استفن هیکی: از گسترش روابط اقتصادی عراق با ایران حمایت می کنیم

گزارش:علی صمدی

♦به گزارش سلام نیوز «استفن هیکی»، سفیر بریتانیا در بغداد، تأکید کرد که دولت عراق باید با عاملان حملات راکتی در این کشور با قاطعیت برخورد کند.

او در مصاحبه با شبکه «الفرات» نسبت به شدت گرفتن تنش‌های نظامی در عراق درصورت ادامه یافتن حملات راکتی علیه نیروهای امریکایی ابراز نگرانی شدید کرد و گفت که چنین تنشی یک فاجعه امنیتی در عراق به بار خواهد آورد.

هیکی گفت که نهادهای حکومتی باید به وضعیت سلاح بی ضابطه رسیدگی کنند و افزود که حملات راکتی و پهپادی علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی که به خواست دولت عراق به این کشور آمده اند هیچ توجیهی ندارد و تأکید کرد که اگر عراق بخواهد این نیروها صد در صد از عراق خارج خواهند شد.

او گفت که این حملات تأثیر منفی بر ثبات اقتصادی عراق نهاده است و افزود که نیروهای ائتلاف جز با داعش نمی‌جنگند.

وی خبر داد که مذاکراتی میان دولت عراق و دولت امریکا و ائتلاف بین المللی جریان دارد و افزود که به‌زودی توافق تازه‌ای برای حمایت از دولت عراق و حیات سیاسی در این کشور حاصل خواهد شد که در آن به احترام بر حاکمیت ارضی عراق تأکید می‌شود.

سفیر بریتانیا بر ضرورت برخورد با عاملان حملات راکتی علیه نیروهای ائتلاف تأکید کرد و حملات راکتی را «اقدامی جنون‌آمیز» خواند و گفت که در هیچ جا شاهد حملاتی از این دست علیه فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی نیستیم.

او درباره انتخابات پیش از موعد عراق نیز ابراز امیدواری کرد که وضعیت امنیتی کشور در مهلت مانده تا انتخابات بهتر شود و افزود که دولت عراق خبر داده که برنامه‌ای برای حفاظت از امنیت فعالان و نامزدها دارد.

وی گفت که عراق چالش‌های بزرگی در پیش رو دارد اما هیچ گزینه‌ای غیر از انتخابات وجود ندارد و ابراز امیدواری کرد که مشارکت در این انتخابات بیش از انتخابات 2018 باشد و بار دیگر اعتماد مردم به بهبود وضعیت سیاسی جبل شود.

هیکی از روابط کمک‌های گسترده انگلستان به دستگاه آموزش عراق خبر داد و گفت که سالانه 30 دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های انگلستان بورسیه می‌شوند و افزود که کشورش از اقتصاد عراق حمایت می‌کند و امیدوار به افزایش سرمایه‌گذاری در عراق است.

او گفت که عراق به میدان تصفیه حساب‌های خارجی تبدیل شده بود و نمی‌خواهیم آن وضعیت تکرار شود و افزود که انگلستان از همکاری‌های اقتصادی عراق با ایران و کشورهای شورای همکاری حمایت می‌کند.

سفیر بریتانیا از نقش دولت عراق و شخص مصطفی الکاظمی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای به‌خصوص میان ایران با عربستان و امریکا قدردانی کرد و گفت که عراق به فرصتی مهم برای یافتن جایگاه واقعی خود در منطقه دست یافته است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − = هیچ