• با دکتر داوود عامری؛ «مسیر تحولات جهانی» به نفع شرق ، جهان اسلام و ایران پیش می رود

دکتر داوود عامری ، دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درنشست خبری خود در گفت و گو با خبرنگاران گفت: جهان در حال تحولات اساسی، عبور از یک مقطع حساس و گذار از یک چشم انداز به چشم انداز دیگری است.

17:34:51

وی، راهبرد نظام سلطه برای یکپارچه سازی جهانی و از بین بردن تنوع فرهنگی را شکست خورده عنوان کرد و گفت: با همه تلاش های انجام شده، اکنون حتی انسان غربی که تجربه دوری از معنویت را در فرهنگ سکولار غرب تجربه کرده، خواهان بازگشت به معنویت است و بیشترین تحولات را در حوزه توجه به معنویت و معنا در اروپا و آمریکا شاهد هستیم.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه موج جدیدی از عدالت خواهی در دنیا شروع شده و در آمریکا هم شاهد آن هستیم، خاطرنشان کرد: در پرتو انقلاب اطلاعات و ارتباطات در دنیا، انسان ها آگاه تر و باسوادتر شده اند و نگاه دقیق تری به حال و آینده دارند و شاهد آگاهی و بیداری ملل هستیم و رویکردهای سازنده ای در میان ملت های دنیا از نژادها و مذاهب و ادیان گوناگون شکل گرفته است.

عامری، افول نظام سلطه را یکی از مهمترین تحولات دنیای امروز ارزیابی کرد و گفت: نظام سلطه اکنون به این نتیجه رسیده که اگر به حقوق ملت ها و ارزش های آنها احترام نگذارد، متضرر خواهد شد و این در شرایطی است که شاهد عبور از جهان تک قطبی به جهان چند قطبی هستیم.

وی با اشاره به اهمیت قدرت فرهنگی و توان آرمان سازی برای مردم جهان به عنوان یکی از مولفه های قدرت در آینده جهان خاطرنشان کرد: در آینده رویکردهای قدرت فقط اقتصادی و نظامی نیست لذا شاهد ظهور قدرت های شرقی و افول قدرت های غربی در همه حوزه ها خواهیم بود.

این کنشگر حوزه صلح و عدالت، چشم انداز تحولات جهانی را مثبت و به نفع شرق، جهان اسلام و ایران دانست و گفت: در این تحول تاریخی، چشم اندازها مثبت است اما مخاطراتی هم وجود دارد که زیاده خواهی های صهیونیسم بین المللی یکی از مهمترین مخاطرات آن است، زیرا صهیونیسم بین الملل دنبال دست اندازی به مقدرات مردم در جهان است و به قدری نرم و ناپیدا عمل می کند که مبارزه با آن بسیار سخت و پیچیده است.

* اسلام داعیه دار حقوق بشر است ؛ آرمان‌های بشردوستانه اسلام تبیین شود

عامری، تدوام حرکت بیداری اسلامی در جهان و تببین آرمان های بشردوستانه اسلام و اتحاد و بصیرت نظام های مدنی در دنیا را از جمله اقداماتی دانست که به وسیله آنها می توان در مقابل توطئه های صهیونیسم جهانی ایستاد و آینده بهتری را برای مردم جهان رقم زد.  در این ارتباط مجمع جهانی صلح اسلامی تلاش دارد در یک هم افزایی با شبکه سازمان های مردم نهاد و جامعه نخبگی، ارتباطات جهانی و فعالیت های بین المللی خود را توسعه دهد.

وی از برگزاری دومین کنفرانس بین المللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)» در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: فراخوان کنفرانس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و برنامه های آن برای سال آینده اعلام خواهد شد.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، شناساندن معارف نبوی به مردم جهان را از اهداف برگزاری کنفرانس بین المللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)» عنوان کرد و گفت: در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و در ایام عید فطر، اولین مرحله این کنفرانس را برگزار خواهیم کرد.

عامری از برگزاری برنامه بزرگداشت دو شخصیت بزرگ از خادمان معارف رسول مکرم اسلام(ص) و از اعضای جامعه نخبگی مجمع جهانی صلح اسلامی در این ایام خبر داد و افزود: بزرگداشت آیت الله تسخیری که از موسسان و عضو هیات امنای مجمع جهانی صلح اسلامی بود و خانم طوبی کرمانی که مسئول کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی بود، در پایان اردیبهشت ماه برگزار می شود و به طور همزمان از کتاب «دیپلماسی اسلامی» که حاصل کار اندیشمندان جهان اسلام است، رونمایی خواهد شد.

وی درباره ویژگی های کتاب «دیپلماسی اسلامی» نیز گفت: این کتاب به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تلاش می کند تا دیدگاه‌های مختلف در خصوص دیپلماسی اسلامی را طرح و فرصت و فضایی را ایجاد کند که ما در خصوص ویژگی ها و رویکردهای دیپلماسی در آموزه های اسلامی به ویژه سیره پیامبر گرامی اسلام کاوش های علمی جدیدی را پایه گذاری کنیم.

* جشنواره «سلام» در راه است

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به برگزاری نشست های مقدماتی «کنفرانس بین المللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)» در اردیبهشت ماه سال آینده، تصریح کرد: نشست نهایی کنفرانس در اسفندماه سال ۱۴۰۰ در ایام عید مبعث برگزار و همزمان سه بخش از جشنواره «سلام» نیز برگزار خواهد شد.

عامری از برگزاری نمایشگاهی از آثار گرافیکی، جشنواره فیلم کوتاه و نشست تخصصی آثار علمی پژوهشی با موضوع «سلام» خبر داد و افزود: این همایش ها در راستای ایجاد یک پویش بزرگ اسلام‌پژوهی با همکاری هنرمندان، نویسندگان، صاحب‌نظران و اندیشمندان مختلف جهان برگزار خواهد شد، تا یک جریان فرهنگی برای توجه به این نوع معارف در طول یک گستره زمانی طولانی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه معارف پیامبر اعظم(ص) می تواند نقطه اشتراک برای هم افزایی بین مسلمانان و حتی بین ادیان مختلف و ایجاد مسیری برای هم افزایی ملل فراهم کند، تصریح کرد: امروز بشر برای رسیدن به سعادت چاره ای جز رفتن در مسیر حق و عدالت ندارد و حق و عدالت تنها از مسیر تعالیم الهی انبیا برگزیده به دست می آید.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، پیام اسلام را گسترش عدالت در جهان دانست و افزود: در سال ۹۹ به رغم محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا و مشکلات مالی و ارتباطی، بیش از ۶۰ برنامه راهبردی را به سامان رساندیم که تداوم آنها می تواند گشایش های خوبی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و عمومی در خارج از مرزها ایجاد کند.

عامری از برگزاری پنج کنفرانس بین المللی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: همزمان با اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، کنفرانس بین المللی «آمریکا، صلح، عدالت و نژادپرستی» و کنفرانس «حقوق بشر آمریکایی و تفسیر استثناگرایانه» را با حضور حقوقدانان داخلی و خارجی برای شناساندن نگاه آمریکایی به حقوق بشر برگزار کردیم.

وی، محدودیت های ایجاد شده در نتیجه کرونا و برگزاری کنفرانس «ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت» به صورت مجازی در شهریورماه ۹۹ را یادآور شد و افزود:  در این کنفرانس، دیدگاه های ۴۰ نفر از نخبگان ایران و جهان که به صورت سخنرانی بود، انتخاب و در معرض دید مخاطبان قرار گرفت و قبل از آن هم هشت نشست هم‌اندیشی به عنوان نشست های مقدماتی کنفرانس برگزار شد.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، «کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت» را دو روزه عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۴۰ هزار مخاطب از چهار پنل تخصصی این کنفرانس به صورت مجازی بازدید کردند و ۱۳۰ مقاله از سراسر جهان دریافت شد که دیدگاه ها و مقالات برگزیده کنفرانس به صورت کتاب آماده و ان شاء الله در سال ۱۴۰۰ رونمایی و منتشر خواهد شد.

عامری، کنفرانس «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» را دیگر کنفرانس برگزار شده در سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: در شرایط شیوع بیماری کرونا و در نتیجة تحریم که بسیاری از مردم جهان از کمبود تجهیزات بیمارستانی و دارویی و بهداشتی رنج می برند، اهمیت وجود «عدالت علمی» در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفت و به این موضوع اشاره شد که این اقدامات در سایه سکوت مجامع بین المللی و نهادهای حقوق بشری صورت می گیرد.

* «عدالت علمی» حلقه مفقوده توسعه علم در جهان است

وی به استقبال گسترده از کنفرانس «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» در سطح جهان اشاره کرد و افزود: ما ادبیات جدیدی تحت عنوان «عدالت علمی» را در دنیا مطرح کردیم و جرقه ای شد برای اینکه بسیاری از مراکز علمی دنیا به این موضوع حساس شوند و بعد از برگزاری این کنفرانس، مقالات زیادی در اینباره نوشته شده است که در حال گردآوری آنها هستیم، تا منتشر شود.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، «کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» را آخرین کنفرانس برگزار شده توسط این سازمان مردم‌نهاد در سال عنوان کرد و گفت: اولین نشست را در اربعین شهید برگزار کرده بودیم و دومین نشست با همکاری انجمن رهپویان فرهنگی ایرانیان با یک نگاه آینده نگرانه و الهام بخش و تمدنی به مکتب و آموزه های این شهید با مشارکت بعضی مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور برگزار شد.

عامری، تلاش گسترده نظام سلطه برای تخریب چهره شهید سردار سلیمانی را یادآور شد و گفت: باوجود محدودیت های گسترده برای هر نوع کار تبلیغی در راستای تبیین شخصیت والای شهید سلیمانی در سطح جهان، حدود ۷۰ نشست مقدماتی بین المللی در قالب هم‌اندیشی‌ها و نشست های تخصصی در یک بازه زمانی ۶ ماهه برای معرفی مکتب این شهید به جهانیان برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری «کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» در بهمن ماه و با سخنرانی ۴۲ نفر از اندیشمندان ایران و جهان، خاطرنشان کرد: ۱۱۲ مقاله در این رابطه دریافت شد و کنفرانس در چهار پنل طی چهار روز و در هشت آدرس مجازی برگزار گردید که فقط در یکی از آدرس های مجازی، بیش از ۴۱۰ هزار مخاطب، برنامه های کنفرانس را دنبال کردند که در نوع خود بی نظیر بود.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی از تداوم کار دبیرخانه «کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» در سال آینده خبر داد و افزود: دبیرخانه این کنفرانس به صورت دائمی با همکاری بعضی دستگاه ها و اندیشمندان کارش را ادامه می دهد و کتاب دیدگاه ها و «مقالات برگزیده» آن هم در حال آماده سازی و ترجمه به زبان های مختلف است که ان شاء الله در سال ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.

عامری، حضور نزدیک به هزار نفر از نخبگان ایران و جهان در شبکه نخبگی مجمع جهانی صلح اسلامی یک ظرفیت بزرگ در ارتباطات فرهنگی دانست و یادآور شد که فقط در سال ۹۹، قریب به ۱۶۰ نفر از نخبگان علمی جهان در برنامه‌های علمی مجمع مشارکت کردند.

وی افزود در اواخر تیرماه سال ۱۴۰۰، اولین کنفرانس «ائتلاف سازمان های مردم نهاد جهان برای صلح، عدالت و همگرایی ملل» را نیز برگزار خواهیم کرد که برنامه های آن جداگانه اعلام خواهد شد.

این کنشگر حوزه صلح و عدالت در پایان آرزو کرد سال ۱۴۰۰، سال پر خیر و برکت و توام با سلامتی و شادکامی و صلح و عدالت برای همه مردم جهان به ویژه ملت بزرگ ایران باشد. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + = 9