•با «لاله افتخاری» / همیت به مشکلات مردم «شور انتخاباتی» را تقویت می‌کند

♦به گزارش سلام نیوز با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و سپس انتخابات مجلس شورای اسلامی و داغ شدن فضای انتخاباتی در کشور به سراغ خانم دکتر لاله افتخاری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ، دبیر کل اتحادیه زنان مسلمان و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی رفته ایم :

23:16:21

*خانم دکتر همانگونه که استحضار دارید کشوربا نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری  وارد یک فضای انتخاباتی شده است.بفرمایید برای پرشور کردن انتخابات و مشارکت حداکثری که خواست مقام معظم رهبری است چه باید کرد ؟

افتخاری: انتخابات یکی از مظاهر مهم حضور مردم در تصمیم گیری های مهم کشوری است که در آن نمایندگان خود را برای امور مختلف انتخاب می کنند. این در تمامی انتخابات ها چه در سطح انتخابات ریاست جمهور، مجلس و مانند آن معنا می یابد که مردم باید بیایند و رئیس جمهور منتخب و اصلح را برگزینند. هرچه حضور مردم بیشتر باشد آن رئیس جمهور با قدرت بیشتری در عرصه امور یا مسائل مربوط به کشور در بعد بین الملل ورود پیدا می کند.

این درانتخابات مجلس نیزمطرح است که بحث تقنین و نظارت را مد نظر قرار می دهد ، حضور پرشکوه مردم بسیار مهم است و می تواند اثر گذار باشد . مجلس در تامین مصالح کشور و ایجاد وحدت و همگرایی و صلح و آرامش بین افراد مختلف و نیز بین کشور ما با دیگر کشورها نقش مهمی دارد. رهبری هم بر آن بسیار تاکید کرده اند. توجه به دیپلماسی عمومی و بهره گیری از همه امکانات با رویکرد همان صلح عادلانه است که مورد نظر اسلام نیز هست که اول از خود فرد شروع می شود و بعد به صلح با دیگران منتهی می شود باید روال کار نمایندگان در هر سطحی باشد چه در مقام ریاست جمهوری یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

خب بنده تجربه خدمت گذاری در مجلس شورای اسلامی را داشته ام از آن منظر صحبت کنم. بهترین زمینه فراهم شدن اهداف فوق و اهداف کلان کشور از طریق مجلس، توجه به نگاه قرآنی است که در مجلس چه در بحث قانون گذاری و چه در بهره گیری از ظرفیت های قرآنی کشور، پرهیز از پرخاش ، ترویج نوع دوستی ، گسترش فرهنگ قرآن یعنی فرهنگ آرامش، امنیت و پرهیز از اقدامات تبعیض جویانه و پایمال کردن حقوق شهروندان و دیگران همه را می تواند در بر بگیرد. بنده در مجلس اگر مجدد فعال شوم، در جهت ایجاد نگاه قرآنی و تعمیق و گسترش فرهنگ قرآنی در سه حوزه تبلیغ ،آموزش و پژوهش های تخصصی پیش خواهم رفت.

بنده چون توفیق داشتم در مسیر قرآن قدم های لرزانی برداشتم الان با عنوان صاحب نظر قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز فعالیت دارم که در همکاری با وزارتخانه مربوطه و هم در جهت نظارت بر عملکرد آن ها می توانم مفید باشم و دنبال این هستم.

*می توانید در این رابطه توضیح بیشتری بفرمائید؟

 افتخاری:به یاد دارم در برنامه پنجم که در مجلس بودم، بحث الزام تهیه و تصویب و اجرای راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه های مذکور را به تصویب رساندیم. آخرین سندی که تصویب کردیم سند بهداشت و سلامت بود که از سوی وزارت بهداشت تهیه شده بود ؛ این بسیار کمک کننده است به کشور هم به بهداشت جسمی و روانی که در شرایط کرونا بیش از گذشته اهمیت خود را نشان داد ه است.

در میان کانیداها اهمیت به بحث ایثار و شهادت بسیار مهم است که اگر بنده بخواهم یک برنامه را معرفی کنم همین خواهد بود.بخش قابل توجهی از مردم ما یا رزمنده بوده اند یا یادگارانی از آن دوران در خانواده و نزدیکان خود دارند.

آنها نسلی بودند که آیات قرآن را تحقق بخشیدند؛جنگ کردند تا چشم فتنه را کور کنند و امروز برای صلح و رفع فتنه در کشور و منطقه و جهان اسلام باید از این عزیزان به عنوان الگو یاد کنیم و در مسیر تعمیق و گسترش این فرهنگ کار کنیم .قبلا زمانی این اقدامات را انجام دادیم و این باید مد نظر کاندیداها باشد  و بنده به شخصه اگر مجدد وارد شوم این مسیررا ادامه خواهم داد.در بحث زنان و خانواده که بحث مهمی است دشمن برنامه ریزی کرده و در اسناد بیست سی نیز بحث زنان مطرح است و در اهداف دیگر هم جایگاه و نقش زنان مشاهده می شود که هر نماینده بایستی بدان توجه داشته باشد. حقوق و مطالبات باید در مجلس پیگیری شود. بحث توانمندی خانم ها باید مورد توجه باشد. بخش دیگر بخش نخبگان و مخترعان هست که باید در مجلس بدان توجه شود. اینها می تواند تاثیر گذار باشد اینها ارز آوری دارند.الان این موارد یا باید تمدید شود یا دائمی شود  .برخی از این قوانین یک سال طول کشید تا وضع شود مانند قانون تاسیس شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی یا قانون ثبت اختراع .

البته بحث بنده بیشتر مجلس شورای اسلامی است چراکه در آنجا حضور داشته ام و می دانم از اهمیت برخوردار است. مجلس جایگاهی دارد که بافت آن با دو قوه دیگر و با برخی ارکان دیگر متفاوت است . در بحث کمیسیون فرهنگی مثل قانون تسهیل جوانان و آموزش و مانند آن قوانین بسیاری داشتیم که بنده در این جریان بسیار فعال بوده و حضور داشتم  .ما بحثی داریم در بحث آموزش و آموزش عالی در وزارت علوم ؛چه در بحث رنکینگ دانشگاهها و مانند آن و مشکلات دانشجویان و اخصاً تحصیلات تکمیلی؛ با توجه به اینکه آموزش ها شکل جدید به خود گرفته تمامی این ها نیاز به توجه و رسیدگی دارد.

الان تهران مثل کسی است که چهره گلگون او باعث شده بقیه گمان برند حال وی خوب است اما متخصص می فهمد این سرخی از روی تب است.  بنده در نشست مسئولان و ملاقات مردمی و بازدید های مردمی متوجه مسائل و مشکلات فراوانی شدم و رفع این مشکلات باید در دستور کار نمایندگان باشد و ادامه دار باشد.خیلی از اینها باعث دلگرمی می شود .

برخی قوانین باید متناسب با آن تدابیری اتخاذ شود کلا با کمک دانشجویان ما به طور خاص این گره ها را باز می کنیم.

*با توجه به مدیریت شما در اتحادیه زنان مسلمان، به عقیده شما چه اندازه «آرمان های بشردوستانه» و توجه به «حقوق بشر اسلامی» توانسته و می تواند میان زنان فرهیخته ملل اسلامی نزدیکی ایجاد نماید؟ آیا این مساله و نگاه مشترک می تواند در دست یابی به اهداف و منافع مشترک کشورهای اسلامی نیز اثرگذار باشد؟

افتخاری: این بحث مربوط به عرصه بین الملل هست .اینکه بتوانیم زبان مفاهمه و زبانی که قرآن کریم بدان دعوت می کند و در حقیقت حتی غیر مسلمانان را تاکید می کند که بروید و گفت و گو کنید و همینطور در بحث سیاست خارجی هم گفت و گوی با دنیا باعث بستر سازی صلح به مفهوم واقعی در جامعه بشری می شود و این ظرفیت دیگری است که می تواند بهترین کمک را به کشور نماید.

اتحادیه زنان مسلمان می تواند برای استفاده از ظرفیت بانوان کمک کننده باشد و هم درک اهمیت جایگاه بانوان در مسائل خودشان را اشاره دارد. حالا یا سازمان ملل یا گروهها و تشکل ها و نامزدهای ریاست جمهوری و غیره می توانند از آن استفاده کنند. ما در طول سالها تلاش کردیم در این اتحادیه در خانواده بانوان این درک را ایجاد کنیم.با ارتباط با نخبگان و زنان شیعه و سنی در جمع دانشجویان و مشترکاتی که در مکتب وحی تعیین شده .خب واقعا به یک تفاهم رسیدیم و اتحادیه را تشکیل دادیم امروز هم اعم از خواهران شیعه و سنی به دنبال احقاق حقوق خانواده ها و غیره از طریق درک مشترک و مسائل مشترک هستیم. در زمانی که نماینده بودم در مجامع بین الملل در سخنرانی خود ظرفیت ها و نگاه مکتب وحی را بیان کردم که فطری هست و مسیحی و بودایی و غیره نمی شناسد و سپس قوانین جمهوری اسلامی را مطرح کردم مورد استقبال حاضران قرار گرفت. جامعه دنیا و زنان مشکلات بسیاری دارند و از تبعیض های ناروایی رنج می برد.

راهبردهای بشر دوستانه یعنی اینکه انسان بتواند به یک گفت و گو و مفاهمه بپردازد از اقوام و اقشار مختلف و همینطور از ادیان و مذاهب مختلف.

فراکسیون صلح و عدالت در مجلس در کنارهمه اینها می تواند کمک کننده باشد و هم اراده و توانمندی ایجاد می کند و هم می تواند خدای ناکرده تابلویی باشد که خب الحمدالله عملکرد ما را نشان دهد.  این فراکسیون در بحث نخبگان و زنان اقدامات موثری صورت داده و

همینطور در مسیر رفع مشکلات مردم و جامعه بشری و رسیدن به راه حل ها کمک شایانی کرده است.   

*از انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت کردید . به نظر شما چه عواملی در انتخابات و نمایندگان ، سرمایه اجتماعی انتخاباتی را در آن بخش بالا می برد؟

افتخاری: اینکه مردم ببینند نمایندگانی که حاضر می شوند از جنس مردم هستند . آشنای با درد مردم و صادق و رو راست هستند خیلی موثر است .در بحث بدرقه شهید سلیمانی دیدیم دیگر بحث ذائقه سیاسی و غیره مطرح نبود. همه آمدند و قدر شناسی خود را نشان دادند. اگر دل مردم  این گونه بتپد باعث می شود مردم با شور و اشتیاق به عرصه بیایند. بینش و تحقیق هم مهم است اگر بدون بینش و تحقیق بیایند خیلی پرشور و تاثیر گذار نخواهد بود 

حضور مردم نه تنها برای امروز جامعه برای همه کشورها موثر است حتی اگر بخواهیم نگاه کنیم می بینیم که در قرآن کریم در رابطه با پشتیبانی مردم تایید شده و این در قرآن نیز هست  .

امام علی(ع) نیز در نهج البلاغه می فرماید اگر پیامی که خداوند گرفته و حضور مردم اگر نبود من نمی آمدم .اگر مردم فهمیدند و آمدند حضرت زمام  امور را بدست می گیرند  .

اگر رئیس جمهور و هر نماینده، رای مردمی بالایی داشته باشد قدرت او در چانه زنی و انجام امور اقتدار بیشتری پیدا می کند.باید هم برنامه قوی و هم تیم قوی داشته باشد یک تیم  مردمی و جوان؛ یعنی تلاشگر بودن . قطعا مردم به آن ها روی می کنند و مردم با استفاده از این ظرفیت های مردمی می توانند موفقیت خوبی بدست بیاورند . منتخبین واقعا سعی در حل مشکلات داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

دکتر عامری: نقش برگزاری کنفرانس دیپلماسی اسلامی در شناخت رسول مهربانی و اخلاق و مقابله با تحریف‌های مختلف

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی، گفت: سعی می‌کنیم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = بیست هفت