افزایش بحران در لبنان / اعتصاب سراسری داروخانه ها

♦به گزارش سلام نیوز در اعتراض به کمبود شدید مواد دارویی، داروخانه‌های سراسر لبنان به مدت دو روز دست به اعتصاب سراسری زدند.

اعتصاب داروخانه‌ها در اعتراض به نبود مواد دارویی حتی شیر خشک، که با کمبود بنزین و سوخت  وصف‌های طولانی دربرابر پمپ بنزین‌ها نیز همراه شده، نشانه تازه‌ای است از فروپاشی اقتصادی لبنان که گویی در حال خارج شدن از کنترل است. این همه در حالی است که طبقه سیاسی لبنان همچنان در وضعیت بی عملی به سر می‌برد.

صف کشیدن خودروها در برابر پمپ بنزین‌ها صف‌هایی چنان طولانی ایجاد کرده که باعث ترافیک سنگین در اکثر خیابان‌ها شده است. شماری از پمپ بنزین‌ها با خالی شدن مخزنشان تعطیل شده‌اند.

این وضعیت بر نارضایتی‌ها افزوده و تجمعات و اقدامات اعتراضی‌ای هم در نقاط گوناگون بیروت و دیگر شهرها دیده می‌شود. معترضان می‌گویند که دولت عمدا این کالاها را تأمین نمی‌کند تا بعد قیمت آنها را افزایش دهد.

از اکتبر 2019 تاکنون لیره لبنان 85 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این وضعیت و کمبود ارز باعث شده که بانک‌ها محدودیت‌های شدیدی بر دسترسی مردم به پول‌هایی که در حساب‌هایشان دارند و همچنین بر حوالجات تعیین کنند.

بانک مرکزی لبنان از چند ماه پیش با کاهش ذخایرش تأکید کرد که دیگر توان پرداخت یارانه دارو و سوخت را ندارد. این وضعیت موجب نگرانی شدید مردم و تلاششان برای انبار کردن کالا شده و به نوبه خود به تورم دامن زده است.

این همه در حالی است که نیروهای سیاسی لبنان 8 ماه است نتوانسته‌اند دولتی تشکیل دهند که بتواند با اجرای اصلاحات اقتصادی لازم، حمایت بین‌المللی برای حل تدریجی مشکلات را کسب کند.

در چنین وضعیتی، بخش درمان آسیب شدیدی دیده و بسیاری بیمارستان عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را متوقف کرده‌اند. پزشکان هشدار داده‌اند که مواد بیهوشی رو به اتمام است. بیمارستان‌های لبنان همچنین اعلام کرده‌اند که از هفته آینده دیالیز را متوقف خواهند کرد.

اتحادیه داروخانه‌داران تأکید کرده که کمبود دارو شامل همه نوع دارو حتی داروهای مسکن معمولی و شیر خشک می شود و این باعث تنش میان مشتری‌ها و داروخانه‌ها شده است.

آنان هم تأکید می‌کنند که دارو در انبارها هست اما شرکت‌های پخش حاضر به پخش دارو نیستند تا بتوانند دارو را در بازار سیاه بفروشند یا بعدتر قیمت آن را افزایش دهند.

روز گذشته سرتیپ عباس ابراهیم، مدیر سازمان امنیت لبنان، تأکید کرد که با کمک عراق، لبنان دچار خاموشی سراسری برق نمی‌شود.

قرار است عراق به نیروگاه‌های لبنان که که با مازوت کار می‌کنند، نفت ارسال کند.

ابراهیم در گفت‌وگو با شبکه خبری العراقیه گفت که در مدت اخیر چند بار به عراق سفر و با نخست‌وزیر عراق دیدار کرده و افزود که الکاظمی از وی درباره نیاز فوری لبنان پرسیده و جوابی که وی داده نفت سیاه بوده است.

او گفت که نخست‌وزیر درجا به درخواست لبنان پاسخ گفت و در همان جلسه با وزیر نفت تماس گرفت و از او خواست که به دفتر نخست‌وزیر برود و همان‌جا جلسه‌ای سه نفره برگزار و بر ارسال نفت به لبنان توافق شد.

ابراهیم افزود که در سفر اخیر خود به بغداد حدود یک ساعت با نخست‌وزیر عراق دیدار کرده و به الکاظمی توضیح داده که 500 هزار تُن نفت برای لبنان کفایت نمی‌کند و درخواست یک میلیون تُن نفت داده است و گفت که نخست‌وزیر عراق سه روز بعد به وی جواب مثبت داده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 × = هشت