سلامت جهانی: جهان برای نجات خود به توزیع عادلانه واکسن نیاز دارد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از سایت سازمان بهداشت جهانی ، «تدروس آدانوم گبریسوس» مدیر کل سازمان بهداشت جهانیWHO طی سخنانی که در مجمع جهانی بهداشت در هفتاد و چهارمین جلسه خود داشت هشدار داد: چنانچه تمام جهان به صورت عادلانه واکسن دریافت نکنند و هر روز با جهش ویروس کرونا و ترکیب آن با سایر عفونت ها روبرو باشیم ، ممکن است بشر را به نقطه صفر مقابله با بیماری برساند . اکنون تنها راه نجات واقعی و کاهش آمار جهش و شیوع ، توزیع عادلانه واکسن است.

08:16:20

 وی گفت: تاسیسات کواکس كه توسط این سازمان برای رساندن عادلانه واكسن به كشورهای با درآمد كم و متوسط ​​ایجاد شده ، متاسفانه اکنون واكسن كافی ندارد .

مدیر كل سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد بارها هشدار داده شده است که بدون واکسیناسیون سراسری و عادلانه در جهان نخواهیم توانست پیشرفت پایداری در مواجهه با جهش این ویروس پیدا کنیم .

تدروس از كشورهایی كه واكسن كافی دارند خواست تا آنها را در مراكز بین المللی تقسیم كنند.

ایشان  ضمن انتقاد از کشورهای دارنده واکسن که مراحل اولیه واکسن را نیز تزریق کرده اند، خواستار حمایت از ابتکار واکسیناسیون ارائه شده در مجمع جهانی بهداشت شد تا به هدف خود یعنی واکسیناسیون تا 10٪ از جمعیت جهان تا سپتامبر آینده و 30٪ تا پایان سال برسد.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی همچنین از کشورها خواست تا از ابتکار عمل هند و آفریقای جنوبی در سازمان تجارت جهانی حمایت کنند که خواستار چشم پوشی از حقوق مالکیت معنوی است تا تولید و توزیع واکسن در حجم و تعداد بیشتری از کشورها مجاز باشد.

وی تأکید کرد که جهان در مقابل کرونا در یک وضعیت شکننده قرار دارد. آمار فوتی ها در هند و آفریقا سرسام آور است و کواکس می تواند راه حل پایان دادن به این جنگ نابرابر با بشر باشد.

مدیر کل ابراز تأسف کرد که “گروه کوچکی از کشورها” واکسنCovid را در انحصار خود دارند و به حقوق دیگر کشورها در ضرورت های سلامتی توجهی ندارند.

وی اظهار داشت که بیش از 75٪ کل واکسن ها فقط در 10 کشور تهیه شده است.

دکتر تدروس گفت: هیچ راه دیپلماتیک دیگری برای گفتن این حرف وجود ندارد و من شجاعانه می گویم که گروه کوچکی از کشورها که اکثر واکسن ها را تولید و خریداری می کنند ، سرنوشت و زندگی بقیه جهان را کنترل می کنند درحالیکه اکنون باید به توزیع بیشتر عادلانه واکسن جهت عدم گسترش آن در جهان و جهش های روز آمد آن بیاندیشیم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 4 = سی دو