندی سودتان را بیشینه کند. چنین بازاری برای ورود تمام آدم‌هایی که چیزی از تحلیل‌ سر درنمی‌آورند مناسب است.

شاید با خود می‌گویید ابزارهای تحلیل تکنیکال برای بازارهای خارج از ایران ساخته شده‌اند که عمق آنها زیاد است و دولت در بازار دخالت نمی‌کند و تخلفی نیز در آن روی نمی‌دهد.

۶ خطا در بازار بورس

آگاهی از خطاهای رایج و ویرانگر در سرمایه‌گذاری در بورس، مهم‌ترین بخش از یک برنامه موفق سرمایه‌گذاری است. بررسی تکرار خطاهای رایج نشان می‌دهد که بزرگترین دشمن این دسته از سرمایه‌گذاران خود آنها هستند. در هر حال، رایج‌ترین خطاهای سرمایه‌گذاران را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

۱-خرید در بالاترین قیمت(گران خریدن)

نخستین اصل سرمایه‌گذاری خرید در پایین‌ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت ممکن است. پس چرا بعضی افراد به عکس عمل می‌کنند؟ دلیل اصلی این است که افراد به عملکرد گذشته سهم نگاه می‌کنند. بسیاری از افراد روی دسته یا گونه‌ای از دارایی‌ها که طی یک یا دو سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند سرمایه‌گذاری می‌کنند و استدلال شان این است که چون عملکرد دارایی مورد نظر در گذشته خوب بوده در آینده نیز خوب خواهد بود. اما این فرض کاملاً اشتباه است. گران خریدن و ارزان فروختن شیوه افرادی است که برنامه مشخصی در ذهن ندارند و فقط به تحرکات بازار واکنش نشان می‌دهند. سرمایه‌گذاری این افراد به جای این که راهبردی باشد تاکتیکی است. عده دیگری که همیشه در معرض خطر گران خریدن هستند افرادی هستند که موج خریداران بازار را دنبال می‌کنند. برخی از انواع سهام موجود در بازار در یک دوره کوتاه مد روز می‌شوند و بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی را در اوج قیمت به سوی خود می‌کشند. همیشه سعی کنید به عملکرد آینده سرمایه‌گذاری مورد نظر خود نگاه کنید نه وضعیت آن در گذشته

۲-فروش در پایین‌ترین قیمت(ارزان فروختن)

سیاری از سرمایه‌گذاران تا زیان شان جبران نشود حاضر به فروش سهام خود نیستند. غرور این افراد اجازه نمی‌دهد که قبول کنند اشتباه کرده‌اند و سهام شان را به قیمت بالایی خریده‌اند. اما افراد باهوش واقعیت را می‌پذیرند و به سرعت جلوی ضرر بیشتر را می‌گیرند. به یاد داشته باشید که همه سرمایه گذاری‌ها هم به ارزش افزوده نمی‌رسند و حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم همیشه در کار خود موفق نیستند. بهترین کار این است که هر چه زود تر جلوی ضرر بیشتر گرفته شود و منابع مورد نظر در سرمایه‌گذاری دیگری به جریان گذاشته شود

۳- نداشتن برنامه مشخص برای سرمایه گذاری

سرمایه‌گذار باید از ابتدای کار برنامه مشخصی برای سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرد تا در آینده بتواند تصمیم‌های خود را در قالب همین برنامه شکل دهد. برای طراحی برنامه سرمایه‌گذاری توجه به چند عامل اصلی از جمله افق زمانی، میزان ریسک پذیری، میزان وجوه قابل سرمایه گذاری، و میزان افزایش احتمالی سرمایه‌گذاری در آینده بسیار ضروری است. سرمایه‌گذار باید به دقت بداند چه کار می‌خواهد بکند و تا چه اندازه تحمل پذیرش نوسان‌های بازار را دارد

۴-سهل انگاری و بی‌توجهی

افراد به طور معمول به خاطر این که نمی‌دانند از کجا و چگونه سرمایه‌گذاری خود را شروع کنند، از آغاز کار طفره می‌روند یا به دل یل زیان سرمایه گذاری‌های قبلی یا رشد منفی بازارهای سهام، از سرمایه‌گذاری جدید سرباز می‌زنند. سرمایه‌گذار باید در هر وضعیتی به کار خود ادامه دهد و با توجه به شرایط بازار بر روی ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری کند و مرتب پرتفوی خود را بررسی کند و از مطابقت آن با برنامه مورد نظر خود مطمئن شود

۵-اعتماد به نفس بی‌جا

بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان تصور می‌کنند که از چگونگی فعالیت بازار سرمایه اطلاع دارند، درحالی که واقعیت چیز دیگری است همان طور که جاش بیلینگز طنز نویس می‌گوید آنچه انسان نمی‌داند از وی احمق نمی‌سازد؛ بلکه آنچه تصور می‌کند می‌داند، ولی در واقع نمی‌داند وی را به یک احمق تبدیل می‌کند. نتیجه این که، افراد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون این که دانش کافی درباره عواقب تصمیم هایشان داشته باشند. مثل این است که به جایی سفر کنید که قبلاً هیچ گاه در آن جا نبوده اید، بدون این که نقشه مسیر یا راهنما با خود داشته باشید. نداشتن تحصیلات علمی در مسائل مالی، باعث شده که بیشتر سرمایه‌گذاران تصمیمات خود را بر اساس دانش عام در جامعه اتخاذ کنند. این دانش، همان ایده‌ها و نظرهایی است که آن قدر در بین مردم باقی مانده و پذیرفته شده‌اند که دیگر کسی در مورد آنها سؤال نمی‌کند. متأسفانه، اغلب آنچه به عنوان دانش عام در مورد سرمایه‌گذاری وجود دارد نادرست است. در نتیجه، سرمایه گذاران، تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که نتایج فاجعه باری به همراه دارد.

۶-انتظار نامعقول

همیشه در زمان وجود حباب قیمت‌ها در سطح بازار سرمایه گذارانی را می‌بینیم که صبر خو د را از دست می‌دهند و ریسک بیش از اندازه‌ای را متح مل می‌شوند. داشتن دید بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری انجام شده بسیار مهم است. سرمایه‌گذار نباید به عوامل بیرونی اجازه دهد تأثیر نامطلوبی بر روی تصمیم گیری او داشته باشند و باعث شوند او در زمان نامناسب استراتژی خود را تغییر دهد. همیشه می‌توان با مقایسه عملکرد پرتفوی مورد نظر با شاخص‌های پایه به انتظاری معقول دست یافت.

نتیجه گیری:

در این مقاله در مورد انواع اشتباهات و خطاهای رایج سرمایه‌گذاری صحبت کردیم هر سرمایه‌گذار در دوران سرمایه‌گذاری خود اشتباهات زیادی انجام می‌دهد ولی نکته‌ای که اهمیت دارد تعداد اشتباهات نیست! بلکه تعداد تکرار اشتباهات است.

در واقع تفاوت اصلی میان سرمایه‌گذاران موفق و سرمایه‌گذاران مبتدی این است که سرمایه‌گذاران موفق ممکن است چندین خطا انجام دهند ولی از هر اشتباه خود درس می‌گیرند و دیگر ان را تکرار نمی‌کند. ولی سرمایه‌گذاران مبتدی یک اشتباه را چندین بار تکرار می‌کنند. می‌توان گفت با استفاده از تجربیات افراد موفق جای پای جای آنها بگذاریم.

سهام عدالت

راهنمایی سهامداران توسط مرکز تماس سهام عدالت

سهامداران عدالت برای کسب اطلاعات در خصوص مزایای انتخاب روش مستقیم یا غیر مستقیم می توانند به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، مرکز پاسخگویی سهام عدالت به شماره 83338 – 021 از آغاز مهلت آزادسازی سهام عدالت و انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم پاسخگوی سوالات هموطنان در این خصوص بوده است.علاوه بر این هموطنان می توانند اطلاعات لازم در خصوص سهام عدالت را از طریق تلفن گویای این مرکز دریافت کنند. همچنین سایت اطلاع رسانی سهام عدالت نیز به آدرس www.samanese.ir با ارائه اخبار جدید در خصوص سهام عدالت، همواره در دسترس هموطنان قرار دارد.

صفر تا صد آنچه که مشمول سهام عدالت باید بداند

نهم اردیبهشت بود که مقام معظم رهبری ابلاغیه «آزادسازی» سهام عدالت را صادر کردند.

در این راستا از دهم اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا چنانچه قصد دارند سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

معرفی روش مستقیم

مشمولان باید توجه داشته باشند که درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال خواهد یافت.

به عبارت دیگر، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. همچنین مطابق قانون تجارت افراد سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و … بهره‌مند خواهند شد.

سهام داران می‌توانند دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت مطلع شوند. بهره مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است.

همچنین افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهام شرکت‌های بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می‌شود. این افراد از بابت سهام شرکت‌های غیربورسی، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم خواهند بود.

معرفی روش غیرمستقیم

درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود. قرار است شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها خرید و فروش واقع شود؛ بنابراین این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.

درمورد اینکه چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند، باید گفت این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی‌های تخصیص یافته بستگی دارد.

سهامداران باید توجه داشته باشند که در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولین در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است. کل ارزش روز سهام عدالت در تاریخ 17 اردیبهشت، رقم 4.911.974 میلیارد ریال است.

تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش‌ها چه می‌شود؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، سود عایدی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص یافته وسود سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از بابت 13 شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند کرد.

افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، صرفا سود سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را دریافت خواهند کرد.

مشمولان سهام عدالت و کد بورسی

مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به اخذ کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند نیز نیازی نیست که در حال حاضر اقدام خاصی انجام دهند. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، از سوی مراجع ذیربط به سهام داران اطلاع داده خواهد شد؛ بنابراین در حال حاضر نیازی به مراجعه جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی صادر می‌شود و جزییات آن اعلام خواهد شد.

نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟

برابر اطلاعیه‌های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

چرا ارزش سهام برخی، علی رغم مبلغ درج شده در برگه، کمتر از یک میلیون تومان است؟

در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار 5 نفره یا بیشتر تا سقف 5 میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک شود.

اما میزان سود عایدی در طول 10 سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین شده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل 5 میلیون و 320 هزار ریال داشته اند.

ممکن است ارزش سهام برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث سهام عدالت به آن‌ها رسیده بیشتر از یک میلیون تومان باید. یا افرادی که قبل از سال 1395 سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آن‌ها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از 50 درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند شده اند ارزش سهام آن‌ها حداکثر معادل 10 میلیون ریال بوده است.

مشمولان باید توجه داشته باشند که درحال حاضر افزایش سهام به یک میلیون تومان وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × = 12