انتشار فراخوان دومین دفتر مطالعات قصه‌گویی در آستانه روز ملی فردوسی

گزارش: رضا اصلان پور

♦به گزارش سلام نیوز فراخوان دومین دفتر «گاهنامه بین‌المللی مطالعات قصه‌گویی شهرزاد» ویژه سال ۲۰۲۲ همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز گرامی‌داشت فردوسی و شاهنامه به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس و به گفته سید علی کاشفی خوانساری دبیر این گاهنامه در فراخوان دومین سال انتشار این گاهنامه دو موضوع «قصه‌گویی و پاندمی کرونا» و «قصه‌گویی کسب و کار» به سرفصل‌های این مجموعه مقالات اضافه شده است. شورای مشاوران دومین دفتر شهرزاد جمعی از پژوهشگران و فعالان قصه‌گویی در جهان هستند. این افراد عبارتند از پروفسور اولریش مارزلف (آلمان)، به‌آتریس مونته‌رو (اسپانیا)، دکتر سید عارف عارف (افغانستان)، دکتر طاهره داخل طاهر (عراق)، دکتر سکین سارپکایا (ترکیه)، دکتر نینا گایاتری (هند)، ماجور راجان (سنگاپور)، دکتر مو هونگ یان (چین).

 نویسندگان و پژوهشگران تا پایان آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) برای ارسال مقالات و نوشته‌های خود فرصت دارند.  

این مجموعه مقالات با مشارکت و حمایت معنوی شبکه بین‌المللی قصه‌گویی و مسابقه جهانی قهرمانی قصه‌گویی تهیه و منتشر می‌شود.

ایران یکی از مهدهای قصه‌گویی در تمدن جهانی است و قصه‌ها و قصه‌گویان ایرانی در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای در این هنر داشته‌اند. با این حال به گفته کاشفی متاسفانه هیچ نشریه تخصصی با موضوع قصه‌گویی در کشور ما تهیه و منتشر نمی‌شود. برای همین این گاهنامه از سال گذشته با همکاری جمعی از محققان ایرانی و غیر ایرانی بنیان گذاشته شده تا به سهم خود گامی در ارتقاء مطالعات قصه‌گویی در ایران و جهان بردارد.

 به گفته کاشفی خوانساری بر اساس فراخوان دفتر اول شهرزاد که سال ۲۰۲۰ منتشر شد، یک کتاب مجموعه مقاله شامل ۶۷ مقاله از ایران، آلمان، چین، افغانستان، ترکیه، کانادا، بوسنی و نروژ و یک کتاب مجموعه یادداشت شامل ۴۰ یادداشت و خاطره تدوین شده که نسخه‌های ایرانی آن به زودی از سوی نشر چشمه منتشر خواهد شد.

اولین دفتر شهرزاد با مشارکت معنوی شبکه بین‌المللی قصه‌گویی تهیه شده بود، که در دفتر دوم ضمن تغییر مشاور هندی، اساتیدی از سنگاپور، ترکیه و عراق به جمع شهرزاد پیوسته‌اند. همچنین مسابقه جهانی قهرمانی قصه‌گویی حمایت معنوی از گاهنامه را در برنامه‌های خود گنجانده است.

در دفتر اول شهرزاد، مقالات قصه‌گویی در ۱۶ فصل همچون تاریخ قصه‌گویی، قصه‌های بومی، شیوه‌های قصه‌گویی، قصه‌های دینی، قصه‌گویی پست مدرن، کارکردهای آموزشی، پرورشی و درمانی قصه‌گویی، منابع قصه‌پژوهی و … گرد آمده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + = 15