بیانیه نمایشی و ضعیف آسه آن!/ نشست آسه آن با موضوع میانمار، باعث اعتراض فعالان حقوق بشری شد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از رویترز نشست انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن)در جاکارتا در حالی برگزارشد که بنا بود حاضرین به یک اجماع بین المللی حول خشونت در میانمار، آزادی زندانیان مخالف کودتا و گفت و گو با سران دولت قبل رسیده و درمورد آن بیانیه صادر کنند و هرگونه اقدامی را در این کشور منوط به قانون گرایی نمایند امابیانیه ضعیف پایان نشت که موضع قاطعی درباره کودتا و ازادی زندانیان ارائه نکره بود، موجب اعتراض فعالان حقوق بشری در این کشور و هشدار نسبت به عواقب عدم جدیت در حل بحران میانمار شد.

8:47:45

سه منبع آگاه به این سند گفتند: پیش نویس بیانیه ای که یک روز قبل از اجلاس سران جنوب شرقی آسیا درباره بحران میانمار منتشر شد ، آزادی زندانیان را به عنوان یکی از نقاط مورد اجماع اعلام کرده بود.

این منابع تاکید کردند: اما در بیانیه نهایی در پایان جلسه روز شنبه ، زبان آزادی زندانیانی که به کودتا معترض بودند، به طور غیرمنتظره ای دچار لغزش و تزلزل شد و حاوی درخواست قاطعی برای آزادی آنها و برخود قاطع با معترضان به مردم مخالف اقدامات غیرقانونی نبود.

عدم موضع گیری قوی در مورد این موضوع موجبات دلسردی فعالان حقوق بشری و مخالفان کودتا را فراهم آورد و انتقادات حول اینکه این نشست در زمینه مهار  کودتا نتیجه کمی داشته است ، را دامن زد.

ناظران و فعالان حقوق بشر می گویند 3389 نفر در سرکوب مخالفان توسط سران کودتا از ماه فوریه بازداشت شده و نزدیک به 750 نفر کشته شده اند با این حال نشست آسه آن نیز از بیان یک موضع قاطع پیرامون کودتا و آزادی زندانیان و عدم خشونت علیه آنان اجتناب کرد.

“اجماع پنج ماده ای” در بیانیه رئیس در پایان نشست انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن) عملا هیچ اشاره ای به آزادی زندانیان نداشت.

در این بیانیه به طور جداگانه ذکر شده بود که اجلاس “فراخوانهایی را برای آزادی زندانیان” شنید.

«مین مونگ هلینگ» رهبر رژیم میانمار در این اجلاس حضور داشت.

از جمله کسانی که توسط ارتش در بازداشت هستند می توان به آنگ سان سوچی که حزب وی قبل از کودتا برنده انتخابات اعلام شد و همچنین رئیس جمهور میانمار و سایر نمایندگان مجلس حضور داشتند.

پس از پایان این اجلاس سردرگمی بسیاری ایجاد شد زیرا برخی از رهبران و دیپلمات ها اظهار نظر کرده بودند که در مورد خواستار آزادی زندانیان توافق حاصل شده است اما در بیانیه پایانی اینگونه نبود.

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 6