فرزند ایران / «الزامات اولیه در یک دولت مهدوی»

فرزند ایران : ماه مبارک شعبان ، منور و معطر به نام خاتم المرسلین(ص) و امام زمان (عج الله)است. برخي افراد و گروه‌هاي منحط فكري براين عقيده موهوم سوارند كه هرگونه حكومتي قبل از ظهور حضرت ولي عصر- ارواحنا فداه- باطل و محكوم به فروپاشي است.

درحالي كه شيعه 12 امامي براين باور است كه زمينه‌سازي جهت گسترش حكومت‌هاي اسلامي برروي زمين كه از رنگ و بوي مهدوي برخوردار باشند، خود از آرمان‌هاي امام زمان(عج) و برطرف‌كننده موانع ظهور و همچنين مصداق عيني «مسارعين» در دعاي عهد است.

بدون شك منظور برخي روايات از حكومت‌هايي كه در زمان ظهور فرو خواهند پاشيد، حكومت غير صالحان روي زمين است حتي اگر نام اسلامي بودن را يدك بكشند، لذا تلاش جهت هرچه اسلامي‌تر كردن شيوه‌هاي حكمراني و اداره سياسي بر جوامع و نزديكي به آرمان‌هاي حكومت مهدوي، خود از مهم‌ترين اقدامات لازم در دوران غيبت امام معصوم است.

صهيونيسم جهاني در تقابل با مهدويت و ضربه زدن به تفكر «حكومت ديني » دركشورها ابزارهاي گوناگوني را به كاربسته و با ايدئولوژي سازي‌هاي پوشالي تلاش كرده است شمايل دولت‌هاي اسلامي را از «مغناطيسم مهدويت» و حكومت مهدوي دور كند. تفكراتي چون سكولاريسم، ماركسيسم اسلامي، پراگماتيسم و امثال آن نمونه بارز اين ايدئولوژي‌هاي حكومتي است كه در مقابل اسلام ناب و حكومت مهدوي ساخته و پرداخته شده است.

براي نزديك ساختن هرچه بيشتر رويه دولت‌ها در كشور به سمت حكومت مهدوي، نخست بايد ويژگي‌هاي حكومت مهدوي را كه در روايات مكرر بدان اشاره شده است بشناسيم تا گامي به سمت تشابه و قرابت به آن برداريم:

1- اهمیت به عدالت گستري:

يكي از ويژگي‌هاي حكومت مهدوي اشاعه فراگير «تفكرعدالت‌محور» در امور حكومتي و مردمي است. دولت‌ها نيز در شرايط كنوني بايد به دنباله‌روي از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و در راستاي تحقق جامعه مهدوي در جاده عدالت گام بردارند. بدون شك پيش‌نياز احقاق عدالت در امور حكومت و مردم، شجاعت است نه فقط اعتدال. حضرت علي (ع) پس از تحمل مرارت‌ها و بي‌وفايي‌هاي فراوان در مسير تشكيل حكومت اسلامي، در يكي از خطبه‌هاي خود مي‌فرمايند:«والله كه مي‌ترسم، هنوز عدالت را آن گونه كه مورد رضاي احديت است برقرار نكرده باشم.» عدالت در دولت و حكومتي كه داعيه مهدويت دارد، نه يك تز سياسي يا شيوه حكومتي كه يك«اصل» است.

 

2-اهمیت به علم و دانش و رشد: 

در روايات مكرر از امام صادق(ع) به گسترش و حمايت همه‌‌جانبه از علم و دانش در حكومت قائم آل‌محمد اشاره شده است. دانش به عنوان يكي از ابزارهاي مهم برطرف كردن ناآگاهي و موانع تكامل بشري، مورد توجه حضرت خواهد بود. ليك دانش‌پروري و علم‌اندوزي، تنها به زير چتر اخلاقيات و حدود الهي به تعالي انسان منجر خواهد شد و تنها بدين شيوه مي‌توان از آسيب‌هاي آن مصون ماند.

يكي از اقدامات راهبردي در جهت نزديك شدن هرچه بيشتر دولت‌ها به ويژگي‌هاي مهدوي نيز گسترش علم و دانش به زير سايه ارزش‌هاست. مسئله حفظ ارزش‌ها در كنار توسعه علمي، وجه تمايز دولت‌هاي اسلامي با دول غربي است.

 

3- توجه ويژه به فرهنگ و آموزش:

تعريف صحيح از فرهنگ و مبارزه فرهنگي بخش اعظمي از رسالت اجتماعي و فردي در جامعه اسلامي و مهدوي است. در حكومت حضرت مهدي(عج) قرآن و سنت دو محور اصلي در تعريف فرهنگ و تشكيل كانون‌هاي فرهنگي خواهد بود. در حقيقت، فرهنگ زيرساختي فكري است كه رفتار، گفتار و سبك زندگي يك ملت را برنامه‌ريزي مي‌كند.

 روايات مكرر اشاره به ساخت مسجد‌ها و محل‌هايي از سوي حضرت در راستاي ترويج آموزه‌هاي فكري، اعتقادي و درواقع «فرهنگي» دارد. اين مهم نشان از جايگاه رفيع «مبارزه فرهنگي» در تفكر مهدوي است، لذا يكي ديگر از ويژگي‌هاي دولت و حكومت اسلامي در دوران فعلي كه بايد شيب لازم را به سمت آن پيدا كنيم، آموزه‌هاي فرهنگي و در كلامي ساده‌تر حمايت همه‌جانبه دولت از جبهه جنگ نرم است. غرب سال‌هاست تلاش مي‌كند با برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌هاي از‌پيش‌طراحي‌شده ميدان تفكر و فرهنگ اسلامي را در سطح جهان و در داخل كشورها تخريب كند.

دولت‌ها و كارگزاران سياسي بايد تقابلي همه‌جانبه نسبت به برنامه «تغيير ذائقه فرهنگي» به سمت شبه‌فرهنگ‌هاي غربي، اسلام امريكايي و امثالهم داشته باشند و با تدوين طرح‌هاي لازم در مجلس و تبديل آن به فوريت‌هاي قانوني به صورت جدي با آن مقابله و از طرح‌هاي فرهنگي بر پايه آموزه‌هاي صحيح اسلامي حمايت كنند.

 

4-مبارزه با فساد و تلاش در مسیر امنيت اقتصادي:

يكي ديگر از خصايص بارز حكومت حضرت مهدي (عج) گستره امنيت و عدالت اقتصادي در جامعه و از بين رفتن تبعیض وبی عدالتی اجتماعی است.

روايت است كه يكي از حساسيت‌هاي شديد ايشان بيت‌المال خواهد بود و آن را به گونه‌اي كه فقر اقتصادي ريشه‌كن شود به کار خواهد بست.  بايسته است كوچك‌ترين گام‌ها و حركت‌هاي اقتصادي دولت‌ها در كشور بر اين مبنا استوار باشد كه نسبت به بيت‌المال و حق‌الناس حساسيت ويژه‌اي به خرج دهند.

آيا مسائلي چون فيش‌هاي نجومي و قانوني كردن حمله به بيت‌المال يا مخالفت‌هاي گاه و بيگاه در مبارزه با مفسدان اقتصادي در تراز يك دولت اسلامي وآن هم در كشوري است كه داعيه مهدويت دارد؟! در شرايط كنوني اگر قادر به پيشگيري از چنين مسائلي نيستيم، مبارزه و برخورد با فساد اقتصادي حداقل واكنش مورد انتظار و از اهم وظايف دولت محترم و هردولتي پيش يا پس از آن است.

5- انتخاب افراد صالح در بدنه حكومت اسلامي:

انتخاب و گماردن افراد صالح در رسيدگي به امور مردم يكي از اصول حاكميتي مهدي موعود خواهد بود. در بنياد‌سازي براي حكومت مهدوي بايد پاك‌ترين و عادل‌ترين و پارساترين افراد، قدرت سياسي و حكومتي را به دست گيرند و به مسائل مردم رسيدگي كنند، لذا يكي از ويژگي‌هاي دولت مهدوي مسئله كارگزاران سياسي و مديريتي در كشور است.

حضرت علي(ع) مي‌فرمايد:«رهبر و امير فاسد مردم خود را فاسد خواهد كرد.» اين مهم نشان از اهميت ورود افراد صالح و امانتدار به بدنه سياسي و تصميم‌گيري در كشور است. در صورت افتادن ابزار قدرت به دست ناصالحان و افراد ناشايست، اولويت‌هاي فكري و ارزشي جوامع به تدريج تغيير خواهد كرد. بدون شك اهتمام جدي به اين مقوله كه هنگام انتخاب رياست جمهوري یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و … به مسئله «انتخاب اصلح » و «قرابت به معيار‌هاي حكومت و دولت مهدوي» توجه ويژه‌اي شود مي‌تواند خود عامل مهمي در ايجاد ساختار سياسي سالم، سودمند و كارآمد در كشور باشد.
ويژگي‌هاي فوق تنها مواردي محدود از الزامات مهدوي در دولت‌هاست. هرگونه غفلت و كوتاهي در مسير قرابت به معيار‌هاي مهدوي، غفلت در امانت الهي است. 

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پنج = 15