آخرین تحولات افغانستان و وضعیت اقشار مختلف در گفتگو با حجت الاسلام بلخی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین عالمی بلخی رئیس مجمع محبان اهل بیت(ع) افغانستان و معاون شورای علمای شیعه این کشور در خصوص آخرین تحولات افغانستان و وضعیت اقشار مختلف این کشور با تلویزیون یک افغانستان، گفتگو کرد.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز عالمی بلخی با اشاره به عملکرد ضعیف دولت اشرف غنی اظهار کرد: دولت اشرف غنی برآمده از دل اختلافات و اتهامات بود و در آن زمان دولت وحدت ملی در افغانستان، شکل گرفت. من در تیم رقیب انتخاباتی اشرف غنی بودم و وارد کابینه شدم و پنج سال و هفت ماه در دولت اشرف غنی به عنوان وزیر پیشین مهاجران کار کردم.

وی ادامه داد: در دوره وزارتم، وزیر امور خارجه آلمان گفته بود که افغانستان، پذیرش مهاجران را پذیرفته است، من مصاحبه ای در باره این صحبت کردم و گفتم که افغانستان، مهاجران را تنها در قالب قوانین بین المللی می پذیرد.

* اشرف غنی دمدمی مزاج بود 

وزیر پیشین مهاجران افغانستان افزود: در طول پنج سال ریاست جمهوری اشرف غنی، 110 وزیر به کابینه آمدند و رفتند. برخی از قوانین در طول دولت اشرف غنی، عوض شد.

عالمی بلخی، اشرف غنی را رئیس جمهوری دمدمی مزاج دانست و تصریح کرد: او به صورت لحظه ای تصمیم میگرفت. در دوره دوم اشرف غنی و مذاکرات صلح با طالبان، فرصت صلح را از دست دادیم و اگر آن فرصت از دست نمیرفت، امروز شاهد یک حکومت تحریم شده و دولتی یک طرفه و گرسنگی مردم و آوارگی چند صد هزار نفر در افغانستان نبودیم. 

رئیس مجمع محبان اهل بیت(ع) افزود: زمانی که قرار شد دولت ائتلافی از سوی طالبان و دولت افغانستان تشکیل شود، اگر او میپذیرفت شخص دیگری به جای او رئیس جمهور شود ، این وضعیت بوجود نمی آمد و با برخی اقدامات اشرف غنی، برای عدم تشکیل حکومت همه شمول به نفع مردم در این کشور بهانه ای ایجاد شد.

عالمی بلخی با اشاره به تجربه کار با اشرف غنی اظهار کرد: من در دوره حضور در کابینه اشرف غنی با او در نبرد بودم، اما از کار با اشرف غنی پشیمان نیستم . به من می گفتند که یکسری مسائل در این دولت وجود دارد اما من نپذیریم و سعی کردم که برای محروم ترین قشر جامعه که آوارگان هستند، کار کنم. زمانی که وزیر مهاجرین افغانستان بودم، جنگی بین طالبان و داعش در این کشور اتفاق افتاد که موجب آوارگی چند هزار خانواده از اعضای طالبان شد. من گفتم ما کار انسانی میکنیم و وظیفه امدادرسانی به آوارگان را داریم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که وزارت را در کابینه دولت دوم اشرف غنی نپذیرفتم، این بود که پیش بینی میکردم که یک حکومت ائتلافی به وجود بیاید و جایگزین نظام جمهوری در افغانستان شود. تصور من این بود که دکتر عبدالله عبدالله به قطر برود و توافق صلح را با طالبان امضا کند و قدرت در افغانستان به صورت مسالمت آمیز به حکومت ائتلافی منتقل شود. 

عالمی بلخی با اشاره به دلیل باقی ماندن خود در افغانستان اظهار کرد: من فکر میکردم که در هر شرایطی باید در کنار مردم باشم. این باور را داشتم که تهدید سیستماتیکی وجود دارد. نیروهای امارات اسلامی، مردمی هستند که به قول خود عمل میکنند ، البته ریسک و خطر همیشه در افغانستان وجود دارد. تحلیل من این بود که پس از شکل گیری امارات اسلامی، فرافکنی روحی برای مردم افغانستان ایجاد شود و اگر من در افغانستان باقی بمانم و خبرش منتشر شود، برای روحیه مردم این کشور خوب است، به همین دلیل من خبر حضورم در کابل را خیلی زود، رسانه ای کردم.

وی ادامه داد: امارات اسلامی اعلام کرده است که امنیت شخصیتهای سیاسی که به افغانستان برگردند، تامین است و آنها میتوانند در خانه هایشان زندگی کنند، اما سیاستمداران احساس اطمینان نمیکنند که با وضعیت موجود به افغانستان برگردند. اگر حکومت همه شمول در افغانستان تشکیل شود که اعضایش تنها از یک گروه نباشند، وضعیت عوض میشود. باید منصفانه بگویم که امنیت افغانستان نسبت به دوره قبل بهتر شده است، البته مشکلاتی در این کشور وجود دارد و انتقام جوییهایی صورت گرفته است، اما ایجاد کردن امنیت به عنوان یک دستاورد برای طالبان، واقعیت دارد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× شش = 54