امکان اصلاح خاطرات غلط در مغز ؛در آخرین اکتشافات علمی

♦به گزارش سلام نیوز بر اساس یک مطالعه جدید محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان خاطرات کاذبی را در تصورات افراد کاشت و سپس خاطرات غلط را بدون آسیب اصلاح کرد.

IFL Science اعلام کرد همانطور که فیلم‌های کارآگاهی یا فیلم‌های کریستوفر نولان به شما یادآوری کرده است، خاطرات شما مجموعه کامل و بی‌نقص از وقایع گذشته نیستند، این مجموعه از خاطرات همواره درحال تغییر بوده و داستان‌ها و ایده به شکل مداوم ویرایش و بازنشر می‌شوند.

 در یک مطالعه جدید، محققان نشان‌ داده‌اند که چگونه می‌توان خاطراتی کاذبی از کودکی را در تصورات افراد کاشت و سپس خاطرات غلط را بدون آسیب رساندن به خاطرات واقعی اصلاح کرد.

خاطرات کاذب دوران کودکی را می‌توان به راحتی در ذهن افراد کاشت و سپس حذف کرد

روانشناسات دانشگان «هاگن» آلمان و دانشگاه «پورتسموث» انگلستان 52 نفر را برای پیوستن به مطالعه درباره خاطرات دوران کودکی جمع کردند. قبل از انجام آزمایش، محققان پرسشنامه‌هایی را برای والدین این شرکت‌کننده‌ها ارسال کردند و  و از آنها خواستند دو واقعه را که در کودکی فرزندانشان اتقاق افتاده و دو رویدادی که هرگز رخ داده اما قابل قبول برای آنها خواهد بود را بیان نمایند. همچنینن شرکت‌کنندگان توسط والدین خود تشویق شدند که باور کنند همه خاطرات بیان شده واقعی است.

پس از انجام اینکار 52 شرکت کننده برای چندین جلسه مصاحبه فراخوانده شدند. در این جلسات و مصاحبه‌ها از آنها خواسته شد که رویدادهای گذشته ارسال شده توسط والدینشان را به خاطر آورند. پس از اینکه مصاحبه‌ها تحت تکنیک مشخصی قرار گرفت، نتایج نشان داد که بیش از 56 درصد از شرکت کنندگان متعقد بودند که وقایع نادرست واقعا رخ داده است. (خاطرات دروغین به طرز ماهرانه‌ای در ذهن آنها کاشته شده بود.)

یافته‌های این پژوهش اخیرا در مجله پیشرفت‌های علوم منتشر شده است.

حافظه و یادسپاری (Memory)قسمتی از شناخت (مغز) است که رمزگذاری و طبقه‌بندی اطلاعات بر عهده آن است. باحافظه اطلاعات وشناخت به مرور تکمیل و بر اعمال ما در آینده اثر می‌گذارند. پایه آن تشکیل ارتباطات موقتی قوی و کافی در قشر مغزی می‌باشد. حافظه اغلب به عنوان سیستم پردازش اطلاعات نیز شناخته می‌شود. براساس پژوهش انجام گرفته توسط Hampson و همکاران ۲۰۱۸ از سال ۱۹۵۷ به نقش مهم هیپوکامپ در رمزگردانی و حفظ اطلاعات اشاره شده‌است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − هفت =