افراط گرایی و چرایی آن در جوامع توسعه نیافته

دکتر رضا کمانی : با وجود اینکه در افراط گرائی شدید  زمیته های روانی دخیل است،با این حال تعداد کمی از این افراد و گروهها به معنای واقع آن ضعیف العقل نیز هستند. در اغلب اوقات خود افراط گرایان اعمال و دیدگاه های افراطی خود را توجیه نموده و آن را یه یهانه های واهی فردی و اجتماعی لازم هم می دانند.

کارشناسان هشدار میدهند که تلاش برای درمان افراط گرایی به عنوان یک بیماری روانی٬ باعث ایجاد تروریست های ظاهراً سازگار خواهد شد یعنی نوعی تروریست پنهان.

داکتر مارک سیجمن، روانشناس جنایی می گوید که او در یک تحقیق اجرا شده بالای تعداد 400 تن از شورشیاندستگیر شده٬ کمتر از پنج نشانه از سایکو پاتی را تشخیص نمود.

در این افراد یک روحیه ترور همه به بقای خودم وجود دارد .

این واضحاً غلط است. به هیچ وجه نه یک الگوی بخصوص در تشخیص یک افراطگر بالقوه که به همه مناسب باشد و نه یک پروسه یا راهی که باعث خشونت افراط گرائی گردد، وجود دارد.

او میگوید محققین باید افراط گرائی را در چوکات وسیع تر قرار دهند.

باید دقیق بررسی شود که مشکل در کجا است که افراط در یک جامعه راه خود را همچنان می یابد، چه در صورت تفوق طلبی نژادی باشد یا قوم گرایی.

با این حال محققان طی آمار گیری، ارتباط قابل ملاحظه ای بین فقر فکری و عدم توسعه یافتگی و احتمال مبدل شدن یک کشور به منبع تروریزم به هر شکل را مشاهده کرده اند. کارشناسان میگویند، این واقعیت که معمولاً کشورهایی که توسط برخی گروهها عقب نگه داشته میشوند دارای وضعیت سیاسی-فکری ضعیف نیز میباشند، نیاز به مطالعه گسترده مفهوم افراط گرایی را بیشتر تقویت می بخشد.

حتی درنتایج آمار گیریهای گذشته عکس این باور ثابت شده، چونکه تشویق کنندگان تحجرگرایی و مروجان افراط گرایی در کل خود نیز از نظراعتقاد و باور به افراط گرایی نزدیک و مبتلا به این عارضه روحی و اجتماعی هستند. در نتیجه عدم قدرت ارتبااط گیری با جهان و تعامل سازنده نیز خود این افراط و سروصدای بدون تقکر را تشدید می نماید و این اشتباه بدی است که تصور شود دیگر کشور بدان مبتلاست و بقیه مصون هستند.

تروریست ها می توانند از عدم موجودیت تنوع، اختلافات و… افراد نیز سوء استفاده می کنند. متخصصین میگویند، جوامع باز آزادی بیان را اجازه میدهند، آنها همچنین شهروندان را از محرومیت ها و خطر عقب ماندگی آگاه می سازند. در عین حال، جوامع بسته کنترل بیشتر وافکار افراطی درمقابل جوامع دموکرات دارند.

برای اطمینان، تعلیم و تربیت جمعی و یکسان در کل ایده آل نیست. کارشناسان اشاره میکنند، که مثال های زیادی از افراط گرایان است که در جوامع چند فرهنگی رشد کرده اند. بعضی اوقات، تعلیم و تربیت در جوامع چند فرهنگی باعث می شود که یک فرد در جستجوی دید سیاه و سفید از جهان باشد و دید خاکستری که بتوان توسعه ایجاد کرد و صلح جهانی برقرار کرد در آنجا کمرنگ است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × 2 =