انقلابِ«بهار میانمار»علیه کودتا !/ مردم میانمار خواستار همصدایی جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری شدند

♦به گزارش سلام نیوز معترضان میانماری روز یکشنبه(2 مه) در اوایل شهرهای میانمار یک صدا بیرون آمدند و برای مخالفت با کودتا که بیش از سه ماه آن ها را دچار بدترین خشونت ها و شکنجه نموده و باعث توقف اصلاحات دموکراتیک و رشد اقتصادی و تشدید تنش شده است ، راهپیمایی کردند . این راهپیمایی، گسترده ترین اعتراض مدنی علیه کودتا تا کنون بوده است. مردم میانمار از جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری و دیگر ملل درخواست هم صدایی علیه کودتا کردند .معترضان این اعتراض گسترده را انقلاب”بهار میانمار” علیه کودتا نامیدند که نباید خاموش شود.

08:57:43

رویترز اعلام کرد این اعتراضات به اندازه ای گسترده بوده است که بر خلاف اعتراضات پیشین ک با سرکوب به عقب رانده می شد، جبهه کودتا نتوانست آن را با سرکوب پراکنده سازد.

روز یکشنبه مردم میانمار با اجتماعات خارج از کشور در سراسر جهان ارتباط گرفته تا اعتراضات آن ها را به جهان نشان دهند و این پیام را منتقل کنند که مردم میانمار کودتا را نمی‌خواهند.

سازمان دهندگان این تظاهرات آن را” بهار میانمار” نامیدند.

برگزارکنندگان در بیانیه ای گفتند: جهان را با صدای وحدت مردم میانمار تکان دهیم.

تاکنون هیچ گزارش فوری از قتل و کشتار در این تجمعات گزارش نشده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد اعتراضات تنها یکی از مشکلاتی است که ژنرال ها با برکناری دولت منتخب به رهبری«آنگ سان سوچی» از 1 فوریه تاکنون به وجود آورده اند.

جنگ های داخلی و شورشیان اقلیت قومی در مناطق مرزی دور در شمال و شرق میانمار طی سه ماه گذشته به طور قابل توجهی تشدید شده و ده ها هزار غیرنظامی را آواره کرده است و این درحالی است که دولت کنونی میانمار برآمده از کودتا، اجازه انتشار همه تصاویر و اخبار از طرق مختلف نداده است. و گمانه ها بر این است اوضاع میانمار از آنچه رسانه ای شده است بدتر است.

*حملات موشکی کودتا چیان به سطح شهرها در سکوت رسانه ای

در برخی از مناطق ، غیرنظامیان دارای سلاح های موقت با نیروهای امنیتی درگیر شده اند در حالی که در مناطق مرکزی امکانات نظامی و دولتی که برای چندین نسل امن بوده اند ، با حملات موشکی و موج سرکوب از انفجارهای کوچک و غیر قابل توضیح روبرو شده اند و این چیزی است که نهاد های حقوق بشری و رسانه ای آن را گزارش کرده اند و مردم به اینترنت پر سرعت جهت نشر در فضاهای اجتماعی بین المللی برای مدت طولانی دسترسی نداشته اند. 

صدا و سیمای میانمار در بولتن خبری دیروز شنبه ، جزئیاتی از حداقل 11 انفجار را طی 36 ساعت گذشته در سطح شهر ارائه کرد که بیشتر آنها در شهر اصلی یانگون بود.

این گزارش حاکی از این است  که این حملات ، خسارت هایی را وارد کرده اما تلفاتی نداشته است.

شبکه ملی میانمار گفت: برخی از آشوبگران که خواهان ثبات در کشور نیستند و از طرف کودتا مامور شده اند ، بمب های دست ساز را به سمت ساختمانهای دولتی و جاده های عمومی برده و در محل قرار می دهند.

*سکوت کودتا چیان و عدم پاسخگویی علیه جنایات

سخنگوی حکومت نظامی به تماس هایی که از سوی رسانه های بیرونی گرفته شد تا از صحت اخبار اطمینان حاصل کند، پاسخ نداد. برخی پرتال های خبری از انفجار در بیرون پادگان پلیس در یانگون در اوایل روز یکشنبه خبر دادند.

گزارشگر حقوق بشر به این شبکه گفت وسایل نقلیه در حال شعله ور شدن هستند و افراد از ترس انفجارهای بزرگ ناشی از آتش سوزی چند خودرو کنارهم اضطراب سختی را در محله ها تجربه می کنند، اما هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات جانی در دسترس نیست.

یک پایگاه خبری در همان لحظه خبر از انفجار دیگری در شهر داد که صدای آن مردم را از محل دور ساخت.

 گروه مدافعان حمایت از زندانیان علیه کودتا می گوید از زمان کودتا نیروهای امنیتی دست کم 759 معترض را کشته اند.

سلام نیوز قادر به تایید تلفات از منابع رسمی میانمار نیست و گزارشات واصله تنها از خبرگزاری های ، گزارشات حقوق بشری و شبکه های تلویزیونی میانمار است و منابع دولتی این کشور در اثر فشار کودتا هیچ آمار و تلفاتی از داخل میانمار در حال حاضر به هیچ رسانه ای در جهان ارائه نداده اند و آمار موجود همه بر پایه همان منابع داده است. 

ارتش در اواسط آوريل تنها به كشته شدن 248 معترض اعتراف كرد و گفت آنها پس از آغاز خشونت كشته شدند. ارتش می گوید ، چندین نفر از نیروهای امنیتی نیز در این تظاهرات کشته شده اند.

گفتنی است سازمان های حقوق بشری  هشدار داده اند كه اعتراضات و یك برنامه نافرمانی مدنی اعتصابات اقتصاد را فلج كرده و احتمال گرسنگی فقرا را افزایش داده است.برنامه توسعه سازمان ملل نیز هفته گذشته هشدار داد که تأثیر همه گیری و بحران سیاسی می تواند باعث شود که 25 میلیون نفر از مردم میانمار تا سال 2022 به فقر برسند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 8