تکنیک‌هایی برای تبیین مقابل تحریف

زینب عامری:شما برای آنکه بتوانید یک اتومبیل را به خوبی و با کمترین آسیب برانید تنها علاقه و شوق و خواستن و نشستن پشت آن کافی نیست .


بلکه باید نحوه حرکت اتومبیل، قوانین راهنمایی و رانندگی ، مسیر و نقشه حرکت و حتی پیش بینی‌ها برای خرابی ها و چالش های احتمالی ماشین و مسیر را نیز بدانید.
پس پرواضح است هرکسی قادر به راندن و به مقصد رساندن این اتومبیل و پایبندی به قانون و  نیز با ظریب خطای کمتر نیست.
در میدان تبیین مقابل تحریف، نیز این حرکت بدون تحقق و زمینه سازی پیش فرض ها و یادگیری آن‌ها ممکن است عملی باشد اما به نتیجه درست نمی‌رسد و حرکت مطمئن و نتیجه بخشی نخواهد بود.
پس چه باید کرد؟
آیا اینکه بگوئیم تنها افراد متخصص یا مشخصی یا حتی گروه، دانشگاه ها و … در این حیطه، وارد  تبیین شوند با منش دین ما در امر وظابف اجتماعی سازگار است و اصلا کارآمد است؟
کنار گذاشتن افرادی که مشتاق به این جهاد هستند اما نحوه حرکت ، شدت و حدت و سرعت عبور از پیچ ها و مانند آن را نمی‌دانند یا به اصظلاح مربیان آموزش رانندگی، خیلی نرم با خیلی سخت حرکت هستند ، کاری عقلایی و منطقی نیست.
به نظر می رسد بهترین راه حل این معضل در مسیر نتیجه بخشی جهاد تبیین، ایجاد «سیستم آموزشی حرکت ایمن و هدایت شده اما آزاد” است؛ مانند آنچه به هر هنر آموز استفاده از وسایل نقلیه یاد داده می شود که قبل از حرکت با مربی و نیز آموزشهایی به توان بیشتری برسد و سپس بتواند خود حرکت کند.
اجازه دهید یک مثال دیگر برای شما بزنم.
در ورزش رزمی و مشخصا کاراته افرادی که کمربند بالاتر را کسب می‌کنند و از تبحر و مهارت و سرعت و دقت بیشتری در حرکات بهره مند می‌شوند، در یک تمرین دسته جمعی پر جمعیت که ظریب بی نظمی بالا می رود ،مسئول کمک به نیروهای کمتر زبده و کمتر ماهر می شوند و بدون آنکه مربی اصلی مجبور به هدایت و نظارت تک تک افراد باشد یک مسیر توسط خود اجزا جهت منظم یافته و به نتیجه می‌رسد. در این میان افراد خود در این حرکت جمعی انتخاب می کنند با کدام “کمک سن سی ها”در مسیر منظم همراه شوند و عملا هم آزادی معنا می یابد و هم نظم سودمند و مثبت در جهت درست.

در جهاد تبیین مقابل تحریف که مشخصا حیطه افکار عمومی را هدف دارد این تکنیک می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
و افراد در حیطه‌های گوناگون جهت تبیین، قبل از حرکت یک نیم نگاهی هم به افراد یا گروههای ماهرتر از خود و کسانی که جهت و سرعت حرکت را به خوبی آموخته اند داشته باشند تا این حرکت منظم و نتیجه بخش باشد.

هرچه کار گروههای تخصصی تر و متمرکز تر تشکیل شود ایمنی حرکت و نیز به مقصد رسیدن تضمین شده تر است.
و اما در این مسیر آنچه به عنوان قانون راهنمایی و رانندگی وجود دارد همان قانون اخلاق است.
نقطه مرکزی اخلاق نیز صداقت است؛ یعنی باید در مسیر تبیین و شفاف سازی مقابل تحریف به صداقت و حقیقت آنچه درصدد تبیین آن هستید بیش از هرچیز بها دهید. هرجا هر حرکتی به نوعی خلاف حقیقت و صداقت بود یک حرکت کور است . 
اساسا باید افراد تلاش کنند در مسیر جهاد تبیین، خود نیز به رشد اخلاقی و فکری بیشتری نائل شوند تا در این مسیر ثابت قدم و با صحت و سلامت بیشتری حرکت کنند تا اجر آن را به خوبی به دست آورند و اساسا هر مطلب یا سخنی با عنوان تولید محتوا در یک زمینه حتی درصدد برآمدن چیستی ها و چرایی ها و چگونگی ها نامش تبیین نیست و باید خیلی مراقبت کرد و برخی عملا با منفعت طلبی افسار گسیخته و حرکت بر مدار آن به بدرسانه شبیه ترند تا رسانه .

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هشت = 17