ایران وترکمنستان؛ تاکید بر توسعه روابط در فصل جدید همکاری ها

ایران و ترکمنستان دراین موضوع اتفاق نظر دارند که تقویت همکاری ها بین کشورهای همسایه می تواند به ایجاد تفاهم و تقویت دوستی ها و رفع بحران ها و حل اختلافات در بین کشورهای منطقه کمک کند.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، این موضوع در گفت و گوی وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان مورد تاکید قرار گرفت.

“رشید مرادوف “وزیر امور خارجه ترکمنستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با “حسین امیرعبداللهیان “وزیر امور خارجه ایران، دیدار اخیر روسای جمهوری دو کشور در تاجیکستان را نقطه عطفی در روابط دانست و بر پیگیری و اجرای تفاهمات به عمل آمده بین روسای جمهوری تاکید کرد.

آخرین وضعیت روابط دو کشور و برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان اکو ؛ از موضوعاتی بود که در این گفت و گو مورد تبادل نظر  قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشتن بهترین روابط  با همسایگان است. یکی از استراتژی های مهم  ایران در این جهت توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه و همجواردر آسیای مرکزی ، کشورهای حاشیه خزر و اتحادیه های منطقه ای نظیر اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی اکو است . جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور دارای مرزهای خاکی و آبی است. پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان با  ایران مرز خاکی دارند. همچنین کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، عربستان، روسیه و قزاقستان هشت کشوری هستند که از طریق خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر با ایران همسایه به شمار می‌روند.

ظرفیت های ایران درزمینه  حمل و نقل ترکیبی از مولفه هایی است  که در تقویت حضورایران در بازارهای منطقه  نقش مهمی دارد.  کارشناسان اقتصادی ظرفیت مبادلات تجاری میان ایران و همسایگان را که قابلیت عملیاتی شدن دارد،  بین ۴۰ تا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌کنند.ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است و با منابع عظیم زیرزمینی، ازموقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، برخوردار است.

«نوذر شفیعی» کارشناس مسایل بین‌الملل با تاکید بر اهمیت  تقویت روابط منطقه ای، استفاده از دیپلماسی اقتصادی را در ایجاد روابطی متوازن حائز اهمیت می داند و معتقد است که  ایران می تواند  با  گسترش ارتباطات خود با کشورهای  همسایه  از تمام توان و ظرفیت خود بخوبی استفاده کند.

برای بسیاری از کشورهای همسایه، ایران یک شریک تجاری خوب با کالاهای باکیفیت به شمار می‌رود.«حمید زادبوم» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه میزان صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه حدود ۲۵ میلیارد دلار است حجم این تجارت برای ایران را قابل افزایش تا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می داند.

استفاده از این ظرفیت ها  در شرایط  کنونی که  امریکا سعی در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال تحریم‌ها دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این هرچه درهم‌تنیدگی اقتصادی میان همسایگان محکم‌تر باشد تاثیر  آن برتقویت روابط  سیاسی- امنیتی و مقابله با تهدید های جمعی ملموس تر خواهد بود  .به همین دلیل  ارتقای متوازن روابط اقتصادی  و سیاسی در کاهش تنش‌ها و رفع اختلافات اهمیتی راهبردی  پیدا می‌کند.

ایران و ترکمنستان دراین زمینه دیدگاه همسو دارند و برای توسعه روابط  زیر ساخت های مناسبی را ایجاد  کرده اند و اکنون در فصل جدید از روابط مصمم به پیگیری و توسعه این همکاری ها هستند.

«قربانقلی بردی محمداف» رییس جمهوری ترکمنستان در دیداربا ” سید ابراهیم رئیسی ” رییس جمهوری اسلامی ایران  در حاشیه اجلاس اخیر سران سازمان همکاری شانگهای  در “دوشنبه” ؛ با ابراز خرسندی از روابط دوستانه کشورش با جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد؛ برفعال‌تر کردن ظرفیت‌های ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان تاکید کرد و گفت این تصمیم نقش قابل توجهی در ارتقای سطح تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهد داشت.

این عزم مشترک ، قطعا بسود دو طرف خواهد بود و  می تواند بعنوان یک الگو با سایر کشورهای همسایه نیز اجرا شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + هفت =