ایران یا آمریکا؛ چه کسی برتری نظامی متحدانش در منطقه را حفظ کرده است؟

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

♦به گزارش سلام نیوز وزیر دفاع آمریکا در حالی می‌گوید واشنگتن متعهد به حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه است، که به اذعان فرمانده سنتکام، برتری خودشان در منطقه نیز به شدت از سوی ایران به چالش کشیده شده است.

بنا بر گزارش تسنیم روز گذشته وزیر دفاع آمریکا در دیدار با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است که کشورش به حفظ برتری نظامی اسرائیل متعهد است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، لوید آستین در این دیدار به بنی گانتس گفته است که واشنگتن به برتری نظامی و اطمینان از قدرت دفاعی اسرائیل در برابر آنچه او آن را  تهدید ایران خوانده است، متعهد خواهد بود.

دیدار بنی گانتز و لوید آستین

 این صحبت‌های وزیر دفاع آمریکا در حالی منتشر می شود که چند روز بیشتر از نبرد 12 روزه میان ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی نمی‌گذرد؛ نبردی که طی آن برای نخستین مرتبه جنبش حماس و جهاد اسلامی راکت‌هایی با برد، دقت و قدرت تخریب بیشتر نسبت به گذشته را بکار گرفتند که سامانه پدافند گنبد آهنین را نیز با چالش جدی مواجه کرد.

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
اصابت راکت‌ به تاسیسات نفتی عسقلان در جریان جنگ 12 روزه در حالیکه سامانه‌ گنبد آهنین در نزدیکی این تاسیسات مستقر شده است

به نظر می‌رسد تعهد آمریکا به حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی اما با تردیدهایی همراه باشد. این صحبت مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که همین دو ماه پیش فرانک مکنزی فرمانده سنتکام به از دست رفتن برتری هوایی آمریکا در منطقه غرب آسیا توسط پهپادهای ایرانی اعتراف کرده بود.

25 بهمن سال 96 نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به هدر دادن هفت هزار میلیارد دلار در منطقه اذعان کرده بود. ترامپ در این باره گفته بود که “ما هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، در واقع هدر دادیم . مهمتر از همه خیلی ها جان‌شان را از دست دادند. نزدیک به دو ماه پیش هزینه کرد ما در خاورمیانه به 7 هزار میلیارد دلار رسید.”

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

از سوی دیگر آمریکا روند خروج نیروهای خود از منطقه را نیز سرعت بخشیده است و بعد از حدود 20 سال از حمله به افغانستان و اشغال این کشور، حالا مجبور به ترک افغانستان شده است. این در حالیست که هنوز هم بخش‌های  وسیعی از افغانستان عملا در کنترل طالبان است.

چند روز پیش نیز پس از حمله به محل استقرار هواپیمای سیا در اربیل عراق، یک مقام آمریکایی گفته بود که “تهدید در حال تکامل پهپادها، بزرگترین نگرانی عملیاتی ارتش آمریکا در عراق است.”

شاید بتوان آخرین مرتبه‌ای که حمایت آمریکا موجب پیروزی صهیونیستها در منطقه شده  را به جنگ 1973 اعراب با اسرائیل نسبت داد. در جریان این نبرد، کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی مانع از آن شد تا سوریه و مصر به تمامی اهداف خود دست پیدا کنند و در نتیجه صهیونیستها موفق شدند بخش‌هایی از خاک سوریه در بلندی‌‌های جولان و صحرای سینا را  به اشغال خود درآورند.

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
هواپیمای C-5 ارتش آمریکا در حال تخلیه تانک در فرودگاه تل آویو در جریان نقل و انتقال تجهیزات در جنگ 1973

 از سال 2006 و پس از شکست ارتش اسرائیل در جنگ 33، روزه قدرت نظامی این رژیم به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.در جریان این جنگ بود که رژیم صهیونیستی بار دیگر پس از عقب‌نشینی از جنوب لبنان در سال 2000، شکست دیگری را تجربه کرد  و بعد آن در جنگ‌های سه گانه با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه نیز از دست یابی به اهداف خود باز ماند.

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
تخلیه مجروحان ارتش رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 33 روزه

در نبرد اخیر نیز ارتش رژیم صهیونیستی نتوانست علی رغم حملات هوایی گسترده، مانع از شلیک راکت‌ توسط حماس و جهاد اسلامی شود و حتی از درگیری زمینی با گروه‌های مقاوت نیز خودداری کرد.

 همزمان با این اتفاقات و خصوصا طی سال‌های اخیر، جبهه مقاومت با تجهیز به انواع تسلیحات و به ویژه قدرت پهپادی در حال افزایش قدرت و برتری نظامی خود در منطقه ایت و بررسی وضعیت میدانی نشان می‌دهد تا حد چشمگیری نیز در این روند موفق بوده‌اند.

عربستان سعودی متحد آمریکا در منطقه علی رغم دریافت حمایت‌های گسترده آمریکا نتوانسته در جبهه یمن به توفیقی دست یابد و تلاش می‌کند تا هرچه زودتر به این جنگ پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
تصاویر هوایی از آثار حملات پهپادی انصار الله به تاسیسات نفتی آرامکو

حملات گسترده و دقیق پهپادی انصار الله علیه مراکز حساس حیاتی عربستان مانند تاسیسات نفتی آرامکو و همچنین پایگاه‌های نظامی آل سعود و ناتوانی سامانه‌های پدافندی آنها از مقابله با  پهپادهای یمن یکی از معضلات و مشکلات جدی عربستان است. در جبهه زمینی نیز عربستان با وجود خرید‌های گسترده تسلیحاتی نتوانسته در مقابل نیروهای یمنی کاری از پیش ببرد.

جمهوری اسلامی ایران , کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
پهپاد شهاب متعلق به حماس/ این پهپاد شباهت‌های زیادی به پهپاد قاصف K-2 یمن و ابابیل 2 ایرانی دارد

در این بین، جمهوری اسلامی ایران نقش قابل توجهی در افزایش قدرت جبهه مقاومت و به چالش کشیدن برتری نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه داشته است؛ موضوعی که مقامات آمریکایی نیز به آن اذعان دارند و مدعی هستند در نتیجه حمایت‌های ایران است که گروه‌های مقاومت قدرت خود را افزایش داده‌اند و این امر موجب نفوذ بیش از پیش ایران در منطقه شده است.

پیام‌های تشکر فرماندهان جهاد اسلامی و حماس در جریان نبرد «شمشیر قدس» را شاید بتوان نمونه‌ای از حمایت‌های ایران از گروه‌های مقاومت دانست.

بررسی این روند نشان می‌دهد که آمریکا در حفظ برتری نظامی خود و متحدانش در منطقه  با چالشی جدی مواجه است و روند قدرت افزایی آمریکا در منطقه سیر نزولی پیداکرده. حال باید بار دیگر این سوال را پرسید که آیا  آمریکا قادر به حفظ برتری نظامی خود و متحدانش در منطقه خواهد بود؟

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − = 0