تلاش جشنواره عکس نورنگار برای نمایش زیبایی‌های ایران

نشست خبری هفتمین جشنواره عکس نورنگار صبح امروز ۱۰آبان ماه برگزار شد.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز محمد فروغی مدیر جشنواره نورنگار در ابتدای این مراسم گفت: در ابتدا باید بگویم امیدوارم که رسانه‌ها در بحث اطلاع‌رسانی بیشتر به اینگونه رویدادها بپردازند. هفت سال است که این جشنواره بنیان‌گذاری شده است و افتخار می کنم که تمام اهتمام خود را برای معرفی ایران گذاشتیم و همچنین مفتخریم که ایران من را به عنوان مرکز اصلی نگاه این جشنواره انتخاب کردیم و سعی داریم به خوبی ها و زیبایی‌های کشور بپردازیم.

او افزود: در این هفت سال با وجود تمام مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد هچنان به فعالیت ادامه دادیم و نورنگار در سال‌های آینده نیز به همت دوستان برپا باشد. در هفتمین دوره جشنواره هم ۸۴ میلیون تومان جایزه در نظر گرفتیم و داوران هم با نظر شورای سیاست گذاری از میان رنج سنی جوانان‌تر نسبت به دوره‌های قبل انتخاب شدند. به تبع آن امیدوارم جوان‌گرایی در بخش های مختلف هم اشاعه پیدا کند همچنین حتی بخش های مدیریتی نورنگار هم به سمت جوان‌گرایی رفته است.

مدیرعامل نورنگار درباره استفاده از امکانات موسسه و راه‌اندازی آژانس عکس تشریح کرد: امکاناتمان در نورنگار را به رایگان در اختیار انجمن‌ها قرار می‌دهیم تا جلسه برگزار کنند یا کلاس تشکیل دهند. آموزش‌های آنلاین هم در این مجموعه داریم. تاکنون حدود ۶۰ هزار عکس در آرشیو ما وجود دارد و تلاش داریم طی ۲ تا ۳ سال‌ آینده و با رسیدن تعداد عکس‌هایمان به ۱۰۰ هزار عکس، آژانس عکس نورنگار را راه‌اندازی کنیم.

مسعود افشانی دبیر جشنواره نورنگار عنوان کرد: جشنواره هفتم امسال در شرایطی برگزار می شود که شاهد پاندمی کرونا در جهان هستیم و سال ۹۹ به دلیل اوج کرونا جشنواره برگزار نشد، چون نمی‌خواستیم عکاسان را در شرایطی قرار دهیم که عکاسی برایشان سخت باشد و ترجیح دادیم یک سال جشنواره برگزار نشود و امسال دوباره با جوایز بیشتری فراخوان را اعلام کردیم. در انتخاب موضوعات سعی کردیم براساس حال و هوای روز جامعه باشد و بخش اصلی ما که امید است به نوعی قدردانی از کادر درمان محسوب می‌شود که در این مدت امید را در جامعه زنده نگه داشتند.

وی ادامه داد: در بخش جنبی عکاسی خلاقانه را برگزیدیم و به موضوعی پرداختیم که در دیگر رویدادها کم‌تر به آن پرداخته می‌شود. امسال به جنبه‌ای از عکاسی پرداختیم که الزاما شامل عکاسی رئال، منظره، پرتره و… نیست و ترکیبی خلاقانه در عکاسی را ارایه می‌کند. بنابراین همواره سعی کردیم با در نظر گرفتن جوایز حداکثری برای برگزیدگان کمی به رفع نیاز عکاسان در تامین هزینه‌ها کمک کنیم و در نتیجه سقف جوایز امسال افزایش پیدا کرد.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: دوست دارم که این جشنواره بیشتر در قالب یک حرکت فرهنگی دیده شود، نه صرفا مسابقه عکاسی. ما اکنون صاحب یک آرشیو بزرگ عکس هستیم که پژوهشگران می‌توانند از آن در تحقیقات خود استفاده کنند و امیدواریم این آرشیو با برگزاری دور جدید غنی‌تر شود.

او بیان کرد: اکثر جشنواره‌های خصوصی معمولا به دلیل مشکلات متعدد نمی‌توانند خیلی دوام بیاورند اما نورنگار با همت عوامل خود همچنان ادامه دارد و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

افشین بختیار عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نورنگار خاطرنشان کرد: من از پیدایش این جشنواره در کنار نورنگار بودم و شاهد زحمات آن‌ها هستم. یک انتقادی از دولت دارم چون با بیشتر شرکت های بزرگ ایرانی همکاری صنعتی داشته‌ام اما متاسفانه هیچکدام کوچک‌ترین همکاری با جشنواره های هنری نداشتند من هم تا جایی‌که در توانم باشد به این جشنواره کمک می‌کنم.

او تصریح کرد: در بسیاری از جشنواره‌ها که داور بودم، دیده‌ام که آن ها نهایتا به ۲ یا ۳ دوره رسیده‌اند و سپس همه چیز منتفی شده‌ است.

داریوش محمدخانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: متاسفانه دانشگاه ها و موسسات ما در زمینه عکاسی و مباحث مربوط به آن به روز نیستند. سیاستی که ما در شورای سیاست گذاری به آن توجه داشتیم، پرداختن به مسایل روز بود مانند جوایزی که در دنیا برگزار می‌شوند از جمله پولیتزر و وردپرس فوتو.

وی افزود: ابتدا موضوع کرونا قرار بود در دستور کار ما قرار بگیرد و گفتیم که انواع و اقسام جشنواره ها در رابطه با کرونا برگزار می شود و ما گفتیم که به موضوع امید در حاشیه زندگی با کرونا بپردازیم زیرا کرونا بر وجوه مختلف زندگی ما تاثیر گذاشت و حتی گاهی به ما امیدهای کوچک داد برای ادامه زندگی.

این عکاس اظهار کرد: وجود شبکه های اجتماعی باعث شده است عکس‌های زیادی منتشر شود و در دنیای امروزی نرم افزارهای مختلفی برای ادیت عکس در اختیار ما قرار دارد. اما این خلاقیت ها کجا باید دیده شود؟ فکر کردیم عکاسان از امکانات دوربین ها و برنامه ها برای خلاقیت در عکاسی استفاده کنند و عکس هایشان در این جشنواره دیده شود.

فاطمه بهبودی یکی از داوران این دوره از جشنواره گفت: باید قبول کنیم که عکاسی ایران نسبت به دنیا عقب است. ما عکاسان خوبی داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم در سطح بین المللی خودنان را بالا ببریم، به‌ویژه در زمینه عکاسی مستند. کشور ما داستان‌های مختلفی از سر گذرانده است و عکس می‌تواند زبان مردم باشد و کمک کند اتفافاتی که در زندگی مردم رخ می‌دهد در سطح بین‌المللی دیده شود.

او ادامه داد: باید به نورنگار و هر جریان هنری در رابطه با عکاسی کمک کنیم که ارتباط ما با دنیا ایجاد شود و عکس ها دیده شوند.

این عکاس درباره رویکرد داوران در این دوره عنوان کرد: در کنار مجید سعیدی و ساتیار امامی سعی داریم استقلال خود را در انتخاب آثار حفظ کنیم. ما هنگام انتخاب اسم عکاسان را نمی دانیم و سعی داریم بهترین عکس را انتخاب کنیم. من به شخصه دنبال عکس هایی هستم که خلافیت بیشتری دارند و آگاهی بیشتری به من به عنوان مخاطب منتقل می‌کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = هفده