“الکاظمی”کمیته حقیقت یاب برای حوادث ناصریه تشکیل می دهد

♦به گزارش سلام نیوز  به نقل از واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، دستور تشکیل کمیته‌ای بلندپایه برای بررسی حوادث ناصریه را داده است.

این واحد اعلام کرد که این کمیته به ریاست سرلشکر باسم الطائی و عضویت شماری از فرماندهان بلندپایه وزارت دفاع و کشور و سازمان امنیت ملی عراق برای تحقیق درباره حوادث سه روز گذشته در ناصریه تشکیل شده است.

در این حوادث چند تن جان باخته و ده‌‌ها نفر از معترضان و نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرده که این کمیته به محض ورود به ناصریه فعالیت خود را آغاز کرده است.

پلیس استان در بیانیه‌ای تأکید کرد که با وجود فشارهای شدید و آزارهایی که از جانب تظاهرات‌کنندگان با پرتاب سنگ و روش های دیگر می‌بیند از هیچ تلاشی برای حفاظت از امنیت و ثبات استان و حفظ اموال عمومی و زیرساخت‌های شهر کوتاهی نمی‌کند.

این بیانیه خطاب به معترضان افزوده که مردم ذی‌قار پیوندهای خانوادگی و عشایری گوناگونی با نیروهای پلیس دارند و همه فرزندان یک استان و برادران و دوستان شما هستند، به آنان حمله نکنید و غرض‌ورزان را با این کارتان شاد نسازید.

پلیس استان افزوده که با جدیت به مسئولیت خود در حفظ آرامش و امنیت شهر ادامه دهد و از همه می‌خواهد که با موضع‌گیری شرافتمندانه به ناآرامی‌ها که موجب سوگواری و رنج دیدن دیگران می‌شود پایان دهند و مطالبات مشروع خود را از روش‌های مسالمت‌آمیز پیگیری کنند.

در این بیانیه پلیس ذی قار ابراز امیدواری کرده که بزرگان قوم در هر مقام و منزلتی که هستند برای حفاظت از خون‌های مردم وارد عمل شوند و افزوده که به همه اطمینان می‌دهیم که به مسئولیت‌های خود برای کاهش جرم‌وجنایت و اقدامات غیر قانونی ادامه خواهیم داد و امنیت ناصریه و ذی قار را حفظ خواهیم کرد.

گفتنی است شهر ناصریه به عنوان یکی از کانون های اعتراضات ۱.۵ سال اخیر موسوم به «اعتراضات اکتبر» هر از گاهی شاهد از سرگیری تظاهرات است که در برخی موارد به درگیری های شدید و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی می انجامد.

 

منابع خبری عراق پیش از این تعداد تلفات اعتراضات ناصریه را سه کشته و ۹۰ زخمی اعلام کرده بودند.

«علی البیاتی» عضو کمیسیون حقوق بشر عراق نیز شمار کشته ها را پنج نفر و زخمی ها را ۲۷۱ تن اعلام کرد و گفت که ۱۴۷ نفر از زخمی ها را نیروهای امنیتی تشکیل می دهند.

به نوشته رسانه های عراقی، این افراد در جریان تیراندازی و استفاده از گازهای اشک آور، پرتاب سنگ، سلاح سرد و به آتش کشیدن ساختمان استانداری ذیقار کشته یا زخمی شده اند.

دور جدید تظاهرات در ناصریه مرکز استان ذیقار دوشنبه گذشته در مقابل ساختمان استانداری آغاز شد و معترضان خواستار برکناری «ناظم الوائلی» استاندار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین خواهان آزادی فعالانی شده اند که پیشتر دستگیر شده بودند.

در نتیجه شدت اعتراضات «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق به همراه «عبدالغنی الاسدی» رئیس دستگاه امنیتی ملی این کشور برای آرام کردن اوضاع وارد ناصریه شدند و با شیوخ و عشایر دیدار کردند.

همزمان «ناظم الوائلی» استاندار ذیقار از پست خود استعفا و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق «عبدالغنی الاسدی» رئیس دستگاه امنیت ملی عراق را به عنوان سرپرست استانداری ذیقار منصوب کرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × = 10