اکران آنلاین از اختیار ارشاد خارج است/ طرح‌های حمایتی دولت به سینما کمک کرد؟

گزارش : محمد ایرما

♦به گزارش سلام نیوز سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی که از مهرماه ۹۹ سکان هدایت مهمترین معاونت سازمان سینمایی را در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم به عهده گرفته، از ابتدا تاکنون با چالش‌هایی چون تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا و صف طولانی فیلم‌های در انتظار اکران مواجه بوده است. در این مدت با وجودی که سینماها از گروه ۳ مشاغل به گروه ۲ منتقل شدند، اما هیچ‌گاه به رونق مناسبی نرسیدند و همواره سایه تعطیلی و مشکلات اقتصادی را حس کردند.

شورای صنفی اکران آنلاین نیز دیگر چالش رجبی فروتن در این معاونت بود که با وجود رونق نسبی اکران آنلاین به سرانجام نرسید و وی در این گفتگو، توضیح داده است که تشکیل احتمالی آن به طور کلی از اختیار سازمان سینمایی خارج شده است.
سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با صبا، درباره وضعیت شورای صنفی اکران آنلاین گفت: اگر اصرار بر تدوین ساز و کار روشنی داشتیم به این دلیل بود که به واسطه آن منافع تهیه‌کنندگان و پلتفرم‌های موجود توامان به صورت مرضی‌الطرفینی در قراردادی تیپ‌مانند، مراعات شود و تضمین‌های لازم برای آن پیش‌بینی شود. از سوی دیگر به منظور شفاف‌سازی این شیوه جدید اکران هم باید به سامانه سمفا متصل می‌شد تا میزان فروش فیلم‌ها و سایر اطلاعات مرتبط با آن به روشنی و در لحظه قابل دریافت و تحلیل باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ارقام ادعایی درباره میزان فروش فیلم‌ها به روش برخط، قابل راستی‌آزمایی نیستند و فاقد اعتبار و استناد هستند. از سال گذشته که به مرور اختیارات نظارتی سازمان سینمایی بر عرضه محتوا در فضای مجازی کاسته شد و اختیارات آن به صورت انحصاری در اختیار مرجع دیگری قرار گرفت، انتظار می‌رود تهیه‌کنندگان و دفاتر پخش پیگیر این امر مهم باشند. سازمان سینمایی نیز آماده ارائه و اشتراک تجربیات انباشته خود در این زمینه خواهد بود.

انتقاد تلویحی از بسته‌های حمایتی کرونایی
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با اشاره به پیشنهاد تازه انجمن سینماداران اظهار کرد: درباره پیشنهاد مطرح‌شده برای اکران ۵ فیلم تازه که در آن بر راضی کردن صاحبان فیلم‌ها از سوی سازمان سینمایی اشاره شده است، چند نکته را باید مدنظر داشته باشیم: آنچه که طی یک سال گذشته تحت عنوان بسته‌های حمایتی برای اکران فیلم‌های سینمایی به اجرا درآمد، به تحقق اهداف موردنظر کمک کرد؟ آیا این تدابیر سبب افزایش حضور تماشاگران در سینماها، رونق سالن‌ها و تقویت انگیزه تهیه‌کنندگان برای اکران فیلم‌شان شد؟ آیا طرح و برنامه‌های دیگری برای استفاده بهینه از بودجه و اعتبارات موجود نمی‌توان به اجرا درآورد؟
وی ادامه داد: در همین رابطه هنوز تعهدات سه ماه آخر سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال جاری را نتوانسته‌ایم در قبال تهیه‌کنندگان، دفاتر پخش و سینماداران ایفا کنیم و به محض تخصیص اعتبار آن را پرداخت خواهیم کرد و امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد. درباره سیاست‌ها و تدابیر جدید از اعضای کارگروه سینمایی کرونا خواسته‌ایم در جلسه ماه آینده نقطه‌نظرات و پیشنهادهایشان را اعلام کنند.

این مدیر سینمایی درباره پیشنهاد حوزه هنری نیز توضیح داد: در این فاصله مجتمع بهمن سبز و حوزه هنری، بسته‌ای را برای اکران فیلم‌های متوسط در زنجیره سینمایی وابسته به خود و دیگر سالن‌ها و همچنین در ادامه اکران آنلاین آن‌ها در پلتفرم اختصاصی خود طراحی کرده‌اند که در جای خود حاوی جنبه‌های مثبتی است.

اکران نیازمند اصلاح نظام‌نامه نیست
رجبی فروتن در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی منتشر نشدن نظام‌نامه اکران سینماها در سال ۱۴۰۰ با وجود گذشت سه ماه از سال جدید، بیان کرد: نظام‌نامه اکران همانند آیین‌نامه شورای صنفی نمایش در گذشته، شاید نیازمند اصلاحات و تغییرات اندک و موردی باشد، اما ادامه اکران در سال جاری متوقف به انجام این کار نیست و در حال حاضر هم ضرورت مبرمی برای انجام تغییراتی در آن احساس نشده است، زیرا چالش‌های مهمتری مثل نبود استقبال لازم از سوی تماشاگران، بی‌میلی صاحبان فیلم‌ها به اکران فیلم‌ها، فقدان پوشش تبلیغات تلویزیونی، فعلا ذهن‌ها را بیشتر به خود مشغول کرده است.
سعید رجبی فروتن در پایان گفت: در خاتمه خوشبین هستیم با ادامه طرح ملی واکسیناسیون و جلوگیری از هرگونه وقفه در اجرای آن به مرور شرایط برای ایمنی بخشی به آحاد مردم در عرصه‌های عمومی از جمله سینما فراهم شود. به نظر می‌رسد برای بازگشایی همه سینماها و رونق دوباره آن‌ها حداقل به اندازه گذشته، هیچ طرح دیگری نمی‌تواند بدیل واکسیناسیون شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = هفت