از سهمیه زوار اربعین چه خبر؟

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش سهمیه زائران ایرانی برای سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین که البته از سوی مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین رد شد، آمادگی برای این سفرها از سوی بخش‌های مختلف حمل و نقل وجود دارد.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز ستاد مرکزی اربعین در هفته گذشته اعلام کرد که بر اساس توافق‌های صورت گرفته بین دو کشور ایران و عراق ۳۰ هزار زائر ایرانی از طریق فرودگاه بین‌المللی عراق می‌توانند به این کشور برای شرکت در مراسم اربعین سفر کنند و شرط پذیرش زائران ایرانی منفی شدن تست PCR و واکسینه شدن آن‌هاست.

در پی انتشار این خبر حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: برای پروازهای اربعین همه شرکت‌های هواپیمایی فعال هستند و می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند. از سوی دیگر ۱۰ فرودگاه بین‌المللی در کشور داریم که می‌توان پروازهای اربعین را برای ۳۰ هزار زائر، برنامه‌ریزی کرده و انجام داد.

پس از انتشار این خبر، محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: پیش‌بینی ما این است که برای جابه‌جایی ۳۰ هزار زائر اربعین به ۴۰۰ پرواز به مقصد عتبات عالیات نیاز داریم. پروازهای برنامه‌ای موجود می‌توانند این تعداد مسافر را جابه‌جا کنند و فعلاً برنامه‌ای برای برقراری پروازهای فوق‌العاده نداریم.

وی افزود: پروازهای اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه از شش فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز و اصفهان انجام می‌شود و در صورت لزوم فرودگاه‌های دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهد شد.

تلاش برای افزایش تعداد زائران

همه واکسن‌های تزریق‌شده در ایران مورد تأیید عراق است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط حضور زائران در راهپیمایی اربعین حسینی را اعلام کرد.

همه واکسن‌های تزریق‌شده در ایران مورد تأیید عراق است/ الزامی بودن جواب منفی تست «پی‌سی‌آر»

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین امسال توضیح داد: سهمیه تخصیص یافته از سوی کشور عراق برای زائران ایرانی سهمیه بالایی نیست و خادمین و موکب داران می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد بخشی از این افراد جزو اولویت‌های دریافت واکسن کرونا بوده‌اند و واکسن دریافت کرده‌اند اظهار داشت: اولویت حضور با افرادی است که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اما در صورتی که شخصی جزو اولویت‌ها نبوده باشد نیز می‌تواند با ارائه تست پی سی آر منفی در راهپیمایی امسال حضور یابد اما اگر تعداد متقاضیان زیاد باشد اولویت با افرادی است که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیسی افزود: بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی کشور عراق همه واکسن‌های تزریق شده در ایران مورد تأیید کشور عراق است و تفاوتی بین افرادی که واکسن برکت، سینوفارم، آسترازنکا و … تزریق کرده‌اند وجود ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: همچنین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند نیز برای حضور در راهپیمایی باید تست پی سی آر منفی همراه داشته باشند.

توضیح وزارت بهداشت عراق درباره دریافت واکسن توسط زائران اربعین

وزارت بهداشت عراق امور مهمی را برای زائرانی که برای شرکت در مراسم روز اربعین امام حسین (ع) با پای پیاده راهی کربلای مقدس می‌شوند، تشریح کرد.

«ریاض عبدالامیر الحلفی» مدیر کل دایره بهداشت عمومی در وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ای عنوان کرد: شهروندان و زائران داخلی می‌توانند با در دست داشتن کارت دریافت دُز اول واکسن کرونا، دُز دوم را در هرکجا که هستند، دریافت کنند و نام آنها پس از دریافت دُز دوم در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

وی افزود: به زائرانی که با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند، نمی‌توان واکسن تزریق کرد و دلیل آن هم علائم واکسن است و ممکن است آنها را معرض خطر قرار دهد زیرا ممکن است از مناطقی عبور کنند که فاقد مراکز و تیم‌های بهداشتی باشد.

الحلفی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در نظر دارد برای زائرانی که قصد دارند بیشتر از یک روز در شهر کربلای معلی بمانند، مراکز واکسیناسیون باز کند.

وی تاکید کردکه موج اپیدمیولوژیک سوم بیماری کرونا در حال فروکش کردن است و ما هنوز در وضعیت خطرزایی قرار داریم خصوصاً اینکه ما در عراق هنوز درصد خوبی از واکسیناسیون را نداشته‌ایم.

این مقام عراقی یادآور شد: امکان باز کردن مرزها به روی تعداد بیشتری از زائران خارجی وجود ندارد زیرا این امر فراتر از پتانسیل بهداشتی ما در زمینه معاینه موارد و تست کرونا است چه بسا ممکن است از طریق آنها سوریه های جدیدی از این ویروس وارد کشور شود.

پیش فروش تورهای اربعین حسینی قانونی نیست

از آنجایی که برخی اعلام کرده‌اند که تورهای اربعین ۱۴۰۰ فروخته می‌شود، در اظهار نظری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ‌گونه پیش فروش تورهای برگزاری اربعین حسینی قانونی نیست و مردم مراقب کلاه برداری‌ها در این خصوص باشند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سفر به خوزستان گفت: تمامی مرزهای زمینی کشور بسته هستند و زائران اربعین حسینی به این مرزها مراجعه نکنند.

داریوش امانی در بازدید از پایانه مرزی شلمچه افزود: هیچیک از مرزهای زمینی کشور برای خروج زوار باز نیستند و طبق اعلام ستاد اربعین حسین تنها ۶۰ هزار نفر با استفاده از خطوط هوایی و طبق دستورالعمل‌های اعلام شده امکان حضور در مراسم اربعین را دارند.

وی با بیان اینکه زائران اربعین حسینی به اطلاعیه‌های ستاد اربعین توجه کنند، افزود: هیچ‌گونه پیش فروش تورهای برگزاری اربعین حسینی قانونی نیست و مردم مراقب کلاه برداری‌ها در ین خصوص باشند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: در صورتی که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان نظام، مجوز تردد زائران از مرزهای زمینی اخذ و مرزها باز شدند، حتماً از سوی ستاد اربعین اطلاع رسانی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + 7 =