بن‌سلمان شکستی که در جنگ یمن خورد و اراده‌ای که برای باور آن ندارد

ناظران مسائل عربستان سعودی معتقدند، ولیعهد این کشور در وضعیت سرگردانی به‌ سر می‌برد؛ زیرا امورات در مسیر صحیح و طبق خواسته او پیش نمی‌رود و او هنوز نتواسته جامعه جهانی را درباره مشروعیت خود متقاعد سازد لذا اینک در حال جلب رضایت ابرقدرت‌هاست.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز گفته شده است این شاهراده از جمله در برخی مسائل دینی و همچنین جنگ یمن، “امتیازاتی را برای رضایت ابرقدرت‌ها می‌دهد”.

برخی از این ناظران، نقش “محمد بن‌سلمان” را در جنگ یمن و پشتیبانی مالی از آن محدود کرده‌ و می‌گویند این جنگ در واقع به دستور آمریکا و اسرائیل آغاز شد و بن‌سلمان هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری نداشت؛ زیرا می‌دانست که در آن شکست خواهد خورد. بنابراین امروز می‌بینیم که این جنگ هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشته و آبرو و اعتبار عربستان سعودی را از بین برده است؛ زیرا که تاسیسات نفتی و عمق عربستان سعودی در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمنی قرار دارند.

ناظران همچنین اعتقاد دارند که جنگ یمن در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی به راه افتاد و مهم‌ترین هدف پشت جنگ، تجریه کردن کشورهای عربی و آواره کردن ملت‌های‌شان و نیز ایجاد جای پایی در جغرافیای استراتژی‌شان برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. بن‌سلمان این خوش‌خدمتی را همچنین به منظور جلب حمایت ابرقدرت‌ها از حکومتداری وی و نیز کمک به او در رسیدن به مسند پادشاهی بعد از مرگ پدرش، انجام می‌دهد.

ولی نتیجه جنگ یمن بر خلاف خواسته بن‌سلمان بوده است؛ این جنگ آینده سیاسی او و نیز رویایش برای پادشاهی به عربستان سعودی را با تهدید مواجه ساخته و او نتوانسته است “عبد ربه منصور هادی” را به قدرت در یمن بازگرداند و نظام این کشور را تغییر دهد. بن‌سلمان با این جنگ‌افروزی، کشورش را در معرض حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها قرار داده است.

نیروهای یمنی در چارچوب عملیات مقاومت در برابر جنایات متجاوزان، نیروهای مسلح هفتمین عملیات بازدارندگی را اجرا کردند که طی آن، منطقه الدمام در شرق عربستان سعودی هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت. طبق اعلام سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در این عملیات تاسیسات شرکت آرامکو در راس التنوره منطقه الدمام با هشت فروند پهپاد “صماد 3” و یک فروند موشک بالستیک “ذوالفقار هدف قرار گرفت و همچنین در این عملیات به تاسیسات آرامکو در مناطق جده، جیزان و نجران، حمله شد و در آن از پنج فروند موشک بالستیک “بدر” و دو پهپاد “صماد3” استفاده شد.

با توجه به موارد فوق‌الذکر، برخی ناظران معتقدند تصمیم‌گیری درباره پایان دادن به جنگ یمن بر عهده بن‌سلمان نیست بلکه این آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند که در این‌باره تصمیم نهایی را خواهند گرفت. نیاز به تأمل نیست برای اینکه بفهمیم بزرگ‌ترین بازنده جنگ یمن در میان کشورهای متجاوز، عربستان سعودی است و قطعا بن‌سلمان از این ضرر و شکست به خوبی آگاه است ولی او اراده‌ای در برابر ابرقدرت‌هایی ندارد که برای رضایت‌شان و جلب حمایت‌شان خوش‌خدمتی می‌کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × = 24