ترکیه، سفیر ایالات متحده را در مورد به رسمیت شناختن نسل کشی از سوی بایدن احضار کرد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از france24 ترکیه سفیر ایالات متحده را در مورد به رسمیت شناختن نسل کشی از سوی بایدن احضار کرد.
ترکیه روز شنبه ایالات متحده را به تلاش برای بازنویسی و دست بردن در تاریخ متهم کرد و تصمیم جو بایدن ، رئیس جمهور امریکا را برای رسمیت شناختن نسل کشی ارمنستان ، با قاطعیت رد کرد.

مولود چاووش اوغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه لحظاتی پس از اعلام تصمیم بایدن در توییتر خود نوشت: “کلمات نمی توانند تاریخ را تغییر دهند یا دوباره بنویسند.ما در مورد تاریخ خود از هیچ کس درس نخواهیم گرفت.”

اردوغان در پیامی به پدرسالار ارمنی در استانبول ، “اشخاص ثالث” را به تلاش برای سیاسی کردن بحث یک قرن متهم کرد.

اردوغان نوشت: هیچ کس از بحث ها – که باید توسط مورخان برگزار شود – منفعتی نخواهد برد. نباید اجازه داد مسائل حقوق بشری ابزار سیاسی شود .

وزارت امور خارجه در بیانیه جداگانه ای گفت: ما بیانیه رئیس جمهور امریكا را در مورد وقایع 1915 كه تحت فشار محافل رادیكال ارمنستان و گروه های ضدتركیه انجام شده است ، با شدیدترین عبارات رد و نكوهش می كنیم.

در این بیانیه آمده است: روشن است که بیانیه مذکور نه از نظر علمی و نه قانونی ، و نه با هیچ مدرکی قابل تأیید است.

ارمنی ها می گویند 1.5 میلیون نفر از مردم آنها در یک نسل کشی تحت امپراتوری عثمانی ، که در حال جنگ با روسیه تزاری بود ، در مناطقی که شامل ارمنستان کنونی است ، کشته شدند.

ترکیه می پذیرد که هم ارمنی ها و هم ترک ها در خلال جنگ جهانی اول تعداد زیادی کشته داده اند ، اما به شدت انکار می کند که یک سیاست عمدی نسل کشی وجود داشته باشد آن هم اصطلاحی که در آن زمان به طور قانونی تعریف نشده بود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + شش =