•با «توکل حبیب زاده» / سازمانهای بین المللی در «محکومیت نقض موارد حقوق بشر دوستانه» وارد شوند

♦به گزارش سلام نیوز حملات مکرر رژیم صهیونیستی در بیت المقدس، نوار غزه و کمپ های استقرار آوارگان فلسطینی طی چند روز گدشته که منجر به کشته شدن قریب ۱۵۰ تن از آنان شد ،و نیز ادامه تجاوزات این رژیم و نقض مکرر حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه از سوی این رژیم ما را بر آن داشت تا با «دکتر توکل حبیب زاده» استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام ،مدیرگروه حقوق عمومی و بین‌الملل این دانشگاه و عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی، به گفت و گو بنشینیم؛ تا به تحلیل بهتری از زوایا حقوقی نقض شده توسط رژیم صهیونیستی دست یابیم:

۱۵:۳۱:۵۴

*آقای دکتر لطفا در آغاز تحلیل کلی خود را درباره حوادث روی داده در فلسطین اشغالی و حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی عنوان بفرمائید؟

حبیب زاده: اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین با هیچیک از موازین حقوق بین‌الملل سازگاری ندارد و باید پایان یابد.

در نظام حقوق بین الملل هیچ سابقه‌ای برای این اشغالگری طولانی مدت با قدمت بیش از هفت دهه وجود ندارد؛ و این امر نقض صریح و فاحش قواعد آمره و تعهدات “ارگااومنس” (تعهدات مربوط به همه) در نظام حقوق بین الملل و نیز قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد است؛ که رویداد آن از سوی رژیم صهیونیستی در کمال تعجب مورد حمایت برخی قدرت ها چون آمریکا قرار می گیرد . 

قابل توجه آن است که این اشغالگری بدون واکنش جدی و قاطع از سوی جامعه ‌بین‌المللی همچنان ادامه می یابد. عدم واکنش و اقدام مناسب و موثر قانونی از سوی سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر، ملت فلسطین را مجبور می سازد در اعمال تعیین حق سرنوشت خود و در برابر موارد نقض فاحش حقوق بشردوستانه بین‌المللی مقاومت نموده و در حد توان اندک خود به اقدامات نظامی متوسل شود.

سازمان ملل متحد که فلسفه تشکیل آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و نیز سازمانهای غیردولتی در کنار دولت‌ها باید پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و الزام به رعایت حقوق اولیه ملت فلسطین را مورد تاکید قرار دهند. جامعه بین‌الملل در کمک به ملت قربانی اشغال و تجاوزات نظامی متعهد است.

در طرح مواد کمیسیون حقوق بین الملل ۲۰۰۱ راجع به مسئولیت بین المللی دولت ها صراحتاً مقرر شده است که در صورت آثار جبرانی و ترمیمی شدیدتری بر نقض تعهدات مربوط به همه و تعهدات ناشی از قواعد آمره مترتب است.

بدین صورت که علاوه بر حق دولت قربانی نقض تعهدات بین‌المللی، سایر اعضای جامعه بین المللی از جمله سازمان ملل متحد متعهدند که آن وضعیت غیرقانونی ایجاد شده را به رسمیت نشناسند و بلکه به دولت متضرر و قربانی در مقابله با آن نقض تعهدات کمک کنند. در حالی که الان می بینیم برخلاف این هنجارهای بین‌المللی هم چنان اشغالگری رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

البته این اشغالگری فراتر از یک نقض ساده و قلدرمابانه سرزمین متعلق به دیگری است؛ بلکه این ایدئولوژی صهیونیسم است که به دنبال تسلط بر منطقه است. منتهی در برابر اراده و مقاومت ملت فلسطین و حمایت‌های جبهه مقاومت، وضعیت به‌گونه‌ای رقم خورده است که جنایات شهرک‌نشینان به‌خود خود گواه این است که این رژیم عملاً با بن‌بست مواجه شده است. یک زمانی رژیم صهیونیستی شعار از نیل تا فرات را سر می‌داد اما امروز خود را در فضای دیوار حائل محصور کرده است .

*آقای دکتر با توجه به اینکه سازمان ملل در مواجهه با نقض حقوق بشر دوستانه در فلسطین اشغالی تنها به ابزار گفتگو و مذاکره بسنده کرده و اقدام عملی موثرتر تا کنون در پیش نگرفته است، به نظر شما اینجا نقش سایر سازمانهای بین المللی و غیر دولتی مانند مجمع جهانی صلح اسلامی، در ورود به مساله و جهت دهی به ریل عادلانه و صحیح و عرفی آن در سطح بین الملل چیست؟

حبیب زاده: آنچه در این هفت دهه در سرزمینهای فلسطینی اتفاق افتاده است، باید توسط سازمان‌های غیردولتی تبیین و روشنگری شود ؛ متاسفانه علیرغم آنچه رخ داده، انگار نسبت به واقعیت میدانی در فلسطین هنوز ابهاماتی وجود دارد. پس اولین وظیفه سازمان‌های غیردولتی تبیین دقیق، شفاف جنایات ارتکابی از سوی رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین است.

اقدام دوم ارائه درخواست، مطالبه‌گری از سازمان ملل متحد است، علیرغم بی‌عملی و انفعال این سازمان در قبال اقدامات اسراییل و حمایت های بی‌دریغ امریکا از این رژیم. باید سازمان ملل متحد را وادار کرد تا به وظیفه و تکلیف قانونی خود عمل نماید.

چرا که فلسفه تشکیل سازمان ملل حفظ صلح و امنیت بین المللی است که بدون تردید با این جنایاتی که مستمراً در سرزمین های فلسطینی از سوی قدرت اشغالگر ارتکاب می یابد، صلحی نمی تواند برقرار باشد.

اقدام بعدی تبیین و محکومیت حمایت‌های عجیب امریکا از رژیم صهیونیستی است. امریکا علاوه بر کمک‌های نظامی سالانه و تسلیح این رژیم به مدرن‌ترین سلاحهای نظامی، تقریبا تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه اسراییل را وتو کرده است و حتی اجازه نمی‌دهد یک بیانیه رئیس شورای امنیت در این قضایا علیه این رژیم صادر گردد.

واقعیت آن است که سلطه اقتصادی رژیم صهیونیستی در ساختارهای آمریکایی باعث شده که دولت آمریکا وقیحانه از تمامی جنایات ارتکابی این رژیم حمایت کند و در برابر نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بشردوستانه سکوت کرده و حتی از آن حمایت نماید.

*با اینکه پیشتر موجودیت رژیم صهینیستی توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته بود اما در واکنش به اقدامات اخیر این رژیم و نقض مکرر حقوق بشر و قوانین بین الملل، حتی این سازمان نیز که سیاست های صهیونیزم جهانی بر آن سایه افکنده است را وادار به ابراز تاسف و محکومیت نموده است. با توجه به آنکه در عرصه روابط بین الملل بیشتر واکنش ها و اقدامات اثرمندی دارند، شما این اقدام سازمان ملل را چگونه تحلیل می نمائید؟

حبیب زاده : موضوع‌گیری انفعالی سازمان ملل متحد در قبال این اقدامات، واکنش‌ حداقلی و غیرقابل قبول است. فراموش نشود که اساساً یکی از عوامل استمرار این اشغالگری همین واکنش های حداقلی و از سر تکلیف سازمان‌ ملل متحد است.

اگر چه به دلیل وتوی تمامی قطعنامه‌های پیشنهادی شورای امنیت علیه اسراییل از سوی امریکا، این شورا نمی تواند به وظیفه قانونی خود عمل نماید، اما در چارچوب قطعنامه “اتحاد برای صلح”، این امکان وجود دارد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ناتوانی شورای امنیت، قطعنامه‌ای را در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی صادر کند.

*فرمودید نباید به اقدامات حداقلی ایالات متحده و سازمان ملل اکتفا شود و بایستی در مسیر اقدامات بیشتر فراواکنشی و عمل گرا -از سوی سازمانهای بین المللی چون مجمع- مطالبه گری وجود داشته باشد؛ نظر شما با طرح فعال سازی “رویه های ویژه” سازمان ملل در تحقیق و احراز جرائم بین المللی رخ داده از سوی رژیم صهیونیستی ، که از سوی مجمع جهانی صلح اسلامی مطرح شده است چیست؟

حبیب زاده: این پیشنهاد، پیشنهاد بسیار خوبی است. البته قبلاً نیز سازمان ملل گزارشگر ویژه‌ای را برای بررسی و تحقیق وضعیت در سرزمین های فلسطینی منصوب کرده بود.

این اقدام کاملا عملیاتی و پیشنهاد خوبی است که باید به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاد داده شود که مجدداً با تعریف ماموریت جدیدی اقدامات قبلی را فعال نماید. ضمن آن‌که با توجه به حجم و شدت جنایات ارتکابی در حملات چند روزه گذشته رژیم صهیونیسیتی به نوارغزه و کشتن بیش از 250 نفر در مدت حدود یک هفته و تخریب بسیاری از اماکن مسکونی غزه، باید یک تحقیق بین المللی نسبت به این اقدام صورت بگیرد.

*انتظار شما به عنوان عضوی از جامعه حقوق بین الملل از فعالان این عرصه برای اثرگذاری بر جریانات فلسطین اشغالی و ممانعت از ادامه جنایات چیست؟

حبیب زاده: جامعه حقوقی بین الملل نباید متاثر از سیاست‌های قدرت‌های بزرگ واکنش نشان دهند؛ بلکه باید مستقل و بر اساس موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه اعلام موضع نمایند. این باید جریانی باشد بر شروع مقاله نویسی و تبیین و روشنگری از اقدامات جنایتکارانه این رژیم.

توضیح و تبیین قواعد و مقررات بین‌المللی که به طرز فاحشی نقض شده است باید در  قلم جامعه نخبگی و نیز حقوق بین المل وارد شود. هرکس که قلم به دست دارد باید در محکومیت این اقدامات قلم بزند. باید جهت محکومیت این جنایات در حد انتظار وارد عمل شد. جامعه حقوقی بین الملل باید سکوت  کشورهای داعیه دار حقوق بشر را محکوم نماید و اگر هم صدایی رخ دهد اثرگذار خواهد بود.

نکته دیگری در تکمیل فرمایشات دارید؟

حبیب زاده: جز آنکه این اقدامات باید در تمام سطوح به صورت جدی محکوم گردد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 × = پنجاه شش