تاثیر تغذیه و مواد غذایی بر نشاط و سرزندگی

نشاط جزو لاینفک زندگی امروزی و صنعتی است و میتوانید این نشاط را در غذاهای خود بیابید.

گزارش: دکتر سارا نصغی

بسیار خوب، مواد غذایی در آشپزخانه وجود دارند که میتوانند این مساله را حل کنند و طعم و مزه ی آن ها از قرص خیلی هم بهتر است این غذاها به گونه ای ذهن و فکر شما را گوشمالی میدهند که شما دیگر احساس ناراحتی نداشته باشید بلکه احساس شادی و نشاط کنید.

خوردن یک کمی دسر شما را با نشاط میکند:

زمانی که در حالت استرس و تنش هستیم خوردن خوراکی شیرین که حاوی قند هستند ما را آرام میکنند؛ اما قبل از این که به سمت خوردن شیرینی جات بروید، این نکته را به یاد داشته باشید که  ما زمانی آرامش می یابیم که به میزان مناسبی از مواد غذایی حاوی قند میل کنیم .مثلا در یک وعده غذایی:
– یک برش کوچک کیک همراه با نصف فنجان میوه
– یک فنجان آب میوه و  شیرینی 
– یا ۱ فنجان توت تازه، ۱ عدد کیوی، یک چهارم فنجان شکلات آب شده ی بدون چربی، میتوانید فنجان میوه را داخل شکلات آب شده زده و میل کنید.

نشاط با خوردن غذاهای کربو هیدرات دار

دکتر «الیزابت سامر» میگویند، زمانی که پکر هستیم بدن نیاز شدیدی به مواد غذایی کربوهیدرات دار پیدا می کند، کربوهیدرات ها سبب افزایش سطح سروتونین مغز میشوند و در نتیجه روحیه ی بهتر و شادی تری پیدا میکنیم.

دانه ها و غلات سبوس دار از این نوع هستند زیرا کربوهیدراتهای موجود در این مواد غذایی سطح قند خون را ثابت نگه میدارند و سبب افزایش آن نمیشوند؛ در حالی که غلات بدون سبوس مانند ( ماکارونی، برنج و …) سطح قند خون را بیش از حد بالا میبرند.

میزان سروتونین خون را با این «اسنک ها» بالا ببرید:

–  عسل و مربا
– ۲ قاشق غذاخوری پنیر خامه ای، ۱ قاشق غذا خوری عسل، یک دوم قاشق غذاخوری گردوی خرد شده. پنیرخامه ای و عسل را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را بر روی سطح نان مالیده و کمی هم مغز گردوی خرد شده بر روی آن پاشیده و میل کنید.

خوردن غذاهای حاوی امگا-۳

تحقیقات زیادی نشان داده اند که مصرف اسید چرب امگا -۳ (DHA) در رژیمهای غذایی روزانه ما را با نشاط و سرحال میسازد.

حتی افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند با مصرف زیاد اسید چرب امگا-۳ به میزان ۵۰ درصد احساس بهتری پیدا میکنند.

برای اینکه همیشه شاد بوده و در صورت خندانی داشته باشید روزانه ۳۰۰ میلی گرم (DHA) مصرف کنید. خوردن مواد غذایی زیر که حاوی (DHA) میباشد توصیه میشود:

ترکیب ماست شیرین/ ۱ عدد تخم مرغ/ ماهی

نشاط را با خوردن اسفناج بیابید

اسفناج سرشار از «فولات» می باشد؛ فولات یکی از انواع ویتامین های گروه B میباشد ( اسیدفولیک) و برای این که سطح سروتونین خون را در حد معینی نگه دارد تا ما سر حال تر باشیم وجودش در بدن ضروری و واجب است؛ محققان میگویند «فولات» مانند اسیدهای چرب امگا-۳ قادر است که بیماری افسردگی را تا حد زیاد درمان کند.

اگر دوست دارید که در زندگی همیشه با روحیه و سرحال باشید خوردن این سبزی کامل یعنی اسفناج را به شکل عادت درآورید ( دو فنجان اسفناج پخته شده کافی است).

– ۲ فنجان اسفناج خرد شده به سوپ، و یا خورشت خود اضافه کرده و میل کنید.
– از اسفناج به جای کاهو در ساندویچ ها استفاده کنید.
– به پوره سیب زمینی ، اسفناج خرد شده و بخارپز شده اضافه کرده و میل کنید.
– با اسفناج یک سالاد تهیه کرده و میل کنید.
– در کنار بشقاب غذای خود همیشه برگ های جوان و کوچک اسفناج را داشته و میل کنید.

خوردن حبوبات مانند لوبیا چیتی

لوبیا چیتی مانند اکثر بنشن ها منبع بسیار خوبی از آهن میباشد. اگر دچار کمبود آهن هستید مانند بسیاری از خانم ها، این سبب می شود که شما ناراحت شوید؛ در این جا مواردی توصیه می شود که سطح آهن خون را متعادل می‌کند:

– لوبیا چیتی پخته شده را با اسفناج خرد شده و فلفل قرمز کبابی شده همراه با سس میل کنید.
– با لوبیا چیتی پخته شده و گوشت بوقلمون سالاد تهیه کرده و میل کنید (آهن موجود در گوشت سفید سبب جذب بهتر آهن موجود در لوبیا می‌شود)
– لوبیا را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید.

دو نکته مهم در مورد آهن

برای این که میزان این ماده (آهن) در بدن به حداکثر خود برسد حتما غذاهای حاوی آهن را با غذاهایی میل کنید که سرشار از ویتامین C باشند ؛ ولی غذاهای حاوی آهن را هرگز با چای، قهوه و یا شیر میل نکنید زیرا مانع جذب آهن موجود در غذا میشوند و به عبارتی آهن غذا را میشویند و از بین میبرند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × 2 =