ایران از برترین های حوزه تولید و کارگذاری و کاشت لنز چشمی

♦به گزارش سلام نیوز رییس هیات مدیره یکی از شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت مستقر در پارک فناوری پردیس در مراسم معرفی دستاوردهای شرکت‌های مستقر در این پارک که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت در مدت یک دهه در امر تحقیق، توسعه و تولید تجهیزات چشم پزشکی مشغول به فعالیت است، گفت: ما با تولید چندین محصول در حوزه چشم پزشکی توانستیم بخشی از نیازهای جامعه چشم پزشکی کشور را مرتفع کنیم.

 

وی یکی از این محصولات این شرکت را ” اینجکتور کارتریج” عنوان کرد که به منظور کارگذاری لنز داخل چشم در جراحی‌های آب مروارید از آن استفاده می‌شود و یادآور شد: این محصول جزو ۳۵ کالای اولویت دار ردیف یک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که ما توانستیم بعد از ۵ سال تحقیق و توسعه و بررسی ۳۰۰ فرمولاسیون در این زمینه به ساخت این محصول دست یابیم.

هادیان‌پور اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار جراحی آب مروارید در ایران انجام می‌شود که بیش از ۸۰ درصد مواد مصرفی در این نوع جراحی‌ها وارداتی است و از کشورهای دیگر تامین می‌شود، در حالی که ما به دانش فنی ساخت ” اینجکتور کارتریج” دست یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت دانش بنیان جزو ۶ شرکت دنیا است که به این دانش فنی رسیده است، اظهار کرد: ما موفق به تولید محصولی شدیم که مصرف سرانه آن ۴۰ میلیون برآورد شده است.

محقق این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این فناوری در سال ۱۳۹۸ به فرمولاسیون و فناوری کوتینک کارگذاری لنز داخل چشم دست یافتیم، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ تا سال جاری ضمن افزایش کیفیت این محصول، توانستیم به کیفیت معادل اروپایی و امریکایی برسانیم و ضمن آنکه محصولات متنوعی از آن را عرضه کنیم.

هادیان پور فرموله کردن محصولی برای جراحی چشم پزشکی را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: در جراحی‌های شبکیه چشم در بیماری “سوراخ شدن ماکولا” نیاز داریم تا لایه‌ای از شبکیه به نام ILM رنگی کنیم تا بتوانیم این لایه را در حین جراحی آزاد شود.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: برای این کار محلولی را نیاز داریم که این لایه را رنگی کند ضمن آنکه به سلول‌های چشم آسیبی وارد نکنه و همچنین بعد از پایان جراحی به راحتی از چشم خارج شود و ما جز ۵ شرکت دنیا هستیم که موفق به تولید این محصول شدیم.

به گفته وی قیمت نیم میلی‌لیتر نمونه وارداتی این محلول ۴۳۰ هزار تومان است، ولی نمونه داخلی با همان کیفیت با قیمت ۲۳۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

هادیان‌پور خاطر نشان کرد: اخیرا نیز با همکاری بیمارستان فارابی اقدام به طراحی و ساخت دفرکتوری برای نگهداشتن عدسی چشم کردیم. این ابزار برای بیماران مبتلا به آب مروارید استفاده می‌شود که دارای عدسی شلی هستند و در حین جراحی احتمال دارد که عدسی چشم پاره شود و به داخل چشم بیفتند. این عارضه خطرناکی است و با کمک چنین ابزاری می‌توان عدسی چشم را حین جراحی نگه داشت تا متخصصان چشم پزشک بتوانند جراحی ایمن داشته باشند.

وی با اشاره به تولید گاز سولفور هگزا فلوراید (SF۶) در این شرکت، تاکید کرد: این گاز به منظور تامپوناد لایه‌های شبکیه چشم در جراحی‌های ویترکتومی به کار برده می‌شود. این محصول کیفیتی معادل نمونه‌های اروپایی و با قیمت یک پنجم نمونه وارداتی است.

به گفته این محقق این محصول حدود ۹۰ درصد نیاز داخل را می‌تواند برآورده کند و با کیفیت بسیار بالا جامعه چشم پزشکی را از واردات این گاز بی نیاز می‌کند.

هادیان پور تولید محلول دیگری در حوزه چشم پزشکی را از دیگر محصولات این شرکت نام برد که در جراحی‌های ویترکتومی برای ایجاد فشار در لایه‌های شبکیه پاره شده در حین جراحی به کار برده می‌شود تا جراح بتواند لایه‌های شبکیه را به هم بچسباند و بعد از چشم خارج شود.

هادیان پور با بیان اینکه در حال حاضر با دو نوع تحریم “خارجی” و “داخلی” دست به گیریبان هستیم، یادآور شد: بعد از زمانی که محصولی را تولید کردیم و مجوز دریافت کردیم اگر بخواهیم محصول دیگری از محصول اول تولید ‌کنیم، باید دوسال برای اخذ مجوزها پیگیری کنیم ضمن آنکه حق فروش محصول داده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− پنج = 4