تکلیف چند برنامه رمضانی رادیو و تلویزیون مشخص شد/سریالهای ماه مبارک رمضان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، سریال رادیویی “امیر ارسلان نامدار” با حضور ۳۰ بازیگر حرفه‌ای، روی آنتن می‌رود و در کنار برنامه‌های رمضانی تلویزیون، “ماه ماه” برنامه افطار رادیو سلامت شد.

 جواد پیشگر درباره تنظیم رادیویی و کارگردانی این مجموعه رادیویی گفت: نمایش رادیویی «امیر ارسلان نامدار»  بر اساس نوشته محمدعلی نقیب الممالک در بیست و پنج قسمت سی دقیقه‌ای به صورت نمایش رادیویی تنظیم شده است. تنظیم و کارگردانی این اثر را بنده به عهده داشته‌ام و خوشحالم که سال ۱۴۰۰ را با این اثر زیبا آغاز کرده ام.

وی افزود: نمایش رادیویی به عنوان ابزاری خلاق و موثر به خاطر اینکه مخاطب را درگیر یک عمل خلاقانه ذهنی می کند و چون بصری نیست می تواند در جهان مرئی و نامرئی، چه ذهنی و چه عینی حضور یافته و تاثیرات ژرفی در وجودوروان مخاطبش بگذارد. بخصوص اگر موضوع و محتوای ارائه شده در ذهن و خاطرات گذشته وی جایی داشته باشد. در این راستا می توان به داستان هایی اشاره کرد که در تاریخ شفاهی مردم یک جامعه صاحب هویت و سرشار از خاطرات گذشته است و داستان امیر ارسلان نامدار از این جمله است.

پیشگر ادامه داد: داستان امیر ارسلان نامدار را می توان شیرین ترین و غنی ترین بین داستان های ایرانی دانست. در تاریخ معاصر ایران قبل از حضور رسانه هایی چون رادیو، تلویزیون و سینما، داستان امیر ارسلان نامدار از معروف ترین آثاری بود که به صورت شفاهی و سینه به سینه بین اقشار مردم نقل می شد و نسل های مختلف، بخشی یا تمامی اثر و یا نامی از شخصیت های این اثر دل انگیز را شنیده و یا خوانده اند.

او تأکید کرد: داستان “امیر ارسلان نامدار” سالها مونس ایام فراغت جوامع شهری، روستایی و عشایری ما بوده است. نثر زیبا، حماسی و شاعرانه این اثر، ریشه در سبک ویژه و تکنیک داستان پردازی آن دارد.

پیشگر افزود : زمانیکه پیشنهاد تنظیم رادیویی این اثر از سوی دفتر ادبیات نمایشی رادیو نمایش را دریافت کردم، بعد از مطالعه اثر، به خاطر سابقه ذهنی و جذابیت، زیبایی و ظرفیت‌های دراماتیک موجود اثر در حوزه شنیداری شدن آن، بلافاصله با اشتیاق کار تنظیم آن را به صورت نمایش رادیویی آغاز کردم. بدیهی است ضرورت تولید آثاری از این دست در بدنه شبکه نمایش رادیو باعث جذب مخاطبین بیشتری برای این شبکه تفکربرانگیز خواهد شد چرا که داستانی مانند “امیرارسلان نامدار” در میان مردم ما همچنان زنده، بالنده و ماندگار است و امیدوارم تولید این اثر متفاوت، شروعی برای تولید دیگر آثاری از این رقم باشد.

همچنین تسنیم نوشت که تصویربرداری سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید در تهران نیز ادامه دارد و البته مراحل فنی همزمان پیش می‌رود.  آریا عظیمى‌نژاد نیز موسیقی این سریال را که به دلیل ژانر ماورایى از فضاى ویژه‌اى برخوردار خواهد بود، می‌سازد.

مجموعه تلویزیونی «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمى و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید محصول جدید مرکز سیمافیلم است که شب‌های ماه مبارک رمضان ساعت 22:15 از شبکه یک سیما پخش می‌شود. مریم سرمدى، محمدهادى دیباجى، مریم یوسف، رضا امامى، سعیده عرب، غزال فغانى و مهرزاد جعفرى بازیگران جدیدى‌اند که به گروه بازیگران اضافه شدند.

در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، افسانه چهره‌آزاد، على دهکردى، خیام وقار کاشانى، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزا آقایى بازى دارند.

علیرضا افخمى پیش‌تر مجموعه‌هاى تلویزیونى «تب سرد»، «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» را در پرونده کارى خود به ثبت رسانده است که همگی جزو آثار پرمخاطب و جذاب بوده‌اند.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است:
مائده و زهره دختر عمه و دختر دایی یکدیگرند. آن‌ها همراه با دو تن از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگرند، اما یکی از آن‌ها نسبت به مائده حسادت مى‌ورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانه‌ای مى‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا شود. با پیوستن محسن -خواستگار قبلى مائده – به این جمع حوادثی رقم مى‌خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون مى‌‌کند.

«ماه ماه» ویژه افطار روی آنتن رادیو 

برنامه «ماه ماه» به تهیه‌کنندگی مسعود حسنی ویژه افطارهای ماه مبارک رمضان از رادیو سلامت پخش می‌شود. مسعود حسنی، تهیه‌کننده برنامه، در این باره توضیح داد: این برنامه با محوریت ماه رمضان به مدت سه ساعت هر روز پخش می‌شود. البته پخش برنامه از روز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه آغاز خواهد شد. برنامه شامل دو بخش است. یک بخش با محوریت برنامه‌های عصرگاهی، شاداب و پُرانرژی می‌رویم و بخش دوم با محوریت افطار و اذان پخش می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه با دو مجری روانه آنتن می‌شود. 15 روز اول را سیما رستگاران و سعید بارانی و 15 روز دوم را علی الله‌دانه و زهرا عزیزی اجرا می‌کنند. برنامه شامل بخش‌های متنوع همچون نمایش، گزارش، کارشناسی و … است. در آیتم مرز باریک به موضوع حق الناس می‌پردازیم. در آیتم دام عشق به افرادی می‌پردازیم که بر اثر یک اتفاق خاص به خدا نزدیک شده‌اند.

این تهیه‌کننده اشاره کرد: در آیتم ضمیر روشن به ذهن و آگاهی ذهن خواهیم پرداخت. آیتم قرآن گرام اختصاص به معرفی سایت‌های قرآنی دارد که بخشی بسیار متفاوت برای شنوندگان خواهد بود. برنامه به مدت سه ساعت از ساعت 18 تا 21 پخش می‌شود. همچنین پاسخگویی به مسائل شرعی، تغذیه در ماه رمضان از دیگر بخش‌های برنامه است. یکی از آیتم‌های ویژه برنامه ماه ماه با نام کرونا مچکریم پخش می‌شود. این آیتم به اتفاقات مثبت کرونا می‌پردازد، اینکه ما به واسطه این ویروس مخوف متوجه ارزش‌های دورهمی خانواده و با هم بودن‌ها شدیم.

جزئیاتی از “دعوت”؛ ویژه برنامه افطار شبکه یک

برنامه تلویزیونی «دعوت» امسال هم به عنوان ویژه‌برنامه افطار ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. برنامه «دعوت» با آغاز رمضان 1400 و با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی به عنوان کارشناس خانواده روی آنتن می‌رود.

محیا اسناوندی سردبیر، محمد بخشایش سرپرست گروه سوژه‌یابی و محمد آقایی‌فرد مدیر هنری «دعوت» به شمار می‌روند. «دعوت» سال گذشته با محوریت حفظ و تحکیم بنیان خانواده پخش شد و امسال با حفظ رسالت ذاتی خود یعنی پرداختن به مبحث مهم خانواده و با رویکرد اصلی نگاه ویژه به خاندان و بزرگ خاندان ایرانی هر روز حوالی ساعت 19:15 روانه آنتن شبکه یک سیما خواهد شد.

این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 19:15 پخش می‌شود.

جزئیاتی از برنامه سحر شبکه دو

ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه دو با عنوان «به وقت کربلا» به صورت زنده از کربلای معلی و با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده روانه آنتن خواهد شد. در طراحی این ویژه‌برنامه بخش‌های متنوعی گنجانده شده که تا کنون در کمتر برنامه سحرگاهی دیده شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به حضور صداپیشه پیشکسوت، داود نماینده در بخش «سحرنامه» اشاره کرد که به بررسی سیر تاریخی مناجات‌خوانی در ایام ماه رمضان می‌پردازد.

همچنین «آهنگ سحر» یکی دیگر از بخش‌های این برنامه است که با حضور مهدی امین فروغی به بررسی سحرخوانی‌ها در ادوار مختلف تاریخی می‌پردازد. در بخش «فرازی از دعای ابوحمزه» ذاکران اهل بیت (ع) من جمله حنیف طاهری فراز‌هایی از دعای ابوحمزه را مداحی می‌کنند که این مدیحه‌سرایی کاملاً روی دستگاه‌های مختلف موسیقی تنظیم شده است. مفهوم آن فراز از دعا هم به شعر تبدیل شده و توسط مهدی زنگنه، شاعر آیینی خوانده می‌شود.

«آرزو‌های بعد از دوران کرونا» عنوان یکی دیگر از بخش‌های این برنامه سحرگاهی است که با حضور در میان کادر درمان به اتفاقات و آرزو‌هایی می‌پردازد که این قشر فداکار بعد از اتمام کرونا دوست دارند به آن دست یابند. قرائت «دعای هر روز ماه رمضان»، «دعای سحر» و … به صورت زنده از کربلا ، گفتگو با کارشناسان مختلف مذهبی و اجتماعی، پخش نماهنگ و گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها در زمان افطار و سحر از دیگر بخش‌های این برنامه است.

«به وقت کربلا» کاری است از گروه معارف به تهیه‌کنندگی مهدی ذاکری و با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده که از ابتدای ماه مبارک رمضان هر سحر رمضان حوالی ساعت 3 بامداد از کربلای معلی روانه آنتن می‌شود.

«فرمول جاذبه»؛ ماجرای آدم‌هایی که جذاب‌اند

«فرمول جاذبه» عنوان یکی از تازه‌های شبکه دو سیما در حوزه تاریخ، تمدن و هویت ایرانی‌-اسلامی است که در ایام ماه مبارک رمضان روانه آنتن می‌شود. «فرمول جاذبه» با شعار ماجرای آدم‌هایی که جذاب‌اند به معرفی و زندگی‌نامه 13 شخصیت تأثیرگذار و بزرگِ  مدفون در سرزمین تخت فولاد اصفهان می‌پردازد.

تخت فولاد بعد از وادی‌السلام به عنوان دومین گورستان بزرگ اسلامی مطرح است که شخصیت‌های بزرگی در آن آرمیده‌اند. 13 شخصیتی که در «فرمول جاذبه» به آنان پرداخته شده به عنوان استوانه و پایه‌های فرهنگ، تمدن و  هویت ایران و اسلام منظور شده‌اند و تلاش می‌شود تا طی این برنامه این بزرگان به نسل جوان معرفی شوند.

این برنامه از گرافیک خاصی بهره می‌برد و طی آن چهار پژوهشگر جوان با سفر به تخت فولاد اصفهان درباره یکی از این شخصیت‌های بزرگ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و به ارائه اطلاعات می‌پردازند.

جلال‌الدین همایی، ابوالقاسم میرفندرسکی، جلال تاج اصفهانی، محمدحسین مصورالملکی، سیدمحمد صمصام، عبدالجواد فلاطوری، محمدباقر زند کرمانی، سلیمان خان رکن‌الملک، سید محمدباقر درچه‌ای، حسین خرازی، بی‌بی مریم بختیاری، نصرت سادات امین، رحیم ارباب، عناوین 13 شخصیتی‌اند که در این برنامه به آنها پرداخته شده و معرفی می‌شوند.

«فرمول جاذبه» کاری است از گروه معارف به تهیه‌کنندگی وحید ملتجی که در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

«مسیر نو» به شبکه مستند رسید/ مستندی درباره تولید انرژی از طبیعت

مجموعه مستند «مسیر نو» به کارگردانی وحید فرجی با پرداختن به اهمیت تولید انرژی از طبیعت از این هفته شنبه‌ها روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

مجموعه مستند «مسیر نو» به کارگردانی وحید فرجی با هدف معرفی انرژی‌های تجدیدپذیر و وضعیتی که در ایران و جهان دارد، تولید شده است و نشان می‌دهد ما در این زمینه چه پتانسیل‌هایی به لحاظ جغرافیایی، نیروی انسانی و امکانات داریم.

این مجموعه در 6 قسمت تولید شده و در هر قسمت، یکی از انرژی‌های تجدیدپذیر را بررسی می‌کند. ضمن اینکه به بیان مشکلات و موانعی که سر راه صنعتگران و فعالان این حوزه وجود دارد، می‌پردازد.

مهم‌ترین موضوعی که در این مجموعه به آن اشاره شده، مسئله زیست محیطی است. اگر به انرژی‌های تجدیدپذیر توجه کنیم، علاوه بر به دست آوردن انرژی، بخش‌های مختلفی از بحران‌های زیست محیطی را می‌توان حل کرد که در نهایت منجر به پیشرفت و حرکت صنعت می‌شود.

مجموعه مستند «مسیر نو» به کارگردانی وحید فرجی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند که هر هفته شنبه‌ها ساعت 18 روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 5 =