•با «بهرام قدیمی»؛ درباره بازی های دانشگاهی جهان و نقش ورزش حرفه ای در دیپلماسی حقوق بشر رسانه ای

♦به گزارش سلام نیوز ورزش و ارتباط آن با جامعه از مقولات مهم مربوط به حقوق شهروندی در کشورهاست . از سوی دیگر حضور فعال ایران در بازیهای بین المللی و انعکاس رسانه ای آن پیام احترام ایران به حقوق شهروندان را می رساند؛ که در ایجاد نگاه مثبت به ایران در بحث حقوق بشر و سلامت اجتماعی در دو بعد داخلی و بیرونی اثر گذار است.

17:28:39

از این رو با «دکتر بهرام قدیمی» رئیس شورای بازیهای ورزش دانشگاهی جهان، که در صفحه شخصی خود خبر از افتتاح مسابقات آنلاین ورزش بین دانشگاهی جهان سال ۲۰۲۱داده بود، در همین رابطه گفت و گوی کوتاهی داشته ایم؛ نخست پیرامون این مسابقات و دوم نقش ورزش و حضور فعال ایران در این میدان در انتقال نگاه مثبت بشر دوستانه از کشور به جهان.

*لطفا در ابتدا از نحوه برگزاری مسابقات وضوابط آن بفرمائید؟

مسابقات هر سال به صورت حضوری برگزار می‌شد اما امسال به علت شیوع کرونا مجبور به برگزاری مجازی آن شدیم. در این مسابقات آقایان و خانم‌ها هر دو در تمامی رشته های اعلام شده حق حضور دارند.

مسابقات امسال به علت مجازی بودن به صورت مهارتی است،بدین شکل که هر رشته ورزشی کمیته فنی دارد که مهارت ها را می بینند و آن ها را ارزیابی می کنند. آن ها مهارت ها و حرکت های اصلاحی فرستاده شده در یک فایل ویدئویی استاندارد را می‌بینند و بر اساس موازین آن ها را ارزیابی می‌کنند و امتیاز می دهند.

برای مثال طرز توپ انداختن، طرز حرکت های مهارتی و هر آنچه خواسته شده است و امتیاز دارد، از روی فیلم فرستاده شده در کمیته فنی مورد بررسی و امتیاز گیری قرار می گیرد. در این مسابقات ۱۳۵ دانشگاه از ۵۲ کشور حضور دارند. از ایران دانشگاه امام حسین(ع)،دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و برخی دیگر از دانشگاههای غیر انتفاعی اعلام آمادگی کرده اند.

نتایج مسابقات تا هفته آینده اعلام خواهد شد و خدا روشکر کمیته داوری بی طرفی داریم.

* در بحث ورزشهای تیمی دقیقا چگونه تیم ها به صورت مجازی ارزیابی می شوند و رقابت می کنند؟

در بحث تیمی نیز امسال، مهارت های تیمی ملاک است. یک تیم فیلم های مورد نظر خود را بر اساس استانداردهای کمیته فنی ارسال می‌کند و مهارت‌های یک تیم سنجیده می‌شود و امتیاز بدان تعلق به آنها می گیرد و هر تیمی که بر اساس ملاک ها امتیاز بالاتری بگیرد آن تیم در رتبه بالاتری نیز قرار خواهد داشت.

در این بازی ها خانم ها جهت حضور محدودیت ندارند و حضور فعال دارند. از ایران هم خانم ها بسیار فعال هستند؛ فوتسال خانم ها سال گذشته قهرمان شد. ما در عرصه حرفه‌ای در این بازی‌ها حضور داریم و مدال آوریم.در کمیته های داوری هم زنان ایرانی حضور دارند.

ایران در قسمت آقایان همیشه در رشته بسکتبال و والیبال بین سه تیم اول بوده‌ است. در بین خانم‌ها هم در همین رشته های ورزشی یعنی بسکتبال و والیبال حداقل بین ۶ تیم اول بوده‌ایم. اما در بحث فوتبال خوشبختانه تیم خانم ها همیشه بین اول و دوم بوده است و پارسال نیز به عنوان قهرمان آسیا در بازی های دانشگاهی شناخته شدند.

*با توجه به حضور افراد از کشورهای مختلف به ویژه در حوزه زنان، تنوع پوشش در این مسابقات چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟آیا به عنوان یک برگزار کننده ایرانی به مساله فرهنگ پوششی و احترام به پوشش زنان مسلمان توجه شده است؟

بله، در بحث پوشش نیز ما همواره تلاش کرده ایم برخلاف فدراسیون عمل کنیم. در برخی موارد فدراسیون به «تجلی فرهنگی» کشورها اهمیت نمی‌دهد و به بانوان برای شرکت در برخی رشته های ورزشی با لباس غیر از آنچه فدراسیون تعیین کرده اجازه ورود نمی‌دهد؛ اما ما به این تجلی فرهنگی احترام گذاشته و از این رو ورود زنان مسلمان را آسان کرده ایم.

*آقای دکتر ما در بحث ارتباط میان حقوق بشر و رسانه با رویکرد سلامت اجتماعی به عنوان یک دیپلماسی فعال، فعالیت خاص تری انجام می دهیم . می خواهم بدانم با توجه با ارتباط بین ورزش و حقوق شهروندی، حضور فعال ایران در عرصه ورزش حرفه ای چه نگاه مثبتی از ایران در بحث احترام به حقوق بشر و حقوق شهروندی و سلامت اجتماعی ایجاد کرده است؟ اگر این مساله وارد رسانه های جهان شود  و انعکاس داده شود آیا در این مهم اثرگذار است؟

حضور فعال جوانان و زنان ما -با همان پوشش اسلامی- در این میدان نگاه خوبی به ایران ایجاد کرده است.

الان ایران در این مسابقات یا شرکت کننده قوی دارد یا مدعی است یا داور ایرانی دارد. اینها یعنی در داخل ایران به ورزش حرفه ای اهمیت داده می شود.

احترام ما به تجلی فرهنگی در نوع پوشش و عدم اجبار به تغییر لباس هم نشان از احترام به تنوع فرهنگی است که نشان می دهد ایران به حقوق بشر ملت ها در ابعاد مختلف احترام می گذارد. متاسفانه اینها را نشان نمی دهند.

ما باید خودمان نشان دهیم بگوییم ببنید احترام یک هیات برگزار کننده که در راس آن ایرانی ها هستند به تنوع فرهگی و حقوق بشر اینگونه است. البته اگر موانع از سر راه کنار رود که نگاه مثبت به کشور پررنگ شود اینها را انعکاس می دهند.

باید کار کنیم در این زمینه تا این نگاه ها بهتر شود. حتما اینها هم بیشتر نشان داده می شود در رسانه خارجی و خودش دوباره بر این جریان اثر مثبت می گذارد . از سوی دیگر نقش پررنگ ایران می‌تواند نشانی از مهم بودن حقوق شهروندی در بعد زنان و مردان در ایران باشد.یعنی از دو جهت بر این مساله که گفتید اثر داشته است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− پنج = 3